موضوعات

ســه تـغـيـــيــــــر اســـــاســـــي آزمـــــون سـراسـري سال 1401

 آزمون سراسري ۱۴۰۱ نيز سه تغيير اساسي، شامل: محتوايي شدن سوالات با تکيه بر متن کتاب هاي درسي، کاهش محدود تعداد سؤالات، و افزايش دفترچه سؤالات خواهد داشت.

– ارتقاء دفترچه و پاسخنامه آزمون :

اولين قولي که به داوطلبان داده‌ايم، اين است که دفترچه و پاسخنامه آزمون ارتقاء پيدا کند؛ به اين معني که يک دفترچه عمومي و دو دفترچه تخصصي، به همراه يک پاسخنامه عمومي و دو پاسخنامه تخصصي، در بين داوطلبان توزيع شود.

– تغییر در زمان آزمون :

در گذشته، روال به اين صورت بود که پاسخنامه‌هاي عمومي و تخصصي، چهار ساعت تا چهار و نيم ساعت در دست داوطلبان قرار داشت؛ ولي در آزمون سراسري ۱۴۰۱ ما اگر چه شمايلي از روند گذشته را خواهيم داشت، اما در عين حال، تغييراتي را در اين روند اعمال مي‌کنيم.

 افزايش ميزان تاثير سوابق تحصيلي از 30 درصد به 40 درصد و با تاثير مثبت :

مهم‌ترين تغييرات آزمون سراسري سال 1401 در بخش محتوايي، افزايش ميزان تاثير سوابق تحصيلي از 30 درصد به 40 درصد و با تاثير مثبت است.

تغییرات در محتوی، تعداد و زمان پاسخگویی دفترچه سوالات و پاسخ نامه :

— تغيير سؤالات آزمون از حالت کليشه‌اي به محتوايي و در چارچوب کتاب‌هاي درسي، ارايه دفترچه‌هاي سؤالات متفاوت، پاسخنامه متفاوت و کوتاه شدن زمان پاسخگويي و در اختيار داشتن دفترچه سؤالات و پاسخنامه مربوط به آن از سوي داوطلب است؛ ضمن اينکه تعداد دفترچه‌هاي سؤالات و پاسخنامه‌ها نيز افزايش مي‌يابد.

 — يکي از تغييرات اين است که پاسخنامه‌ها حدود ۷۰ تا ۸۰ دقيقه در اختيار داوطلب قرار داشته باشند و بعد از اتمام کار داوطلب با پاسخنامه اول، پاسخنامه بعدي به داوطلب داده شود که اين تصميم، امنيت آزمون را به شدت تقويت مي‌کند.

— به تبع تغيير دفترچه‌ها در آزمون سراسري ۱۴۰۱، تعداد سؤالات اين آزمون نيز تغيير خواهد کرد و ممکن است که تعداد سؤالات آن، پنج يا شش سؤال کمتر از گذشته باشد، اما در عين حال، محتوايي کردن سؤالات، مدّنظر سازمان سنجش قرار دارد. ضمناً تغييرات آزمون سراسري در جهت برگزاري آزمون بهتر و سالم‌تر، تأمين امنيت آزمون و ايجاد آرامش بيشتر براي داوطلبان است.

هوشمند سازی آزمون سراسری : 

تغييرات هوشمندی سازی آزمون از سال ۱۴۰۱ شروع خواهد شد، اما تغييرات اساسي و عمده آن، از سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ اعمال خواهد شد.

افزايش امنيت آزمون‌ها و ارتقاء کيفيت چاپ سؤالات :

ما در سازمان سنجش ، گروه امنيت آزمون داريم که به موضوعاتي مبني بر لو رفتن سؤالات و تقلب و خريد و فروش سؤالات آزمون سراسري تسلط دارد و همه اين ادعاهاي پوچ و دروغ را رصد مي‌کند.

چگونگي شرکت در آزمون سراسري براي افرادي که فاقد سوابق تحصيلي :

جاي هيچ گونه نگراني نيست و تمامي افراد مي‌توانند در اين آزمون شرکت کنند. در دفترچه ثبت نام آزمون، راهکارها ارايه شده است.

آزمون سراسری 1401 در روزهاي 8 تا 11 تير ماه برگزار مي‌شود و نتايج اوليه آن در مرداد ماه و نتايج نهايي آن نيز تا قبل از مهر ماه و در اوايل دهه سوم شهريور ماه سال آينده اعلام خواهد شد.  

————————————————————————————

منبع : دکتر عبدالرسول پورعباس معاون وزير علوم و رييس سازمان سنجش آموزش کشور ( به نقل از : پیک سنجش شماره1262 مورخ دوشنبه11 بهمن1400 )   ویرایش و عنوان بندی توسط دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش

#اخبارواطلاعیه#آموزشی#آیین_و_دستورالعمل#آموزش_عالی#سازمان_سنجش

#دوره_کارشناسی#دوره_کاردانی#مدارک_دانشگاهی

#شیوه_نامه_ها#شیوه_نامه_اجرایی#آزمون_سراسری

#مشاوره_تحصیلی#دانشگاه#کنکور_و_دانشگاه#پیک_سنجش

#پاسخ_به_سوالات#هدایت_تحصیلی_شغلی

#پاسخ_به_سوالات_هدایت_تحصیلی_شغلی

#تغييرات_اساسي_آزمون_سراسري

#دفترمشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید