موضوعات

طـــرح پیشــنهــادی سنجـــش برای کنـــکور نـــــــمی‌تـــوانــد مـشـــــــکـــلات مــــوجـــــود را حـــــلّ کــنــــد و هـــمــــچــــنــان سایــــــه آن بر نظام تعلیم و تربیت سنگیـنـــــی می کند.

– این که چرا باید به بحث «سوابق تحصیلی» اهمیت بدهیم به این دلیل است که این موضوع تحت الشعاع «کنکور» و «مسائل اجتماعی» قرار گرفته است. امروز که این مسئله در محدوده فهم و علم ما قرار گرفته است، حتی اگر یک ساعت وقت داشته باشیم باید به این کار اهتمام کنیم. نظام تعلیم و تربیت، اهدافی دارد و ۱۲سال یک میلیون معلم و ۱۵ونیم میلیون دانش آموز را دور هم جمع می کند، در این دوره شخصیت سازی انسان ها باید اتفاق بیفتد و اگر ما نظام ارزیابی را برداریم دیگر انگیزه‌ای برای تحقق این اهداف دوره ۱۲ساله باقی نمی‌ماند.

 

– هدف «کنکور» این نبوده است که نظام تعلیم و تربیت را ویران کند، بلکه هدف از کنکور این بوده است که در رشته‌های پر متقاضی و محدودیت دانشگاه‌ها، داوطلب برتر انتخاب شود، اما نتیجه آن این شده که نظام تعلیم و تربیت را منهدم کرده است.

باید سیاست گذاری سنجیده ای صورت پذیرد تا مسئله‌ حل شود. هنوز در تعریف مسئله به اتفاق نظر نرسیده ایم . نظام تعلیم و تربیت اهدافی دارد که باید محقق شود و کنکور به گونه ای در آن اهداف، مداخله کرده است که نظام تعلیم و تربیت را نابود کرده است و هدف ما این است که این دوره اهمیت پیدا کند. برای اهمیت پیدا کردن این دوره، باید این موضوع اهمیت پیدا کند. قرار نیست در این طرح جدید نیز همین آزمون‌ها گرفته شود، بلکه باید به اهداف پرداخت و آنها را محقق کرد. اگر اهداف نظام تعلیم و تربیت، محقق نشود سرمایه ما در نظام تعلیم و تربیت هدر می‌رود. کسی که این ۱۲سال را سپری می‌کند باید به اهدافی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده، رسیده باشد و باید به آن وزن داده شود.

باید پیامدهای ناخواسته کنکور را مدیریت کنیم؛ لذا طرح پیشنهادی نمی‌تواند مشکلات موجود را حل کند؛ اما می تواند به عنوان گامی برای نزدیک شدن به هدف به کار برده شود.

———————————————————————————————-

مأخذ : وزیر آموزش و پرورش در جلسه 147 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ( گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش ) 

ویرایش توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید