موضوعات

آسیب شناسی دوره کرونا(5)/مدرسه وکرونا(قسمت5): نظرکارشناسان-ق2؛ دوراهی آموزش حضوری وسلامت

همچنان سرنوشت بازگشایی مدارس مشخص نیست، مسئولین ذی ربط چندین نوبت گفتند : «برای بازگشایی مدارس ضروری است ضمن برنامه‌ریزی برای تداوم آموزش‌های مجازی، وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت و درمان پروتکل‌های بهداشتی لازم برای آموزش‌های حضوری را تدوین کنند تا درصورت تمهید مقدمات لازم، به‌صورت تدریجی امکان آموزش‌های حضوری نیز فراهم شود.» همچنین در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد سال تحصیلی جدید از ابتدای مهر آغاز شود اما آموزش حضوری تا فراهم شدن شرایط بهداشتی لازم به تاخیر بیفتد. در واقع تا اینجای کار در تقابل بین دو خیر مطلق یعنی حق سلامت کودکان و حق آموزش، این اولی بوده که پیروز میدان شده و توانسته آموزش را خانه‌نشین کند؛ اتفاقی که البته کم‌هزینه هم نبوده و مخاطرات جدی را برای سلامت روحی و کیفیت تحصیلی کودکان و نوجوانان به همراه داشته است. اما حالا متخصصان علوم آموزشی و تربیتی هشدار می‌دهند که تداوم وضع موجود می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را هم در کوتاه‌مدت و هم بلندمدت برای دانش‌آموزان به همراه داشته باشد. آنها در پاسخ به این پرسش جامعه که تکلیف چیست و باید چگونه در بحران کرونا از حق آموزش کودکان مانند حق سلامت دفاع کرد، راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهند که قابل تامل است.‌ (1)

از یک‌سو مسئولان آموزشی، معلمان و برخی از خانواده‌های دانش‌آموزان به علت افت تحصیلی و خانه‌نشینی طولانی مدت دانش‌آموزان خواهان بازگشایی مدارس هستند و در سوی دیگر نگرانی وجود دارد که با باز شدن درهای مدارس سلامت دانش‌آموزان به دلیل شیوع بیماری کرونا به خطر بیفتد. همین موضوع باعث شده تا برخی از تصمیم‌گیران با اما و اگرهایی درباره بازگشایی مدارس سخن بگویند و تأکید کنند که شرط اصلی بازگشایی‌ها اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون عمومی خواهد بود. البته در این‌باره اولویت سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، سلامت دانش‌آموزان و معلمان بوده و تا امروز هم بنابر گزارش‌های منتشر شده ۹۲ درصد معلمان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

با این همه کارشناسان تعلیم و تربیت هشدار می‌دهند، ایجاد وقفه در روند آموزشی دانش‌آموزان می‌تواند در آینده نظام آموزش‌وپرورش کشور مشکل‌ساز شود و البته موضوع مهم کارشناسان آموزشی، سلامت جسم و روان دانش‌آموزان است چرا که زندگی‌ دانش‌آموزان با ورود کرونا به چهاردیواری خانه‌ها محدود شده و آنها با جامعه و همسن و سالانشان، بیگانه شدند. خانه‌نشینی دانش‌آموزان آنقدر طولانی بوده که حالا همان دانش‌آموز فراری از درس و مدرسه هم بدش نمی‌آید که دوباره راهی کلاس درس شود و پشت میز و نیمکت بنشیند.(2)

 

کارشناسان آموزش و پرورش و اعضای پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، با تمرکز روی آموزش در دوره کرونا به چگونگی حل تعارض بین آموزش حضوری و سلامت کودکان و نوجوانان در دوره کرونا و بازگشایی مدارس به صورت حضوری، پاسخ می‌گویند. 

 این گفتگوها را در شماره های بعدی بخوانید.

منابع :

1) روزنامه همشهری مورخ سه شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰

2)روزنامه ایران دوشنبه ۱۵ شهریور1400

*عنوان بندی و ویرایش توسط دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش

 

#آموزش_و_پرورش#تعلیم_و_تربیت#پرورشی#آموزشی #مشاوره_روانشناسی

#بهداشت_و_سلامت#بهداشت_روانی#آسیب_شناسی#کرونا#آسیب_دوره_کرونا

#کرونا_فرصت_ها_و_تهدیدها#کرونا_و__یادگیری#کرونا_و__افت_تحصیلی

#بازگشایی_مدارس#آموزش_مجازی#آسیب_فضای_مجازی

#هدایت_تحصیلی#مشاوره_تحصیلی#جبران_افت_تحصیلی#مشاوره_تحصیلی#تحصیل_حضوری

#مهارت_حل_مساله#دوره_دبستان#دوره_کودکی#دوره_دبیرستان#دوره_نوجوانی_و_بلوغ

#مهارت_آموزی#مهارت_های_زندگی#تعامل_با_همسالان

#دانش_افزایی#آموزش_خانواده#والدین_و_کودک#مسئولیت_پذیری

#تقابل_آموزش_و_سلامت#تعارض_کرونا_و_بازگشایی_مدارس

#خبرگزاری_جمهوری_اسلامی#ایرنا#روزنامه_همشهری

#دفترمشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش

 

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید