موضوعات

شیوه‌نامه روزآمدسازی کتاب‌های درسی تصویب شد…

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در راستای روزآمدسازی نظام‌مند و اصولی محتوای کتاب‌های درسی و به‌منظور اجتناب از هرگونه اصلاحات بدون پشتوانه‌ پژوهشی و مبتنی بر تصمیمات شورای برنامه‌ریزی؛ شیوه‌نامه تغییر کتاب‌های درسی را تدوین کرد.

در مقدمه‌ی این شیوه‌نامه آمده است:

  • در نظام تعلیم و تربیت عمومی جمهوری اسلامی کتاب درسی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و در حال حاضر به‌عنوان اصلی‌ترین جزء بسته یادگیری است که بر اساس برنامه و اهدافی معین و با حجمی مشخص تدوین می‌شود.

  • کتاب درسی، مفهوم برنامه‌ی درسی و ساختارها را، به طریقی که برای تربیت، آموزش و یادگیری مناسب است، تبیین و تفسیر می‌کند.

  • کتاب درسی از طرف مخاطبان اصلی آن یعنی دانش آموزان، معلمان و متولیان و علاقه‌مندان این حوزه ازلحاظ ابعاد فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی جغرافیایی و زمانی با حساسیت بسیار بالایی مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد.

  • همچنین کتاب‌های درسی همواره یکی از نقاط مهم موردتوجه جریانات و نظام‌های معاند، بهانه جویان و دشمنان انقلاب برای مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی به‌حساب آمده‌اند. بنابراین درزمینه‌ی تغییرات و اصلاحات کتاب‌های درسی باید نهایت حساسیت و دقت را به کاربست. در این راستا شیوه‌نامه حاضر مراحل و فرایند انجام اصلاحات و تغییرات در کتاب‌های درسی را به نحوی ترسیم نموده است که با مؤثرترین شکل ممکن انجام پذیرد .

این شیوه‌نامه در 10 ماده و 5 پیوست شامل اصطلاحات و مفاهیم اساسی نیازسنجی و طراحی تألیف، تغییر و اصلاح کتاب‌های درسی، پایش برنامه‌های درسی، بررسی نوع تغییرات، تألیف، ‌آماده‌سازی، کنترل نهایی کتاب درسی و… تهیه‌شده و به تصویب هیئت‌رئیسه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی رسیده است. این شیوه‌نامه از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا است.

 

ازجمله پیوست‌های این شیوه‌نامه : 

– پرسش‌نامه توجیهی تغییرات کلی در کتاب درسی؛

– معیارهای تألیف کتاب درسی؛

– بایسته‌های مورد انتظار از مؤلفان کتاب‌های درسی؛

– ملاحظات اساسی در تنظیم کارت خبر؛

در بخش معیارهای تألیف کتاب درسی به مباحث زیر پرداخته‌شده است :

– طراحی آموزشی،

– صحت علمی و اهمیت محتوا،

-زبان، ‌

– فرایند تألیف،

– ‌سازمان‌دهی و چاپ، 

– زمان آموزشی

– و ‌ملاحظات قانونی

 

در پایان این شیوه‌نامه روند نمای تولید و اصلاحات کتاب‌های درسی به‌طور کامل شرح داده‌شده است.

———————————————–

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش ( ویرایش متن خبر : دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش)

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید