موضوعات

بررسی آماری وضعیت آموزش جهانی مدارس و دانشگاه ها در دوران کرونا و راه حل های موجود


آماری از سیستم آموزش جهانی در دوران کرونا :
– طبق آمار یونسکو، 40 درصد دانش‌آموزان دنیا از آموزش‌های تلویزیونی بهره‌مند شدند، این در حالی است که 50 درصد جمعیت دانش‌آموزی جهان به کامپیوتر دسترسی ندارند. از طرفی 706 میلیون یعنی 43 درصد دانش آموزان در دنیا به اینترنت دسترسی ندارند. همچنین 56 میلیون دانش‌آموز تحت پوشش شبکه موبایلی نیستند؛ بنابراین شرایط دنیا شرایطی یکسان برای تمام دانش آموزان نیست و همه نمی‌توانند از طریق پلتفرم‌ها آموزش ببینند.

– با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اجباری مدارس، 91 درصد یادگیرندگان دنیا یعنی یک میلیارد و 573 میلیون دانش‌آموز و دانشجو از حضور در مدارس و دانشگاه‌ها بازماندند و از بین 191 کشور دنیا فقط80 کشور توانستند مدارس را بازگشایی کنند برای مثال در ایران برای یک مدت محدود و در حدود یک ماه مدارس بازگشایی شد ولی تنها یک تا دو درصد دانش آموزان برای رفع اشکال به مدرسه مراجعه کردند.

– برخی کشورها مانند ژاپن، روسیه، امریکا و کره جنوبی که از قبل پلتفرم‌های مجازی برای این کار طراحی کرده بودند و بلافاصله آموزش‌ها را از طریق مجازی شروع کردند ولی در ایران از قبل زیرساخت‌ها مهیا نبود اگرچه سریعاً شبکه شاد راه ‌اندازی شد.

به‌طورکلی همان‌طور که سیستم بهداشتی نظام سرمایه‌داری در مقابل این موضوع با شکست مواجه شد، در حوزه آموزش آن‌ها هم با شدت کمتری با مشکل مواجه شد. دولت‌ها ناچار شدند بودجه خاصی را برای زیرساخت‌های آموزش الکترونیکی تخصیص دهند. برای مثال ایتالیا چندین میلیارد برای آماده‌سازی زیرساخت‌های اینترنتی برای ادامه آموزش اختصاص داد.

 

آماری از کشور ما :
89 درصد دانش‌آموزان در شبکه شاد ثبت‌نام کرده‌اند اما به این معنا نیست که همه دسترسی کامل به ابزار هوشمند دارند. سه میلیون دانش‌آموز ابزار هوشمند ندارند که بخشی از آن‌ها دانش‌آموزان اتباع خارجی هستند. 507 هزار دانش‌آموز پناهنده داریم که پیش‌بینی می‌کنیم آن‌ها ابزار هوشمند ندارند و از کمیسیاریای عالی درخواست کرده‌ایم که در این حوزه وارد شود.

 

تشریح سناریوهای آموزشی پیش روی کشورهای دنیا :
چشم‌انداز روشنی از آینده وجود ندارد. اکنون سه سناریو است؛ اول بازگشایی کامل مدارس در وضعیت سفید، سناریوی دوم برگزاری نیمه‌حضوری در وضعیت زرد و سناریوی سوم عدم بازگشایی مدارس و آموزش کامل غیرحضوری در وضعیت قرمز است. همه کشورها اعلام کرده‌اند سناریوی اصلی‌شان بازگشایی مدارس است اما منتظرند که ببینند وضعیت چگونه خواهد شد.

اکثر کشورها آزمون پایه دوازدهم را به عنوان یک آزمون‌های سراسری، حضوری برگزار کردند :

– برخی کشورها مانند کره و ژاپن آزمون‌های سراسری خود را برگزار کردند و اکثر کشورها آزمون‌های پایه دوازدهم را حضوری برگزار کردند.

– سرعت جلب‌توجه دولت‌ها به موضوع آموزش‌های مجازی باعث تحول در آموزش‌وپرورش شد. در کشور خودمان اگر در شرایط عادی می‌خواستیم این کار را انجام دهیم شاید هفت تا هشت سال طول می‌کشید.

 

در دنیا به‌جز آزمون پایه دوازدهم، آزمون‌های میان ‌پایه‌ غیرحضوری بود :

– در اکثر کشورها به‌جز پایه‌های اصلی مانند پایه دوازدهم مابقی آزمون‌ها غیرحضوری برگزار شدند. برنامه همه کشورهای دنیا در سال تحصیلی جدید بازگشایی همه مدارس است چون طبق آمار یونسکو تعداد زیادی از دانش‌آموزان ترک تحصیل‌کرده‌اند و یک‌سوم آموزش‌ها را هم دریافت نکرده‌اند و کلاس اولی‌ها به ‌شدت آسیب‌دیده‌اند.

—————————————————————————————————————–
گفتگوی غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور ( گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش – 11 مرداد 1399 )

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید