موضوعات

گفتگوی اجمالی در مورد دانش آموزان آسـیـب دیـده از اعتــیـــاد و پی گیـری درمـان آن ها در آمـوزش و پـرورش

– گرایش به مصرف دخانیات و مواد مخدر را از جمله رفتارهای پرخطر و گرایش‌های مخاطره آمیز در بین دانش آموزان است.

– آسیب‌های متعدد کودک و نوجوان امروز را تهدید می‌کند. در این شرایط  باید والدین، معلمان و دانش آموزان آسیب‌های تهدید کننده این قشر آسیب پذیر را شناخته و نحوه مقابله با آن را بدانند. از سوی دیگر روند رسیدگی به دانش آموزان در صورت ابتلا به آسیب های اجتماعی موثر است.

* میزان مصرف دخانیات از جمله سیگار، قلیان یا مواد مخدر در بین دانش آموزان بر اساس بررسی‌های انجام شده :

بر اساس گزارش‌ها، گرایش به مصرف دخانیات و مواد مخدر از جمله رفتارهای پرخطر و گرایش‌های مخاطره آمیز در بین دانش آموزان هستند. شواهد نشان می‌دهد که در بین گرایش به مصرف دخانیات و گرایش به مصرف مواد مخدر، نوجوانان گرایش بیشتری به مصرف دخانیات دارند و در مقایسه، گرایش کمتری به مصرف مواد مخدر دارند.

*بیشترین مواد دُخانی مورد مصرف دانش آموزان :

بر اساس گزارش‌ها، در بین مواد دخانی، ‌بیشترین خطرپذیری نوجوانان، ‌مربوط به مصرف قلیان است. این نشان می‌دهد که باید والدین، نظارت بیشتری بر گرایش‌های مخاطره آمیز فرزندان خود داشته باشند و توجه داشته باشند که مصرف قلیان در خانواده و جمع خویشاوندان و دوستان، می‌تواند موجب گرایش‌های مخاطره آمیز برای نوجوانان شود.

* تمهیدات لازم برای درمان از طرف مدرسه در صورت شناسایی دانش آموزان مصرف کننده مواد مخدر یا دخانیات :

بر اساس شیوه‌های ابلاغی به مدارس و مناطق آموزش و پرورش کشور، در صورت شناسایی دانش آموزانی که دارای اختلال مصرف مواد و سابقه مصرف دخانیات هستند، پس از سطح‌بندی بر اساس وضعیت خطرپذیری دانش آموز، برای دریافت خدمات درمان و مددکاری اجتماعی، به ادارات آموزش و پرورش و در صورت نیاز به مراکز درمانی، حمایتی، دستگاه‌های همکار و مراکز ارائه دهنده خدمت،‌ معرفی می‌شوند.

* اقدامات در زمینه مهار آسیب‌های اجتماعی به ویژه مواد مخدر :

وزارت آموزش و پرورش، ‌برنامه‌های مختلفی برای پیشگیری، ‌کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس کشور اجرا می‌کند که شامل سه محور آموزش پیشگیری، ‌ترویج پیشگیری و مراقبت اجتماعی است. در محور آموزش پیشگیری، با استفاده از راهنماهای استاندارد،‌ آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر به دانش آموزان، والدین و کارکنان،‌ ارائه می‌شود. در محور ترویج پیشگیری، ‌از طریق برگزاری جشنواره نوجوان سالم،‌ هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی و برگزاری نمایشگاه‌های سیار پیشگیری انجام می‌شود. همچنین تشکیل کانون‌های یاریگران زندگی، پیام‌های پیشگیرانه در مدارس کشور، ترویج و فرهنگ‌سازی می‌شود. در محور مراقبت اجتماعی نیز، با غربالگری و شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر، پرخطر و دارای فوریت‌های روانی اجتماعی، خدمات مورد نیاز در زمینه توانمندسازی،‌ درمان و مددکاری اجتماعی، به آنها ارائه می‌شود.

*راه های ارایه خدمات مشاوره ای :

– ارائه مشاوره با استفاده از ظرفیت مجازی شبکه شاد

– دانش آموزان نیازمند خدمات اضطراری مشاوره

– طرح صدای مشاوره

————————————————————————————————————–

مسعود شکوهی، مدیر کل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی ( در گفتگو با خبرنگار برنا )

#آموزش_و_پرورش#اخبارواطلاعیه#بهداشت_و_سلامت#آسیب_شناسی#اعتیاد#مواد_مخدر

#مراقبت_های_اجتماعی#تعلیم_و_تربیت#مدرسه#روان_شناسی#مشاوره_روانشناسی

#خدمات_مشاوره_ای#دانش_آموزان#دوره_نوجوانی#دوره_کودکی

#دفترمشاوره_موسسه_فرهنگی_دانش

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید