موضوعات

به دنــبـــال «تــغــیــیـــــر نــــظام ســنــــــــجـــش» و رسیــــدن به اهــــــــداف ۱۲ ســــــاله آمـــوزش‌ و پـــــــرورش هستـیــم.

«سوابق تحصیلی دانش آموزان» کاملاً قابل اعتبار است.

 

– به دنبال تغییر نظام تستی به تشریحی نیستیم، بلکه به دنبال تغییر نظام سنجش و رسیدن به اهداف ۱۲ ساله آموزش‌وپرورش هستیم.

 

– در اعمال سوابق تحصیلی ۶۰درصد بحث تفاوت بین مناطق محروم و مناطق برخوردار مطرح‌شده است که این اشکال وجود دارد، اما خیلی پر رنگ نیست که به خاطر آن بخواهیم این طرح را کنار بگذاریم.

 

– برای حل مسئله نابرابری می‌توان ضریب دهی را بر اساس درجه محرومیت اعمال کرد. هم‌اکنون در آموزش‌وپرورش بر اساس طرح پایش کیفیت، استان‌ها رتبه‌بندی می‌شوند. کمیت و کیفیت معلم، فضا، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و … را رتبه‌بندی می‌کنیم و یک ضریب محرومیت تعریف می‌شود تا بعداً با اعمال آن، نقیصه عدم عدالت تعدیل شود.

 

– برخی پشت‌کنکوری‌ها با طرح تأثیر ۶۰درصدی معدل، فارغ‌التحصیل نشده‌اند و باید برای آن‌ها فکری شود. در شرایط فعلی داوطلب به سوابق تحصیلی بهایی نمی‌دهد. این در حالی است که همیشه در آموزش‌وپرورش سعی می‌شود ضریب دشواری امتحانات نهایی یکسان باشد و از سال ۹۵، بحث سوابق تحصیلی جدی شده و به‌صورت سیستمی موجود است.

 

– به دنبال تغییر نظام تستی به تشریحی نیستیم، بلکه به دنبال تغییر نظام سنجش و رسیدن به اهداف ۱۲ساله آموزش‌وپرورش هستیم،سوابق تحصیلی کاملاً قابل اعتبار است؛ قواعد نمره‌گذاری، شیوه تصحیح و … همه مشخص‌شده است.

—————————————————————————————————————-

مأخذ : خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در جلسه 147 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ( گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش ) ویرایش توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش 

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید