موضوعات

اهمیّـــــــــت دادن به انتــــــــخـــــــاب رشتـــه تحــــــصیــــــلی؛ نجــــات دانش آموز از سـردرگـمی و شکست تحصیلی…

 انتخاب رشته تحصیلی دو طرف مثبت  ومنفی دارد از یک طرف  آسیب هایی را به همراه دارد که با بی تفاوتی و بی اطلاعی نسبت به هر کدام از آسیب ها ، آینده و توانایی جوانان تحت تأثیر منفی آن ها ، تخریب می شود . واز طرفی دیگر برخورد و انتخاب درست، سنجیده و منطقی ، نوید بخش و تضمین کننده آینده و اطمینان دهنده برای موفقیت های بعدی زندگی از جمله انتخاب شغل مناسب و خوب است.( 1 )

  • اهمیت دادن به انتخاب رشته و هدایت تحصیلی در دانش آموزان و انتخاب رشته آنها این است که باید مسیر را برای دانش آموزان به گونه ای مهیا نماییم که دچار سردرگمی و آشفتگی در انتخاب رشته نشوند.

  • باید اطلاع رسانی لازم و دقیق در زمینه انتخاب رشته تحصیلی در اختیار دانش آموزان و اولیای آنان قرار گیرد.

  • باید با تولید محتوا های لازم به صورت فیلم و ویدیو رشته های جدید را به دانش آموزان و اولیای آنها معرفی نمود تا نسبت به این رشته‌ها آگاهی لازم را داشته باشند .

  • طبق اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید در حدود ۵۰ درصد از دانش آموزان به سمت رشته های فنی حرفه ای و کاردانش سوق داده شوند. این عدد به صورت میانگین در شهرستانهای استان تهران ۳۸ درصد می باشد که باید در این زمینه اقدامات بیشتری صورت پذیرد تا به اهداف مورد نظر دست یابیم.

  • ضمن  آگاهی بخشی لازم به دانش آموزان و راهنمایی و هدایت دانش آموزان باید زمینه های سخت افزاری و توسعه زیرساخت های هنرستان های استان مورد توجه جدی قرار گیرد . ( 2 )

———————————————————————————————————————————-

1- دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش

2- هاشمی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در جلسه کمیته هدایت تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران

( ویرایش توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش )

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید