موضوعات

تحلیل وضعيّت داوطلبان شرکت کننده درگروه آزمايشي علـــــوم ريــــــــاضي و فنـــــــــي در آزمــــــون سـراسـري 1400

در آزمون سراسري سال 1400،  126هزار و 634 داوطلب گروه آزمايشي علوم رياضي و فني در جلسه حضور داشتند. آمار نحوۀ پاسخگويي اين عزيزان در آزمون سراسري، مي‌تواند اطلاعات بسيار مفيدي در اختيار ساير داوطلبان قرار دهد. در اينجا به نکاتي چند، که ما به ياري اين آمار مي‌توانيم به آن نکات دست پيدا کنيم، اشاره مي‌کنيم.

پيشي گرفتن از 51 درصد داوطلبان فقط با پاسخ دادن به يک سؤال!

هر ساله از تعدادي از داوطلبان مي‌شنويم که به دليل بي‌علاقگي به برخي از دروس يا سخت بودن بعضي از دروس ديگر، يک يا دو درس را کنار گذاشته‌اند و مي‌خواهند در آزمون سراسري به درس‌هاي مورد نظر خود اصلاَ پاسخي ندهند. اين در حالي است که هر قدر هم که يک درس دشوار باشد يا داوطلب هر قدر هم که در يک درس ضعف داشته باشد، باز هم مي‌تواند با برنامه‌ريزي و مطالعه حساب شده، دست کم به سه يا چهار سؤال آن درس پاسخ صحيح بدهد، و همين مقدار پاسخگويي مي‌تواند داوطلب را از خيل قابل توجهي از داوطلبان در آن درس پيش بيندازد؛ براي مثال، سال گذشته اگر داوطلبي تنها به يک سؤال شيمي درست پاسخ مي‌داد و در ضمن به هيچ يک از سؤال‌هاي اين درس پاسخ غلط نمي‌داد، از 51/5 درصد داوطلبان در اين درس پيشي مي‌گرفت! بنابراين، به هيچ وجه درسي را (هر چند دشوار) کنار نگذاريد و به ياري دبير يا افراد آشنا با آن درس، مبحث يا مباحثي از همان درس را انتخاب کنيد و همان‌ها را نيز با دقت مطالعه نماييد.

به هيچ وجه تک درس نخوانيد

يکي از اشتباهات رايج داوطلبان آزمون سراسري اين است که براي موفقيت در اين آزمون، روي يک درس تاکيد مي‌کنند و تصور مي‌کنند که اگر يک درس را عالي پاسخ بدهند، اين نکته مي‌تواند ضعف آنها را در ساير درس‌ها جبران کند؛ اما آمار نحوۀ پاسخگويي داوطلبان، هر ساله اطلاعاتي بر خلاف اين ديدگاه به ما مي‌دهد؛ براي مثال، با وجود آنکه شيمي درس دشواري براي داوطلبان گروه آزمايشي علوم رياضي و فني بوده و فقط يک داوطلب در اين گروه آزمايشي توانسته است نمره خام 92/4 درصد را در اين درس کسب کند و ساير داوطلبان نمره خام کمتر از 90 درصد را در درس ياد شده کسب کرده‌اند، اما همين داوطلب جزو 1000 نفر اول گروه آزمايشي علوم رياضي و فني نيست. جالب اينجاست که در سال 99 نيز تنها يک داوطلب در درس شيمي، ‌نمره خام 88/6 درصد را کسب کرده بود و ساير داوطلبان هم نمره خام کمتر از 80 درصد را در اين درس کسب کرده‌ بودند و وي نيز نتوانسته بود که جزو 1000 نفر اول کشوري گروه آزمايشي علوم رياضي و فني باشد؛ پس به هيچ وجه، وقت خود را صرف مطالعۀ يک درس نکنيد و براي هر درس، با توجه به ضريب آن در آزمون سراسري و ضعف يا توانايي خود در آن درس، وقت بگذاريد.

بر اساس شانس و اقبال به سؤال‌ها پاسخ ندهيد

آيا مي‌دانيد که در گروه آزمايشي علوم رياضي و فني در آزمون سراسري سال 1400، تعداد داوطلباني که در درس زبان خارجي نمره خام منفي کسب کرده‌اند، 20 هزار و 103 داوطلب، و تعداد داوطلباني که در درس رياضي  نمرۀ منفي کسب کرده‌اند، 20 هزار و 186 داوطلب بوده است؟ (سال گذشته، درس رياضي داوطلبان گروه آزمايشي علوم رياضي و فني به گفته داوطلبان بسيار دشوار بوده است). اين آمار در درس ادبيات فارسي نيز 19 هزار و 976 داوطلب بوده است؛ چرا؟ آيا جز اين است که تعدادي از داوطلبان تصور مي‌کنند که در دروس عمومي، مي‌توان بدون داشتن دانش و اطلاعات لازم، به برخي از سؤال‌ها پاسخ صحيح داد يا بر اساس تبليغات برخي از مؤسسه‌ها، از روش‌هاي غير علمي‌براي پاسخگويي به اين سؤال‌ها استفاده نمود و به همين دليل نمرۀ منفي کسب مي‌کنند؟ مطمين باشيد که در آزمون سراسري، نمي‌توانيد بدون داشتن دانش و مهارت علمي لازم و همچنين بدون تست زدن و تمرين و ممارست، پاسخگوي سؤال‌ها باشيد، و اگر يک سؤال را هم بر اساس شانس و اقبال، درست پاسخ دهيد، سؤال‌هاي بيشتري را غلط پاسخ مي‌دهيد و در نهايت نمرۀ منفي، که بسيار بدتر از پاسخ ندادن به سؤال‌هاي يک درس و کسب درصد صفر است، به دست خواهيد آورد.

کنکور، يک مسابقۀ علمي است و بايد در اين مسابقه، از ديگران بهتر باشيد

کنکور، يک مسابقۀ علمي ‌است و قرار نيست که شما به 100 درصد سؤال‌هاي آن پاسخ صحيح بدهيد (همان طور که هيچ‌يک از داوطلبان در سه درس ادبيات، رياضي و شيمي، به 100 درصد سؤال‌ها پاسخ صحيح نداده‌اند). شما فقط لازم است که نسبت به ساير داوطلبان وضعيت بهتري داشته باشيد؛ پس به فکر پاسخ دادن به همۀ سؤال‌ها نباشيد؛ يا اگر  نتوانستيد به تعدادي از سؤال‌هاي يک درس پاسخ دهيد، روحيۀ خود را نبازيد؛ چون شايد سؤال‌هاي اين درس براي همۀ داوطلبان دشوار باشد؛ براي مثال، رتبۀ يک کشوري گروه آزمايشي علوم رياضي و فني سال 1400 مي‌گويد که وقتي در سر جلسۀ آزمون، با سؤال‌هاي سخت رياضي روبرو شدم، نه تنها مضطرب نشدم، بلکه با آرامش بيشتري به سؤال‌ها پاسخ دادم؛ چون مي‌دانستم که سؤال‌ها براي همه دشوار است و با وجود آنکه نمي‌توانم به برخي از سؤال‌ها پاسخ دهم، اما تسلط من به درس رياضي، مي‌تواند نقطه قوتم در اين آزمون باشد. در کل، بايد دقت داشته باشيد که آزمون سراسري، محل آزمون و خطا نيست و نبايد به سؤال‌ها به طور سرسري پاسخ داد.

در رتبۀ کشوري سهميه‌ها اعمال نمي‌شود

آمار ارايه شده، درصد نمره خام داوطلبان، گروه آزمايشي علوم رياضي و فني است و 1000 نفر اول گروه آزمايشي علوم رياضي و فني نيز بدون احتساب سهميه در آزمون سراسري تعيين مي‌شوند.

 يادآوري چند نکته مهم

يادآوري اين نکته مهم است که ميانگين ذکر شده هر سال يکسان نيست؛ براي مثال، در آزمون سراسري  سال 98 در درس فيزيک 19/17 درصد داوطلبان درصد منفي و 27/38 درصد از داوطلبان نيز درصد صفر را کسب کرده‌اند (يعني يا اصلاً به سؤال‌هاي اين درس پاسخ نداده يا به خاطر تعداد پاسخ‌هاي غلطي که داشته‌اند، درصد آنها صفر شده است)؛ اما در آزمون سراسري سال 99، 18/42 درصد داوطلبان درصد منفي و 31/70 درصد آنها نيز درصد صفر را در درس فيزيک کسب کرده‌اند، و در سال 1400 نيز در همين درس، 24/71 درصد از داوطلبان، درصد منفي و 31/12 درصد از داوطلبان هم درصد صفر را کسب کرده‌اند.
در ضمن، تاثير مثبت سوابق تحصيلي يک داوطلب نيز  در آزمون سراسري محاسبه مي‌شود (براي فارغ‌التحصيلان نظام آموزشي جديد (3 – 3 – 6)، که ديپلم خودرا در سال 1398 و بعد از آن اخذ نموده باشند، به ميزان حداکثر 30 درصد، و براي فارغ‌التحصيلان مشمول نظام آموزشي سالي واحدي يا ترمي‌واحدي، به ميزان حداکثر 25 درصد سوابق تحصيلي ديپلم و 5 درصد سوابق تحصيلي پيش‌دانشگاهي، با تاثير مثبت لحاظ مي‌شود). منظور از تاثير مثبت، اين است که اگر نمرات سوابق تحصيلي باعث افزايش نمره کل آزمون داوطلب شود، اعمال مي‌شود، و اگر سوابق تحصيلي باعث کاهش نمره کل آزمون داوطلب شود، اعمال نمي‌شود.
 در جدول  ارايه شده در زير، به غير از داوطلباني که در هر درس درصد نمره خام 33- تا 30/1- کسب کرده و داوطلباني که به 100 درصد سؤال‌ها پاسخ صحيح داده و داوطلباني که کلاً پاسخ نداده يا نمره صفر کسب کرده‌اند، ساير داوطلبان در گروه‌هاي 10 درصدي بررسي شده‌اند.

نفرات برتر کنکور چه درصدهايي مي­آورند؟

«اگر يک درس اختصاصي  را 100 درصد بزنيد، حتماً رتبۀ دو رقمي‌مي­آوريد.»
 اين جمله را بارها از زبان داوطلبان کنکور شنيده‌ايم؛ افرادي که بر اساس شايعاتي که شنيده‌اند، تصور مي‌کنند که اگر روي يک درس، که نقطۀ قوت آنهاست، سرمايه‌گذاري کنند و تلاش کنند تا به 100 درصد سؤال‌هاي آن درس پاسخ صحيح بدهند، رتبۀ ايده‌آلي در آزمون سراسري کسب خواهند کرد؛ در نتيجه، تمام همّ و غمّ خود را فقط صرف مطالعه و يادگيري يک درس مي­کنند و با اين کار خود، دو آسيب جدي مي‌بينند: از يک سو احتمال اينکه بتوانند به 100 درصد سؤال‌هاي يک درس پاسخ صحيح بدهند، بسيار کم است، و از سوي ديگر، از درس­هاي ديگر باز مي­مانند و نمي‌توانند در سطح مناسبي به سؤال­هاي ساير دروس پاسخ دهند. همچنين نگاهي به وضعيت داوطلبان گروه آزمايشي علوم رياضي و فني سال 1400 به ما نشان مي­دهد که  مي‌توان در هر درسي درصد 100 را کسب کرد، اما جزو نفرات برتر (1000 نفر اول) نشد؛ براي مثال، از 47 داوطلب گروه آزمايشي علوم رياضي و فني، که درس معارف اسلامي را 100 درصد صحيح پاسخ داده‌اند، تنها 34 داوطلب جزو 1000 نفر اول کشوري هستند. همچنين از 4 داوطلبي که در درس مهم رياضي، نمره خام80 درصد به بالا کسب کرده‌اند، دو نفر  جزو 1000 نفر اول کشوري نيستند!
مي‌خواهيم بگوييم که حتي کسب درصد عالي در درسي مثل رياضي، که براي بسياري از داوطلبان گروه آزمايشي علوم رياضي و فني، نيز درسي دشوار است، نمي‌تواند عامل کسب رتبۀ بسيار خوب گردد.
در زير، ميانگين نمره خام 1000 نفر اول گروه آزمايشي ­علوم رياضي و فني در تمامي دروس آزمون سراسري ارايه شده است. همچنين در هر درس، بيشترين و کمترين درصد نمره خام در بين 1000 نفر اول آمده است. توجه داشته باشيد که اين آمار براي آزمون سراسري سال 1400 است و ميانگين ذکر شده، در هر سال تغيير مي‌کند. 
آنچه مهم است، اين است که ميانگين درصد نمرات خام داوطلبان برتر، در همۀ دروس آزمون سراسري به طور نسبي يکسان است؛ به عبارت ديگر، داوطلبان برتر، براي موفقيت و کسب درصد خوب در همۀ دروس تلاش مي­کنند؛
البته در  ميان هزار نفر اول کشور، معدود داوطلباني هم هستند که در يک درس نمره خوبي کسب نکرده‌اند. اين افراد به احتمال قوي در ساير درس‌ها نمره بسيار بالايي کسب کرده‌اند؛ براي مثال، داوطلبي که در درس ادبيات درصد منفي را کسب کرده، بي‌شک، در ساير درس‌هاي عمومي و اختصاصي نيز، درصد بالايي کسب کرده که توانسته است جزو نفرات برتر کشوري گروه آزمايشي علوم رياضي و فني باشد.

به نقل از : پیک سنجش شماره 1257 مورخ 6 دی ماه 1400 

#معرفی_کتاب_و_متون#آموزشی_پژوهشی#آموزشی_فرهنگی

#سازمان_سنجش#پیک_سنجش#کنکور_دانشگاه#داوطلبان_کنکور

#تحلیل_آزمون_کنکور#رشته_ریاضی_فیزیک

#هدایت_تحصیلی_شغلی#مشاوره_تحصیلی#انتخاب_رشته_دانشگاهی

#تحلیل_وضعيت_داوطلبان_گروه_رياضي_در_آزمون1400

#دفترمشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش

 

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید