موضوعات

گـــزارشی از سنـــجــش ســـلامت جسمانی و آمادگی تحصیــلی و نـــوآوری برنامه های آن در سال جاری…

— برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در دو قلمرو حفظ، ارتقای سلامت و پیشگیری از بیمای ها و همچنین  آمادگی تحصیلی ایفای نقش می‌کند و این برنامه یکی از فراگیرترین، عمومی ترین، پر حجم ترین، مستمر ترین، گسترده‌ترین و کاربردی ترین برنامه تشخیصی و غربالگری وزارت آموزش و پرورش است.
— نتایج حاصل از این برنامه منجر به پیشگیری از بیماری ها، ارتقای سلامت و مداخلات حوزه سلامت می شود.
— این برنامه یک سرمایه بزرگ ملی است و می توان از داده های آن برای ارنقای سلامت و کیفیت آموزش دانش آموزان بهره برد.
— برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را گام بسیاری مهمی در جهت ارتقای عدالت آموزشی است. استاندارد سازی آموزش مبتنی بر تشخیص به موقع و  ساماندهی کیفیت آموزشی، پرورشی و توانبخشی دانش آموزان با جای دهی مناسب دانش آموزان استثنایی در گروه های هفت گانه از جمله دستاوردهای برنامه سنجش است که منجر به گسترش عدالت آموزشی می‌شود.
— یکی از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی را افزایش طیف های هفتگانه تحت پوشش است. با تصویب در نشست آتی شورای سازمان سه  گروه کاستی توجه همراه با بیش فعالی، گروه مستقل طیف اتیسم و گروه مشکلات رفتاری هیجانی به گروه های هفتگانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه خواهند شد.
— افزایش کیفیت تحصیلی و  افزایش کیفیت سلامت را مستلزم مداخلات بهنگام خواهدبود. اولین گام مداخله بهنگام، تشخیص و غربالگری است که در  قالب  برنامه سنجش انجام می‌شود.
— گسترش برنامه کمی سنجش از سال ۷۳ با پوشش ۱.۵ درصدی آغاز شد و در سال ۹۸ به پوشش ۹۷.۶ درصد رسید.
— سال گذشته و علیرغم شرایط کرونایی ۹۸.۸ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار گرفتند و برای سال جاری پوشش ۹۹ درصدی هدف‌گذاری شده است.

— در هر استان حداقل یک پایگاه دائمی آکوستیک راه اندازی شده  است تا هیچ نوآنوزی  از چتر  سنجش  سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی دور نماند.
 — برای گسترش برنامه کیفی سنجش هم با به روز رسانی ابزارهای سنجش از طریق تشکیل شورای آزمون ها  و راه اندازی پایگاه جامع آموزش با ۷۰ آزمون  استاندارد از جمله فعالیت  هایی است که انجام شده است.
— غربالگری و سنجش نوآموزان پیش دبستانی  از سال ۹۶ به برنامه سنجش اضافه شده است و در سال جاری  سنجش ۶۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به  پیش دبستانی نیز هدف‌گذاری شده است.
— در زمینه نوآوری های برنامه سنجش در سال جدید؛  شناسایی نشانگان مشکلات ویژه یادگیری یکی از برنامه های سنجش در سال جاری است و در ۵ استان  غربالگری نشانگان مشکلات یادگیری نوآموزان بدو ورود به پیش دبستان  به صورت پایلوت انجام خواهد شد.
— سنجش حرکات اصلاحی نوآموزان بدو ورود به دبستان با همت معاونت سلامت و تربیت بدنی، سنجش پردازش های شنیداری و غربالگری نارسایی خوانایی از دیگر اقدامات نوآورانه در۲ برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری است.
— شناسایی نوآموزان دارای  بیماری های خاص نظیر دیابت، هموفیلی، صرع و بیماری  قلبی عروقی  نیز در برنامه  سنجش سال جاری انجام می شود.
— سنجش میزان کم شنوایی و  بینایی سنجشی به همراه تشخیص عیوب انکساری، مشکلات شبکیه و عصب بینایی از دیگر نوآوری ها در حوزه سنجش است.
— تبادل داده های غربالگری سازمان آموزش و پرورش استثنایی با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی و استفاده از داده های موجود این دو دستگاه گام بزرگی برای شناسایی به موقع است که در سال جاری از طریق انعقاد تفاهم نامه انجام خواهد شد.
— در سال جاری یک میلیون نوآموز به جمعیت تحت پوشش سنجش اضافه می شود. ۴۰۰ هزار نوآموزی که سال گذشته پیش دبستانی بودند و سنجش نشدند و سنجش ۶۰۰ نوآموز بدو ورود به پیش دبستانی در برنامه سال جاری انجام خواهد شد.
در سال گذشته علیرغم شرایط کرونایی هیچ موردی از ابتلا به کرونا در پایگاه های سنجش نداشتیم. در سال جاری ۴۰۰ پایگاه به پایگاه های سنجش اضافه شده است و  تعداد پایگاه های سنجش به ۲۵۰۰ پایگاه رسیده است.
— راه اندازی  پایگاه های نوع الف با پوشش روزانه ۳۲ نفر و پایگاه های نوع ب با پوشش ۲۲ نفر، ایجاد شیفت عصر در برخی پایگاه ها، ضد عفونی مدام، افزایش ابزار های غربالگری و راه اندازی اتاق  انتظار برای والدین  از جمله اقدامات  برای حفظ سلامت نوآموزان و والدین آنان است.
— تاکنون ۷ مرکز جامع خدمات تشخیصی، آموزشی و مشاوره ای در کشور راه اندازی شده است و تا پایان سال  در هر استان یک مرکز  راه اندازی می‌شود.

—————————————————————————————————————————————————–

ماخذ :دکتر سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در

مراسم افتتاح رسمی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی (مدرسه استثنایی رجائیه منطقه ۱۵ تهران ) ویرایش مطلب توسط دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش

#آموزش_و_پرورش#اخبارواطلاعیه#بهداشت_و_سلامت#سلامت_و_پیشگیری

#سنـجش_سلامت_جسمانی_و_آمادگی_تحصیلی#آسیب_شناسی#مشاوره_روانشناسی

#دوره_کودکی#تعلیم_و_تربیت#مدرسه#دوره_پیش_دبستان#دوره_دبستان#مشاوره_تحصیلی

#مهارتها#یادگیری#دفترمشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش

 

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید