موضوعات

بازگشــایی مدارس و کــــرونـــا؛ اجبــاری یا اختیــاری بودن حضــــــــــــــور دانــــــش‌آمـــــــوزان در مـــحـــــــل مــــدرســـــــــــه

یادآوری نحوه بازگشایی مدارس : 

 بازگشایی مدرسه‌ها بر اساس برنامه‌ریزی‌ هایی که مدارس انجام دادند و با اطلاع قبلی به دانش‌آموزان و خانواده‌ها، انجام می‌شود.

سومین مرحله از بازگشایی مدارس جهت فعالیت‌های حضوری از امروز؛ اول آذر آغاز شده است و دانش‌آموزان دوره ابتدایی در تمام پایه‌ها و دانش‌آموزان دوره متوسطه اول راهی مدارس می شوند.

 بازگشایی بر اساس برنامه‌ریزی که مدارس انجام دادند و قبلا به اطلاع دانش‌آموزان و خانواده‌ها رسیده است. در شرایطی هستیم که باید فاصله‌گذاری را با تأکید تمام رعایت کنیم و این موضوع جزو عناصر اصلی فعالیت حضوری مدارس است و ایجاب می‌کند که دانش‌آموزان گروه‌بندی و فاصله‌گذاری انجام شود.

 در طول هفته برای برخی دانش‌آموزان سه روز و برخی دانش‌آموز دو روز و در برخی مدارس هم ممکن است تمام روزها را برای فعالیت حضوری در نظر گرفته باشند؛ بر همین اساس یا به اطلاع دانش‌آموز و خانواده رسیده است که در اولین روز از آذر ماه باید دانش‌آموز وارد مدرسه شود یا روزهای دیگری را تعیین کردند و دانش‌آموزان بر اساس برنامه در مدرسه حاضر خواهند شد.

پاسخی برای نگرانی ها :

نگرانی ما از این بابت هست که مبادا در جایی که کلاس‌های درس با تراکم مواجه هستند، دانش‌آموزان وارد مدرسه شوند و آن حد فاصله‌گذاری را نتوانیم رعایت کنیم؛ بر همین اساس خانواده‌هایی که هنوز به آنها اطلاع داده نشده است، لزومی ندارد که در روز اول آذر به مدرسه مراجعه کنند؛ این گروه فعلا آموزش خود را غیرحضوری دریافت می‌کنند اما این موضوع به معنای این نیست که در روزهای بعد، مدرسه نباید فعالیت حضوری خود را شروع کند.

در واقع ممکن است که آمادگی در مدرسه به وجود نیامده باشد و این مدرسه فعالیت حضوری خودش را از روز‌های بعدی شروع کند اما به طور کلی زمان آغاز فعالیت‌های حضوری برای تمام مدارس، از اول آذر بر اساس هماهنگی با خانواده‌ها و دانش‌آموزان است.

دلیل اینکه فعالیت حضوری تمام وقت نمی‌توانیم داشته باشیم، این است که رعایت فاصله‌گذاری‌ها این امکان را فراهم نمی‌کند که تمام دانش‌آموزان را یکجا در کلاس درس داشته باشیم و نقض پروتکل خواهد شد و به همین دلیل ناچار هستیم که زمان آموزش را در هفته به روزهای معینی که از قبل به دانش‌آموزان اطلاع دادیم، اختصاص دهیم و آنها در مدارسی که پرجمعیت هستند، حضورشان نیمه‌وقت یا یک روز در میان است.

اجباری یا اختیاری بودن حضور دانش‌آموزان در مدارس :

 در خصوص اجباری یا اختیاری بودن حضور دانش‌آموزان در مدارس باید گفت: با تکلیفی که ستاد ملی مدیریت کرونا معین کرده است، فعالیت‌های آموزشی شروع شده و مدارس مکلف هستند که فعالیت‌های حضوری را ارائه داده و مدارس را باز کنند و بنای آموزش‌های حضوری را بگذارند ولی اگر امکان حضور دانش‌آموزان نیست برای آموزش غیرحضوری اختصاص دهند. بنابراین همه دانش‌آموزان در مدارس بر اساس مقررات مدرسه در زمان‌هایی که مقرر شده، حاضر خواهند شد و تکلیفی که بر عهده مدارس گذاشته شده، این است که بازگشایی را انجام دهند و بنای آموزش را به آموزش حضوری بگذارند مگر برای آن دسته از کلاس ها و دانش‌آموزان که روز فعالیت حضوری‌شان نیست.

بنابراین با برگشت به شرایط آموزش‌های حضوری، هم مدارس تکلیف روشن دارند که بنای‌شان بر آموزش حضوری است و هم دانش آموزان بر اساس آیین‌نامه‌های آموزشی باید مقررات مدرسه را رعایت کنند و مدارس نیز در صورت عدم حضور دانش‌‌آموز، باید به خانواده‌ اطلاع دهند تا با یک وضعیت روشنی در ارتباط با دانش‌آموزان روبرو باشیم.

—————————————————————————————————————————————

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش

( گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش)

#آموزش_و_پرورش#اخبارواطلاعیه#تعلیم_و_تربیت#پرورشی#آموزشی#آموزش_حضوری#مشاوره_روانشناسی

#بهداشت_و_سلامت#بهداشت_روانی#واکسیناسیون#واکسیناسیون_معلمان#واکسیناسیون_دانش_آموزان

#آیین_نامه_و_دستورالعمل#دستورالعمل_های_اجرایی#دستورالعمل_های_بهداشتی#پروتکل_های_بهداشتی

#آسیب_شناسی#کرونا#آسیب_دوره_کرونا#کرونا_فرصت_ها_و_تهدیدها#کرونا_و__یادگیری#کرونا_و__افت_تحصیلی

#مدرسه#بازگشایی_مدارس#کرونا#آموزش_مجازی#آسیب_فضای_مجازی

#هدایت_تحصیلی#مشاوره_تحصیلی#جبران_افت_تحصیلی#تحصیل_حضوری

#تقابل_آموزش_و_سلامت#تعارض_کرونا_و_بازگشایی_مدارس

#ستادملی_مقابله_با_کرونا#covid#covid_schools# Coronavirus 

#دفترمشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید