موضوعات

تحلیل وضعیّت داوطلبان گروه هنــــــــــــــــــرسراسری۱۴۰۰

دانشجويان رشته‌ها‌ي هنري، بيش از هر رشتۀ ديگر، بايد عاشق و سرسپردۀ رشتۀ خود باشند؛ دانشجوياني که، علاوه بر علاقه‌مندي، بايد  توانمندي،  مهارت و خلاقيت لازم را  براي تحصيل در هر رشته نيز داشته باشند؛ خلاقيتي  که تا حدودي ژنتيکي است، و توانمندي و مهارتي که نياز به  تلاش و کوشش بسيار داوطلب دارد؛ از همين رو، گروه آزمايشي هنر، يک گروه شناور با سؤال‌ها‌يي تخصصي و گاه دشوار است تا داوطلباني که به راستي توانمند و علاقه‌مند هستند (فارغ از اينکه در مدرسه چه رشته‌اي را خوانده‌اند) جذب رشته‌ها‌ي هنري شوند. همين امر باعث شده است که سؤال‌ها‌ي آزمون اين گروه آزمايشي،  محدود به  يک مجموعه از کتاب‌ها‌ي درسي مشخص نباشد و طراحان سؤال­هاي گروه آزمايشي مورد بحث، به خلاقيت و اطلاعات عمومي داوطلبان نيز توجه بسياري داشته باشند؛ بنابراين، برخلاف تصور تعدادي از داوطلبان، موفقيت در اين گروه آزمايشي، به دانش، خلاقيت و توانمندي‌ها‌ي بسياري نياز دارد و فردي که صرفاً به دليل شناور بودن گروه آزمايشي هنر در آن ثبت‌نام مي‌کند، قطعاً موفق نخواهد شد.
در سال 1400، 99 هزار و 593 داوطلب گروه آزمايشي هنر در جلسه آزمون سراسري حضور داشته‌اند. در اين گروه آزمايشي، تنها در دروس عربي، معارف اسلامي، زبان خارجي و خلاقيت تصويري و تجسمي، تعداد معدودي از داوطلبان به 100 درصد سؤال‌ها‌ پاسخ صحيح داده‌اند؛ تا آنجايي که در درسي مثل خلاقيت نمايشي، هيچ يک از داوطلبان، موفق به کسب نمرۀ خام 60 درصد و بالاتر نشده‌اند، يا در درسي مثل درک عمومي هنر، ميانگين نمرۀ خام پاسخگويي کليۀ داوطلبان، نيم درصد است! همچنان که در درس خلاقيت موسيقي، حدود 86 درصد داوطلبان نيز هيچ درصد مثبتي نياورده‌اند؛ يعني يا درصد منفي کسب کرده يا  اصلاً به سؤال‌ها‌ پاسخ نداده‌اند، و يا به خاطر پاسخ‌ها‌ي منفي زياد، اثر سؤال‌ها‌يي که درست پاسخ داده‌اند نيز از بين رفته و درصد آنها صفر شده است! در درس خلاقيت نمايشي، 75/8 درصد داوطلبان، و در درس خواص مواد نيز  77/5 درصد داوطلبان همين وضعيت را داشته‌اند!
آمار ذکر شده در جدول‌ها‌ي اين گزارش، بيانگر آن است که تعداد قابل توجهي از داوطلبان گروه آزمايشي هنر، بدون آمادگي و علاقۀ لازم و فقط بر پايۀ شناور بودن اين گروه آزمايشي در آزمون آن شرکت کرده‌اند؛ اين در حالي است که تمامي داوطلبان برتر و تک رقمي گروه آزمايشي هنر، اذعان دارند که براي موفقيت در آزمون آن، مطالعه‌اي جدي داشته و کتاب‌ها‌ي متعددي را مطالعه کرده‌اند، و حتي براي توانمند شدن در دروسي مثل درک عمومي هنر، به مطالعۀ دايره‌المعارف‌ها‌ و منابع اينترنتي متعدد روي آورده‌اند.
پس اگر به راستي تمايل داريد که در گروه آزمايشي هنر به صورت موفقيت‌آميز شرکت کنيد، از همين امروز، يک مطالعۀ بسيار جدي در زمينۀ دروس اين گروه آزمايشي داشته باشيد و مطمين باشيد که نمي‌توانيد بر حسب حدس و گمان يا بر پايۀ اطلاعات عمومي محدود خود، به سؤالي از ميان سؤال‌هاي تخصصي آن پاسخ دهيد.
توجه داشته باشيد که ميانگين ذکر شده در هر سال، با سال ديگر متفاوت است؛ براي مثال، در آزمون سراسري سال 1399 در درس خلاقيت نمايشي  36/99 درصد داوطلبان، درصد صفر را کسب کرده‌اند، و در سال 1400 اين آمار در درس خلاقيت نمايشي 51/49 درصد بوده است.
در اين جدول، به غير از داوطلباني که به تمامي يا اکثر قريب به اتفاق سؤال‌ها‌ پاسخ غلط داده و در نتيجه درصد30- تا 33- را کسب کرده‌اند، داوطلباني که به هيچ يک از سؤال‌ها‌ي يک درس پاسخ نداده يا به دليل پاسخ‌ها‌ي غلط، تاثير سؤال‌ها‌يي که صحيح پاسخ داده‌اند نيز از بين رفته و درصد صفر را کسب کرده‌اند، و داوطلباني که به 100 درصد سؤال‌ها‌ پاسخ صحيح داده‌اند، ساير داوطلبان در گروه‌ها‌ي 10درصدي بررسي شده‌اند.
  در ضمن، براي پذيرفته شدن در رشته‌ها‌ي با آزمون، سوابق تحصيلي يک داوطلب نيز محاسبه مي‌شود (براي فارغ‌التحصيلان نظام آموزشي جديد (3 – 3 – 6)، که ديپلم خود را در سال 1398 و بعد از آن اخذ نموده باشند، به ميزان حداکثر 30 درصد، و براي فارغ‌التحصيلان مشمول نظام آموزشي سالي واحدي يا ترمي واحدي، به ميزان حداکثر 25 درصد سوابق تحصيلي ديپلم و 5 درصد سوابق تحصيلي پيش‌دانشگاهي تاثير مثبت لحاظ مي‌شود)؛ يعني، امکان دارد که داوطلبي در آزمون سراسري، درصدهاي مطلوبي کسب نکرده، اما سوابق تحصيلي خوبي داشته باشد و سوابق تحصيلي مثبت وي، در پذيرش نهايي‌اش مؤثر واقع شود .همچنين در تعدادي از رشته‌ها‌ي هنر، از داوطلبان، آزمون عملي با ضريب تخصصي 4 يا 6 گرفته مي‌شود که نقش بسيار مهمي در پذيرش دانشجو در رشتۀ مورد نظر دارد.
 در نهايت اينکه، نبايد تصور کرد که يک داوطلب با نمره ­هاي منفي يا بسيار پايين در درس‌ها‌ي مختلف، مي‌تواند در رشته‌ها‌ي پرطرفدار اين گروه آزمايشي پذيرفته شود. اگر داوطلباني را مي‌شناسيد که حتي در رشته‌ها‌ي پرطرفدار گروه آزمايشي هنر با نمره منفي پذيرفته شده‌اند، دليلش آن است که اين افراد به احتمال قوي در ساير درس­ها يا در آزمون عملي رشته‌اي که در آن پذيرفته شده‌اند، نمرۀ خوبي کسب کرده‌اند؛ ضمن اينکه داوطلباني که در آزمون سراسري نمره منفي مي‌آورند، در رشته محل‌ها‌يي که مطلوب اکثر داوطلبان هستند قطعاً پذيرفته نخواهند شد.
گفتني است که رشته‌ها‌ي با آزمون، شامل: رشته محل‌ها‌ي روزانه، شبانه، غيرانتفاعي و … مي‌شود که با آزمون سراسري دانشجو مي‌پذيرند؛ يعني، داوطلبان بر اساس نتيجه کارنامه خود مي‌توانند رشته‌ها‌ي مورد نظرشان را انتخاب کنند.
در جدول ارايه شده در زير، ميانگين درصد 50 نفر اول کشوري گروه ­ آزمايشي هنر در تمامي دروس آزمون سراسري ارايه شده است. همچنين در هر درس، بهترين و بدترين درصد نمرۀ خام در بين 50 نفر اول آمده است. توجه داشته باشيد که اين آمار براي آزمون سراسري سال 1400 است و ميانگين ذکر شده در هر سال تغيير مي‌کند.
همچنين نگاهي به وضعيت داوطلبان برتر گروه آزمايشي هنر سال 1400 به ما نشان مي­دهد که  مي‌توان در هر درسي بهترين درصد را در بين داوطلبان کسب کرد، اما جزو نفرات برتر (50 نفر اول کشوري) نيز نشد! براي مثال، تنها يک داوطلب در گروه آزمايشي هنر نمرۀ خام 61/7 درصد را در درس خواص مواد کسب کرده که بالاترين درصد  در بين کل داوطلبان اين گروه آزمايشي در اين درس بوده است؛ اما همين داوطلب، جزو 50 نفر اول کشوري نبوده است؛ يا در درس درک عمومي رياضي، 5 نفر با ميانگين نمرۀ خام 92/5 درصد و 55 نفر با ميانگين نمرۀ خام 83/1 درصد در بين داوطلبان گروه آزمايشي هنر حضور داشته‌، اما هيچ يک از اين داوطلبان جزو نفرات برتر اين گروه آزمايشي نبوده‌اند، و بالاترين نمرۀ خام در بين 50 نفر اول کشوري گروه آزمايشي هنر در درس درک عمومي رياضي، 76/7 درصد بوده است.
مي‌خواهيم بگوييم که حتي کسب درصد عالي در دروس تخصصي اين گروه آزمايشي، نيز نمي‌تواند عامل کسب رتبۀ بسيار خوب گردد. آنچه مهم است، اين است که داوطلبان برتر، به همۀ دروس آزمون سراسري توجه داشته‌اند؛ براي مثال، هيچ يک از 50 نفر اول کشوري اين گروه آزمايشي، نمرۀ خام صفر يا منفي در هيج کدام از دروس نداشته‌اند.
البته معدود داوطلباني هم هستند که در يک درس نمره خوبي کسب نکرده‌اند. اين افراد، به احتمال قوي، در ساير درس‌ها نمره بسيار بالايي کسب کرده‌اند؛ براي مثال، داوطلبي که در درس خلاقيت تصويري و تجسمي 1/7 درصد را کسب کرده، بي‌شک، در ساير درس‌هاي عمومي‌ و اختصاصي خود، درصد بالايي کسب کرده که توانسته است جزو نفرات برتر کشوري گروه آزمايشي هنر باشد.
گفتني است که سهميه‌ها‌ي مختلف، اعم از سهميه مناطق، شاهد، ايثارگران و … در رتبه کشوري داوطلبان لحاظ نمي‌شود و رتبه کشوري بدون در نظر گرفتن سهميه‌ها‌ي مختلف اعلام مي‌گردد.

به نقل از : پیک سنجش شماره 1259مورخ 20 دی ماه 1400
#معرفی_کتاب_و_متون#آموزشی_پژوهشی#آموزشی_فرهنگی
#سازمان_سنجش#پیک_سنجش#کنکور_دانشگاه#داوطلبان_کنکور
#تحلیل_آزمون_کنکور#رشته_هنر
#هدایت_تحصیلی_شغلی#مشاوره_تحصیلی#انتخاب_رشته_دانشگاهی
#تحلیل_وضعیت_داوطلبان_گروه_هنر_در_آزمون۱۴۰۰
#دفترمشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش
دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید