موضوعات

وضعیّــت متـــفاوت نــظام تعلیـم تربیـت در دوران کرونـــا

 امسال در نظام تعلیم و تربیت با یک وضعیت کاملاً متفاوت مواجه هستیم. همه ما در نظام آموزشی و تربیتی به یک موقعیت جدید منتقل شده ایم، روابط معلم و دانش آموز و رابطه مدیر با دانش آموزان و نحوه فرایند یاددهی – یادگیری، آزمون گرفتن، اطمینان از حضور دانش آموزان در کلاس درس و…با مشکل مواجه شده اما همه این‌ها ما را در یک موقعیت جدید قرار داده که باید هم خوب یاد بگیریم و هم از محدوده مسئولیت‌های خود حفاظت کنیم.

 

همه ما وارد زیست بومی شده‌ایم که قبلاً تجربه نکرده‌ایم و در حال تجربه و یادگیری هستیم، در این زیست بوم، باید از تک تک دانش آموزان حمایت و مراقبت شود و مطمئن شویم همه کارها به درستی انجام می‌شود.

 

 خلاقیت به معنی توانایی پیدا کردن راه‌های متفاوت است. اگر گوش‌های خوبی برای شنیدن و چشم‌های خوبی برای دیدن داشته باشیم دنیایی از آموزش و تجربه در همین دوره کرونا می‌توانیم داشته باشیم.

 باز بودن مدارس در شرایط فعلی به عنوان یکی از مهمترین نکات کلیدی تاکید کرد. مدرسه نباید تعطیل شود و افرادی باید حتماً در مدرسه باشند و حلقه اتصال دانش آموزان، معلمان و والدین باشند، امسال کار مدرسه تعطیل نشده بلکه روش آموزش تغییر کرده است.

 

ناب‌ترین دانش، دانش ناشی از تجربیات است، برای همه پزشکان رویارویی با کرونا یک تجربه جدید مبتنی بر یادگیری بود، در کنار همه مسائل تلخ کرونا این فرصت در اختیار ما هست که بیشتر فکر کنیم و از این فرصت طلایی بیاموزیم، این دوره باید دوره یادگیری سرشار از آموزه‌های ناب باشد، این فرصت طلایی را برای ارائه خدمت باکیفیت مغتنم بدانیم، اگر برداشت‌های ما از این دوره عمیق و دقیق نباشد همه ما خسارت دیده ایم.

 

 هیچ عرصه‌ای از عرصه‌های دانش بشری عمق و پیچیدگی آموزش و پرورش را ندارد.. همه دانش‌ها در برابر دانش‌هایی که در حوزه تعاملات انسانی شکل می‌گیرند ساده هستند، قواعد همه علوم به مراتب ساده‌تر از قواعد ارتباط با انسان‌ها است.

 

 به روش‌های متعارف قبلی نباید اعتماد کنیم. روش‌های قبلی برای امروز ما کارساز نیستند، در خصوص سامانه سناد و حل مشکلاتش کارهای زیادی انجام شده و در حال یکپارچه‌سازی سامانه‌ها هستیم که برنامه ریزی کرده‌ایم تا دهه فجر امسال عملی شود، در زمینه نیروی انسانی هم با یک آشفتگی و نابسامانی مواجهیم که باید ساماندهی شود.

 

با تصمیم شورای انقلاب فرهنگی مسئولیت تعلیم و تربیت کودکان به آموزش و پرورش داده شده، هر چند ۸۴ درصد این کودکان در خانه‌ها تربیت می‌شوند و در آغوش مادرانشان هستند اما ما باید چارچوب تربیتی ارائه کنیم.

 

ما نیازمند این هستیم که مرتب پیشرفت تحصیلی را رصد کنیم، طرح‌های زیادی در مرکز سنجش وزارت در دستور کار است که همه ما باید بر اساس این ارزشیابی‌ها راهنمای عمل داشته باشیم، اگر یک سال را بدون ارزشیابی به پایان ببریم جفا کرده ایم.

————————————————————————————————————

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش

( ماخذ : https://www.mehrnews.com/news/5110600/ )

انتخاب بخشی از مطلب ، عنوان بندی و ویرایش توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش  

 

 

 

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید