موضوعات

تــــوصیـــــــــه به استـــــــــفــاده مــــعـــلّــــمـان از روش‌هـــــــای یـــادگیـــــری تـــرکیبـــی بـرای بهـــره گیـری بهینــه از زمـــــــان

– تهیه شیوه نامه : شیوه نامه‌ای تهیه شده که به معلمان کمک می‌کند یکی از مدل‌‌های یادگیری ترکیبی را انتخاب کنند، این شیوه نامه به این صورت است که معلمان برخی از فعالیت‌ها را در شبکه شاد و برخی را در صورت امکان حضوری انجام دهند.

-منظور از شیوه ترکیبی :

تعریف : همان گونه که از نام این روش مشخص است یادگیری ترکیبی، یک راهکار میانی بین آموزش مدرس محور یا همان آموزش سنتی و آموزش مجازی (elearning یا mlearning) است. در آموزش ترکیبی می تواند بهترین فرمت های یادگیری در هر دو روش را انتخاب کنید و ارائه دهید. برای یادگیری ترکیبی در انگلیسی دو اصطلاح blended learning و hybrid learning به کار برده می شود. (1)

 

معلمان به منظور استفاده مناسب از زمان می‌توانند از روش‌های یادگیری معکوس و ظرفیت تلویزیونی استفاده کنند یا در مواقعی که امکان آموزش حضوری وجود دارد، معلم می‌تواند به خانواده‌ها اعلام کند که به طور مثال تدریس حضوری را در کلاس و بررسی تکالیف و تمرین را در بستر شاد انجام می‌دهد و یا برعکس از مدل تدریس در شبکه شاد و کلاس حضوری را برای رفع تکلیف و اشکالات اعلام کند.

– وظیفه معلم : معلم باید مدل آموزش خود را به اطلاع خانواده‌ها برساند. این موضوع باید به خانواده‌ها نیز اعلام شود تا اگر معلمان از بسترهای مختلف ترکیبی برای آموزش استفاده می‌کنند، نیازی به دوباره کاری وجود نداشته باشد.

– وظیفه اولیاء دانش آموز : خانواده‌ها باید انتظارات خود را متناسب با مدل یادگیری معلم تنظیم کنند و اگر معلم آموزش حضوری ارائه می‌دهد و خانواده فرزند را به مدرسه نمی‌فرستد، باید از بسترهای دیگر برای آموزش استفاده کنند و از بحث تکرار و تمرین در فضای شاد بهره مند شوند.

-بارگذای محتوای دروس : برای برنامه آموزشی معلمان،  وزارت آموزش و پرورش محتوای تمامی دروس را بیشتر از بودجه بندی که اعلام شده بارگذاری کرده و در دسترس معلمان قرار داده است و علاوه بر آن برنامه های مدرسه تلویزیونی هم پخش می‌شود.

– استفاده بهینه از زمان : با توجه به اینکه محتوا و آموزش تلویزیونی وجود دارد،معلم به واسطه این مدل یادگیری درصورت تنظیم مناسب برنامه می‌تواند اززمان دردسترس به نحو بهینه استفاده کند.(2)

————————————————————————————————————————————————————————————————-

1- خلاصه برداری و ویرایش از منابع اینترنتی. 

2- رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در گفتگو با خبرنگار ایرنا ( ویرایش و عنوان بندی توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش) 

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید