موضوعات

تحلیـــل وضعيّـــت پاسخگويــي داوطلبـــان شرکت کننده درگروه آزمايشي علوم انـساني در آزمون سراسري 1400

در سال 1400، 332 هزار و 99 داوطلب گروه آزمايشي علوم انساني در جلسه آزمون حضور داشتند؛ در واقع، 28/1 درصد کل حاضران در جلسه آزمون 1400، داوطلبان گروه آزمايشي علوم انساني بوده‌اند.

در گروه آزمايشي علوم انساني، هيچ‌يک از داوطلبان به 100 درصد سؤال‌هاي دروس ادبيات فارسي عمومي، ادبيات فارسي تخصصي، تاريخ و جغرافيا و فلسفه و منطق پاسخ صحيح نداده‌اند، و در بين داوطلبان حاضر در جلسه گروه آزمايشي علوم انساني، 50 هزار و 844 نفر، در درس زبان خارجي نمرۀ منفي کسب کرده‌اند؛ زيرا برخي از داوطلبان، تصور کرده‌اند که مي‌توان بر اساس شانس و اقبال، به سؤال‌هاي دروس عمومي پاسخ صحيح داد؛ در نتيجه، بدون هيچ آمادگي، سراغ اين دسته از سؤال‌ها رفته‌اند.

شانس و اقبال در آزمون سراسري جايگاهي ندارد !

در آزمون سراسري سال 1400، داوطلبان گروه آزمايشي علوم انساني در درس رياضي، يکي از ضعيف‌ترين نتايج خود را داشته و ميانگين پاسخگويي آنها به اين درس 5/1 درصد بوده است، و بيش از 53 درصد داوطلبان، يا به سؤال‌هاي اين درس پاسخ نداده‌اند، يا پاسخ‌هاي مثبت آنها به خاطر بيشتر بودن پاسخ‌هاي منفي‌شان بي‌تاثير شده و نمره صفر را کسب کرده‌اند؛ اما نکته جالب اينجاست که با وجود دشوار بودن اين درس، تعداد داوطلباني که در درس مذکور نمره منفي کسب کرده‌اند، از درس ادبيات فارسي عمومي کمتر است؛ يعني 22 درصد داوطلبان، در درس رياضي نمره منفي کسب کرده‌اند، اما در درس ادبيات عمومي، اين آمار به 29/79 درصد مي‌رسد؛ زيرا تعدادي از داوطلبان تصور مي‌کنند که بدون داشتن دانش و آگاهي کافي و فقط بر پايه شانس و اقبال يا اطلاعات عمومي خود، مي‌توانند پاسخگوي سؤالات برخي از دروس عمومي آزمون سراسري باشند!
 مي‌خواهيم بگوييم که به هيچ وجه نمي‌توان به سؤال‌هاي آزمون سراسري در يک درس (حتي درس‌هاي عمومي) به طور اتفاقي پاسخ داد و درصد خوب يا مثبتي نيز در آن درس کسب کرد؛ پس اگر اين روزها در درسي آمادگي نداريد، يا بايد در همين زمان باقي مانده، به مطالعه مبحث يا مباحثي از آن درس بپردازيد تا بتوانيد به چند سؤال معدود در همان درس پاسخ صحيح دهيد، و يا آنکه به طور کامل به هيچ يک از سؤال‌هاي آن درس در آزمون سراسري پاسخ ندهيد؛ زيرا کسب نمره منفي، بسيار بدتر از نمره صفر است.

هيچ درسي را رها نکنيد

آيا مي‌دانيد که در آزمون سراسري سال 98، بيش از 73 درصد داوطلبان گروه آزمايشي علوم انساني، در درس زبان خارجي درصد منفي يا صفر کسب کرده‌اند؟! اين تعداد درسال 99 بيش از 74 درصد و در سال 1400 بيش از 67 درصد بوده است. حال سؤال اينجاست که آيا اين دسته از داوطلبان، نمي‌توانستند حداقل به دو سؤال زبان خارجي در آزمون سراسري پاسخ صحيح بدهند و البته به هيچ يک از سؤال‌ها نيز پاسخ غلط ندهند. چرا بايد تعداد قابل توجهي از داوطلبان ما، در درس مهم زبان خارجي تا اين حد ضعف داشته باشند و در واقع اين درس را رها کنند و توجهي به آن نداشته باشند؟! گاه مي‌شنويم که داوطلبان، از دشواري آزمون سراسري سخن مي‌گويند؛ اما بايد پذيرفت که يک دانشجو، پيش از ورود به دانشگاه، لازم است که يک دانش ابتدايي درباره يکي از زبان‌هاي خارجي داشته باشد تا بتواند در رشته تحصيلي خود، دانشجوي کارآمدي باشد. اين امر درباره ساير دروسي که در آزمون سراسري از آنها سؤال مي‌شود، نيز صادق است.
در ضمن، توجه داشته باشيد که اگر در سال 1400، داوطلبي تنها به يک سؤال زبان خارجي پاسخ صحيح مي‌داد و به هيچ يک از سؤال‌هاي اين درس نيز پاسخ غلط نمي‌داد، از 31/67 درصد داوطلبان در اين درس، درصد بهتري کسب مي‌کرد (البته در اين آمار، تاثير مثبت نمره کتبي نهايي نيز در نظر گرفته نشده است)!

کنکور، يک مسابقۀ علمي است و بايد در اين مسابقه، از ديگران بهتر باشيد

کنکور، يک مسابقۀ علمي است و قرار نيست که شما به 100 درصد سؤال‌هاي آن پاسخ صحيح بدهيد؛ بلکه بايد نسبت به ساير داوطلبان وضعيت بهتري در آن داشته باشيد؛ پس به فکر پاسخ دادن به همۀ سؤال‌ها در آزمون سراسري نباشيد؛ يا اگر  نتوانستيد به تعدادي از سؤال‌هاي يک درس پاسخ دهيد، روحيۀ خود را نبازيد؛ چون شايد سؤال‌هاي اين درس براي همۀ داوطلبان دشوار باشد؛ براي مثال، در آزمون سراسري گروه آزمايشي ­علوم انساني سال 1400، ميانگين نمره خام 200 نفر اول کشوري در درس رياضي 40/8 درصد، و در درس تاريخ و جغرافيا 2/44 درصد بوده است. در کل، بايد دقت داشته باشيد که آزمون سراسري، محل آزمون و خطا نيست و نبايد به سؤال‌هاي آن به طور سرسري پاسخ دهيد.  

در رتبۀ کشوري سهميه‌ها اعمال نمي‌شود

آمار ارايه شده، نمره خام داوطلبان حاضر در جلسه گروه آزمايشي ­علوم انساني در آزمون سراسري سال 1400و 200 نفر اول کشوري (بدون سهميه) در اين گروه است.
يادآوري اين نکته مهم است که ميانگين ذکر شده هر سال يکسان نيست؛ براي مثال، در آزمون سراسري سال  97، در درس تاريخ و جغرافيا 31/80 درصد داوطلبان و در آزمون سراسري سال 98 در اين درس 13/92 درصد داوطلبان نيز نمره خام منفي کسب کرده‌اند، و اين آمار در سال 99، 14/18 درصد و در سال 1400، 22/41 درصد بوده است؛ از سوي ديگر، تعداد داوطلباني که به 100 درصد سؤال‌ها پاسخ صحيح مي‌دهند نيز، متفاوت است؛ براي مثال، سال 98 در درس علوم اجتماعي، 65 داوطلب به 100 درصد سؤال‌ها پاسخ صحيح داده‌اند؛ اما در سال 99، اين تعداد 182 داوطلب بوده است، و در سال 1400 در همين درس 99 داوطلب به همه سؤال‌ها پاسخ صحيح داده‌اند. 
در ضمن، تاثير مثبت سوابق تحصيلي يک داوطلب نيز  محاسبه مي‌شود (براي فارغ‌التحصيلان نظام آموزشي جديد (3 – 3 – 6)، که ديپلم خودرا در سال 1398 و بعد از آن اخذ نموده باشند، به ميزان حداکثر 30 درصد، و براي فارغ‌التحصيلان مشمول نظام آموزشي سالي واحدي يا ترمي واحدي، به ميزان حداکثر 25 درصد سوابق تحصيلي ديپلم و 5 درصد سوابق تحصيلي پيش‌دانشگاهي تاثير مثبت لحاظ مي‌شود). منظور از تاثير مثبت، اين است که اگر نمرات سوابق تحصيلي باعث افزايش نمره کل آزمون داوطلب شود، اعمال مي‌شود، و اگر سوابق تحصيلي باعث کاهش نمره کل آزمون داوطلب شود، اعمال نمي‌شود.
 در جدول ارايه شده در زير، به غير از داوطلباني که در هر درس نمره خام 33/33- تا 30/1- درصد کسب کرده و داوطلباني که به 100 درصد سؤال‌ها پاسخ صحيح داده‌ و داوطلباني که کلاً پاسخ نداده يا نمره صفر کسب کرده‌اند، ساير داوطلبان در گروه‌هاي 10 درصدي بررسي شده‌اند.
در نهايت اينکه نبايد تصور کرد که يک داوطلب با نمره‌هاي منفي يا بسيار پايين در درس­هاي مختلف، مي‌تواند در رشته‌هاي با آزمون يا روزانه پذيرفته شود. اگر مي بينيد که حتي در رشته­هاي روزانه، داوطلباني با نمره منفي پذيرفته شده‌اند، دليلش آن است که اين افراد به احتمال قوي در ساير درس‌ها نمره خوبي کسب کرده‌اند؛ براي مثال، امکان دارد که داوطلبي در درس رياضي  نمره منفي گرفته باشد، اما در درس  ادبيات تخصصي، عربي تخصصي و علوم اجتماعي، درصد بالايي به دست آورده باشد؛ ضمن اينکه لازم است به زير گروه‌ها و اينکه در زير گروه مورد نظر يک داوطلب چه درس‌هايي اهميت دارد، نيز توجه کرد؛ براي مثال، داوطلباني که در آزمون سراسري نمره منفي مي‌آورند، در رشته محل‌هايي که مطلوب اکثر داوطلبان است، پذيرفته نخواهند شد.
گفتني است که رشته‌هاي با آزمون، شامل: رشته محل‌هاي روزانه، شبانه، غيرانتفاعي و پيام‌نور و … مي‌شود که با آزمون سراسري دانشجو مي‌پذيرند؛ يعني، داوطلبان بر اساس نتيجه کارنامه خود مي‌توانند رشته‌هاي مورد نظرشان را انتخاب کنند. 
توجه: 33/33- درصد به معناي آن است که داوطلب به همه سؤال‌هاي يک درس پاسخ منفي داده است.

 

نفرات برتر کنکور چه درصدهايي مي­آورند؟

پيش از اين گفتيم که در آزمون سراسري امسال، درس رياضي براي داوطلبان گروه آزمايشي علوم انساني دشوار بود و اين درس پايين‌ترين ميانگين را در بين تمام درس‌هاي داوطلبان اين گروه آزمايشي داشته است، اما نکته جالب اينجاست که تنها دو داوطلب در اين درس به 100 درصد سؤال‌ها پاسخ صحيح داده و همان دو داوطلب نيز جزو 200 نفر اول کشوري در اين گروه نبوده‌اند!
مي‌خواهيم بگوييم که حتي کسب درصد عالي در درسي مثل رياضي، که براي بسياري از داوطلبان گروه آزمايشي علوم انساني، درسي دشوار است، به تنهايي نمي‌تواند عامل کسب رتبۀ بسيار خوب گردد.
در ادامه، ميانگين نمره خام 200 نفر اول کشوري گروه آزمايشي ­علوم انساني در تمامي دروس آزمون سراسري ارايه شده است. همچنين در هر درس، بيشترين و کمترين نمره خام در بين 200 نفر اول آمده است. توجه داشته باشيد که اين آمار براي آزمون سراسري سال 1400 است و ميانگين ذکر شده، در هر سال تغيير مي‌کند.
آنچه مهم است، اين است که ميانگين نمرات خام داوطلبان برتر، در همۀ دروس آزمون سراسري به طور نسبي يکسان است؛ به عبارت ديگر، داوطلبان برتر براي موفقيت و کسب درصد خوب در همۀ دروس تلاش مي ­کنند.
البته در  ميان 200 نفر اول کشور، معدود داوطلباني هم هستند که در يک درس نمره خوبي کسب نکرده‌اند. اين افراد، به احتمال قوي در ساير درس‌ها نمره بسيار بالايي کسب کرده‌اند؛ براي مثال، داوطلبي که در درس رياضي، درصد منفي کسب کرده، بي‌شک، در ساير درس‌هاي عمومي‌ و اختصاصي نيز، درصد بالايي کسب کرده که توانسته است جزو نفرات برتر کشوري گروه آزمايشي علوم انساني باشد. 

به نقل از : پیک سنجش شماره 1258 مورخ 13 دی ماه ۱۴۰۰

#معرفی_کتاب_و_متون#آموزشی_پژوهشی#آموزشی_فرهنگی

#سازمان_سنجش#پیک_سنجش#کنکور_دانشگاه#داوطلبان_کنکور

#تحلیل_آزمون_کنکور#رشته_انسانی

#هدایت_تحصیلی_شغلی#مشاوره_تحصیلی#انتخاب_رشته_دانشگاهی

#تحلیل_وضعیت_داوطلبان_گروه_انسانی_در_آزمون۱۴۰۰

#دفترمشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش

 

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید