موضوعات

حـــذف کنــــکور می تواند بسیاری از مشکلات تعلیم و تربیت را حـــل ‌کند!!!

– تصمیم گیری درباره حذف آزمون کنکور از نظام آموزشی کشور موضوعی است که بیش از یک دهه مورد مناقشه مسئولان و کارشناسان آموزش قرار گرفته است. گروهی برگزاری کنکور را مسبب آسیب به ساختار آموزشی وایجاد سودجویی‌های مالی می‌دانند و عده‌ای دیگر معتقدند که این آزمون راهی برای برقراری عدالت آموزشی است و در واقع بر برگزاری آن پافشاری می کنند.

– در سال‌های اخیر حذف یا ادامه برگزاری آزمون کنکور بیشتر مورد مناقشه کارشناسان و مسئولان آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور بوده و نظرات مخالف و موافق زیادی را در پی داشته است.

– بسیاری از کارشناسان نظام تعلیم و تربیت معتقدند که کنکور و ورود به دانشگاه توجه دانش‌آموزان و خانواده‌ها را بطور کامل صرف مسائل آموزشی کرده و سبب غفلت از پرداختن به امور تربیتی و پرورشی می‌شود.

– کنکور برای بسیاری از خانواده‌ها آزمون سرنوشت‌سازی به شمار می‌رود که موفقیت و آینده شغلی و اقتصادی فرزندان خود را تنها در پذیرفته شدن در این آزمون جست وجو می‌کنند. ( 1 )

— تاثیر حذف کنکور در پرداختن بیشتر دانش‌آموزان به مسائل فرهنگی فوق العاده است، البته عوامل بسیاری در پرداخت بیشتر به مسائل پرورشی و فرهنگی دخیل است که حذف کنکور یکی از این فاکتورها محسوب می‌شود.

— حذف کنکور از نظام آموزشی می‌تواند اضطراب، نگرانی و دغدغه‌های آموزشی صرف خانواده‌ها را از بین ببرد و به خانواده‌ها این فرصت را بدهد که به کشف استعدادهای دانش‌آموزان توجه بیشتری کنند.

— توجه به علائق دانش‌آموزان اهمیت بسیاری دارد. خانواده‌ها و دانش‌آموزان باید به این نکته توجه کنند که تنها کنکور و دانشگاه تضمین‌کننده آینده دانش‌آموزان نیست.

— دانشگاه تنها دانش انسان را افزایش می‌دهد اما آنچه آینده و زندگی دانش آموز را تضمین می‌کند، مهارت‌های حرفه‌ای، شغلی و اجتماعی آنهاست.

— اگر دانش‌آموزی از مهارت‌های اجتماعی بالایی برخوردار باشد، مهارت‌های شغلی، حرفه‌ای و اجتماعی را هم می‌تواند کسب ‌کند. مهارت اجتماعی اهمیت بسیاری دارد چراکه دانش‌آموزان باید قدرت اداره خود در جامعه را داشته باشند.( 2 )
—————————————————————————————————————-
منابع :
1- خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایــــــــــــرنــــــا
2- گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی وفرهنگی از سخنان علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش

( ویرایش توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش ) 

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید