موضوعات

«برنامه محوری» جایگزین «کتاب محوری» می شود.

«برنامه محوری» را جایگزین «کتاب محوری» کنیم اما به هیچ عنوان از کتاب خداحافظی نخواهیم کرد و کتاب در برنامه معنا پیدا خواهد کرد.

 

لزوم توجه به خِرَدورزی در اقدامات پیش رو :

 ما در مسیر و مدار تحول قرار داریم؛ لذا باید خود را با بخشی از این روند سازگار کنیم اما از سوی دیگر باید برای مواجهه منطقی و بومی با این امر آماده شویم. بدیهی است که امروز دانش آموزان در عرصه فناوری نسبت به معلمان خود پیشتاز هستند و باید به آن توجه کنیم.

 

اقدامات ضروری در دوران پساکرونا :

– یکی از اقدامات این است که هر چه سریعتر از تجربیات سایر کشورها مطلع شویم. نکته دوم این است که در تدوین برنامه پساکرونا از ظرفیت بیرون از سازمان و وزارتخانه نیز استفاده کنیم و نظرات نخبگان و اقداماتی که انجام شده را نیز، داشته باشیم و از آن مطلع شویم.

 – اقدام دیگر تقویت مهارت معلمان در جهت آموزش‌های ترکیبی است و در این امر تردیدی نیست زیرا این مساله جزو زیرساخت‌هاست و در این راستا باید هیأت اندیشه ورز را فعال تر کنیم و از این بخش بهره برداری پررنگ تری داشته باشیم.

 

تعریف الگویی«برنامه محوری» به جای«کتاب محوری» :

 تلاش می کنیم «برنامه محوری» را جایگزین «کتاب محوری» کنیم اما باید توجه داشته باشیم که به هیچ عنوان از کتاب خداحافظی نخواهیم کرد و کتاب در برنامه معنا پیدا خواهد کرد. در این میان باید الگویی که تعریف می‌شود، منعطف و بومی باشد البته آنچه که کشورهای دیگر انجام می‌دهند به عنوان تجربه استفاده خواهد شد اما آنچه که طراحی می‌شود باید مختص خود ما باشد.

 

عدم اعتبار زدایی آموزش های سنتی با یادگیری ترکیبی سنتی و مجازی :

در مسیر «برنامه محوری» به جای «کتاب محوری» نباید به بهانه بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش های سنتی خود را تضعیف کنیم و باید توجه کنیم که اعتبار زدایی از آموزش‌های سنتی سم است. و در نظر داشته باشیم که صرفاً از فناوری برای محقق شدن «فلسفه اسناد تحولی» استفاده خواهیم کرد.

باید برنامه درسی «یادگیری ترکیبی» را در معنای درست کلمه مورد استفاده قرار دهیم که به معنای ترکیب دو سبک آموختن است. در این مسیر باید سبکی که فضای مجازی ایجاب می کند و سبکی که فضای سنتی به دنبال دارد را ترکیب کنیم. در پساکرونا هم ابزار ارتباطات و هم فضای سنتی وجود دارد لذا باید به چگونگی این امر بیاندیشیم.

—————————————————————————————————————————–

مأخذ : حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی

#آموزش_و_پرورش #سازمان_پژوهش_و_برنامه‌ریزی_آموزشی#آیین_نامه_و_دستورالعمل#مدرسه

#تعلیم_و_تربیت#پرورشی#آموزشی#یادگیری #مشاوره_روانشناسی#فناوری_اطلاعات

#کرونا #پساکرونا#آسیب_دوره_کرونا#کرونا_فرصت_ها_و_تهدیدها#کرونا_و__یادگیری#کرونا_و__افت_تحصیلی

#بازگشایی_مدارس#آموزش_مجازی#آموزش_حضوری_و_سنتی#آموزش_ترکیبی_سنتی_و_مجازی

#برنامه_محوری#کتاب_محوری#برنامه محوری_و_کتاب_محوری#اسناد_تحولی

#شورای_هماهنگی_و_پیگیری_اقدامات_تحولی

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید