موضوعات

طـرح خـــــوانــــا ؛ ادب، مسئولیت‌پــذیری و جـــرأت ورزی دانـــش آموزان دبستــــانی

در آئین رونمایی از بسته تحولی طرح خوانا مطرح شد : 

-ادب، مسئولیت‌پذیری و جرات ورزی سه خروجی طرح خوانا برای دانش آموزان است

هر یک از معاونت های وزارت آموزش و پرورش در راستای اجرای اهداف سند تحول بنیادین بسته های تحولی را تدوین کردند که در این میان ۲۵ برنامه تحولی طراحی شد، طرح خوانا بسته تحولی معاونت آموزش ابتدایی محسوب می شود.

 

– با توجه به اینکه بهترین دوران برای تعمیق و اثربخشی آموزش مهارت های چهارگانه زبانی و زندگی، دوران کودکی است بنابراین در طرح خوانا برای تمامی مقاطع دوره ابتدایی متناسب با سن و اهداف برنامه درسی دانش‌آموزان در مهارت‌های چهارگانه خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن  را از پایه؛ پیش‌دبستان و دبستانو نیز مهارت‌های زندگی، جرات‌پذیری، مسوولیت‌پذیری و ادب تدوین شده است.

–  آثار طرح خوانا بلندمدت خواهد بود بنابراین برای تحقق این موضوع همه باید تلاش کنیم.

– مهارت‌های زبانی پایه که دربسته تحولی خوانا به آن‌ها اشاره‌شده است، در درجه اول برای یک زیست سالم انسانی است که خداوند درآیات قرآن بر آن تأکید دارد.

– بر اساس آیات الهی اولین خطاب خداوند به پیامبر (ص) کلمه خواندن بوده است و در خصوص نوشتن نیز خداوند بر قلم و نوشتن سوگند یادکرده است… خداوند درآیات متعددی به شکل و نوع کلام، اشاره و بر استواری و شایستگی سخت تأکیددارند.

-در قرآن کریم همواره بر مهارت‌های زیست سالم انسانی تأکید شده است…

– در خصوص مهارت گوش کردن باید گفت شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی کسانی که هدایت می‌شوند مهارت شنیدن است، خداوند بندگانی که سخنانش را می‌شنوند و تأمل و پیروی می‌کنند را بشارت می‌دهند و همچنین بین شنیدن و گوش کردن تفاوت قائل شده است.

 – در این طرح رویکرد ما، تلفیقی است یعنی با بسته تحولی خوانا به دنبال تلفیق مهارت های پایه زبانی و مهارت های زندگی هستیم.

-متأسفانه سال‌ها از رویکرد سنتی و جزیره‌ای در آموزش دروس رنج می‌بریم. در این طرح به دنبال این هستیم که در بستر مهارت‌های چهارگانه زبانی، کودکان را از پایه؛ پیش‌دبستان و دبستان؛ به ادب، مسئولیت‌پذیری و جرات ورزی مجهز کنیم. بنابراین در پایان کاردانش آموزانی با اعتمادبه‌نفس بالا، مودب و با جرات خواهیم داشت که به‌راحتی به ارائه نظر می‌پردازند

-اجرای طرح خوانا، مصون‌سازی دانش آموزان را در برابر آسیب‌ها در پی دارد و این فرصت را به آن‌ها می‌دهد تا در قبال خداوند، طبیعت و انسان‌ها مسئولیت‌پذیر و موجب باشند.

-تلاش داریم این مهارت‌ها را به‌صورت تلفیقی ارائه کنیم و ارزشیابی‌ها از مهارت‌ها نیز سنتی نخواهد بود( 1 )

 

در کشور ما که مهد سرزمین بزرگان است، شایسته است دوباره شاهد ظهور شعرای بزرگی همچون سعدی، حافظ، مولانا، فردوسی، عطار، خیام و … باشیم. این مهم جز با استوار و محکم نهادن پایه‌های خشت اول این مهارت توسط معاونت آموزش ابتدایی میسر می‌شود و باید برساخت بنای مهارت‌های زبانی به شکل دقیق، صحیح و پایدار همت بورزیم.

-تلاش فرهنگیان برای ارائه آموزش‌ها در این شرایط سخت، حاکی از همّت بالای آن‌ها در عرصه تعلیم و تربیت است و آن‌ها همواره تلاش دارند از این آزمایش سربلند بیرون بیایند و سرمایه‌شان در این زمینه حمایت رهبر معظم انقلاب است.

مهمترین ماموریت آموزش و پرورش، تربیت و پرورش انسان هایی است که بتوانند زندگی سالم، مستقل و شرافتمندی داشته باشند، از آرمان های خود دفاع کنند و روی پای خود بایستند و دستیابی به اینها مستلزم کسب مهارت هایی است که افراد را برای زندگی پیچیده امروز آماده می کند.

– چهار مهارت پایه زبانی «خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن» ظرفیت انسان را در ایجاد تعاملات اجتماعی گسترش می دهد. افراد به میزانی که بتوانند شنونده خوبی باشند و مقصود خود را به درستی بیان کنند و آنچه را در ذهن دارند، به بهترین نحو بنویسند، در تعاملات اجتماعی موفق تر و دقیق تر خواهند بود.

بسته تحولی خوانا درصدد است این چهار مهارت پایه را در کودکان تقویت و آنان را برای زندگی اجتماعی آماده کند. دانش آموزان بیش از هر چیز نیاز دارند خوب بخوانند و بنویسند، خوب گوش کنند و خوب صحبت کنند. ( 2 ) 

بسته تحولی خوانا که از دیروز به طور رسمی در 5 درصد مدارس کشور کار خود را آغاز کرده است.

 بررسی نتایج دانش آموزان ایرانی در آزمون های بین المللی پرلز نشان دهنده آن است که  ما نسبت به میانگین بین المللی فاصله داریم و نتایج مطلوبی را شاهد نیستیم. این نتایج نشان می دهد دانش آموزان ما به لحاظ درک مطلب دچار مشکل جدی هستند و ما با ارائه و اجرای این بسته تحولی قصد داریم این کمبود را  به نحوی جبران نماییم تا در آینده شاهد ارتقای مهارت های پایه زبانی و به تبع آن ارتقای سطح دانش آموزان ایرانی در آزمون های بین المللی باشیم.

حکیم زاده با اشاره به فعالیت های مرتبطی که آموزش و پرورش پیش از این طرح آغاز کرده است. اذعان داشت:

قبلاً فعالیت مرتبط  با  طرح خوانا؛ طرح عید و داستان در سه سال گذشته بوده است که بیش از 8 میلیون فعالیت داستان خوانی، داستان نویسی و داستان گویی را از دانش آموزان دوره ابتدایی ثبت نموده…  این سابقه در نوع خود بی نظیر است. همچنین؛ تکالیف مهارت محور نمونه دیگری از این دست هستند. اما بسته تحولی خوانا برای اولین بار است که به صورت تلفیقی، مهارت های زبانی را با مهارت های پایه زندگی بیان می کند  و با یک بسته کامل که شامل آموزش مربیان، آموزگاران و مدیران شده و خانواده ها را هم درگیر می کند به صورت متمرکز ارائه شده است.

 از دیروز بعد از اتمام مراحل آموزش مربیان و مدرسان کشوری، کار در مدارس آغاز شده است.

سنجش دانش آموزان در پایان طرح به صورت تغییر در نوع رفتار دانش آموزان می باشد و از آزمون های سنتی برای ارزیابی استفاده نخواهد شد. دانش آموز نهایتا باید بتواند با استفاده از کلمات و جملات مناسب و دستور زبان صحیح به راحتی دیدگاه، درخواست و احساس خود را بنویسند، بیان کنند و با اعتماد به نفس صحبت کرده و در عرصه های مختلف زندگی مدرسه ای و اجتماعی به شکل موثری ابراز وجود و مشارکت داشته باشند. ( 3 )

——————————————————————————————————————————————————-

1- رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در آئین رونمایی از بسته تحولی طرح خوانا 

2-  محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه مذکور( گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش )

3- برنامه سلام صبح به خیر شبکه سه سیما در گفتگو با رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش (سه شنبه مورخ 99/10/2 ) 

انتخاب بخشی از گزارش ها  و ویرایش توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش 

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید