موضوعات

طرح تلفیق دانش آموزان دیرآموز با دانش آموزان عادی در مدارس تلفیقی

 در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۶۰ درصدی پیش‌دبستانی‌ها در این طرح هدف‌گذاری شده است و مشارکت معاونت آموزش ابتدایی در شناسایی بازماندگان از طرح و همچنین مداخلات مؤثر بعد از طرح از ضروریات رسیدن به اهداف طرح سنجش است.(1)

– تغییر نگرش و روش برای آموزش دانش آموزان دیر آموز و با نیاز های ویژه : یکی از چرخش‌های تحول‌آفرین، حرکت از ایزوله سازی و تفکیک دانش آموزان دیر آموز و با نیاز های ویژه ، به سمت تلفیق است.

– مناسب سازی مدارس عادی برای دانش آموزان دیر آموز : مناسب‌سازی ۲۰‌ هزار مدرسه عادی برای پذیرش دانش آموزان با نیازهای ویژه در دستور کار قرار دارد… این کار نیازمند همکاری همه بخش‌ها ، به‌ویژه معاونت آموزش ابتدایی است.

– آمار موجود و نیاز جدید به مراکز دیرآموزان : ۷۴۱ مرکز ویژه اختلالات یادگیری در کشور وجود دارد… براساس برآوردها 1000 مرکز ویژه اختلالات یادگیری دیگر در کشور نیاز است و سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی توسعه کمی و کیفی این مراکز را هدف‌گذاری کرده است.

– توسعه کمی مراکز  : گسترش کمی این مراکز، عدم‌تغییر کاربری ، استفاده از نوبت دوم مدارس برای استقرار مراکز جدید و تأمین نیروی انسانی متخصص مراکز ویژه اختلالات یادگیری ، نیازمند همکاری ادارات کل و معاونین آموزش ابتدایی استان‌ها است.

– توجه جدی به دانش آموزان دیرآموز : آموزش نیروی انسانی متخصص برای مواجه با دانش آموزان دیرآموز، شیوه مداخلات مؤثر و تولید محتوای آموزشی مناسب دانش آموزان دیرآموز ازجمله محورهای همکاری مشترک با معاونت آموزش ابتدایی در این زمینه است.

پشتیبانی برای ارتقاء کیفیت آموزش دانش آموزان دیر آموز : استفاده از ظرفیت مراکز ویژه اختلالات یادگیری به‌عنوان مراکز پشتیبان مدارس تلفیقی و به‌ویژه پشتیبان دانش آموزان دیرآموز می‌تواند منجر به ارتقای کیفیت آموزش این دانش آموزان شود . (2)

– دلیل تلفیق دانش آموزان دیر آموز با دانش آموزان عادی : تلفیق دانش آموزان یک رویکرد مترقی و انسانی است و منجر به پرورش شهروند کارآمد خواهد شد.

– آسیب شناسی تلفیق دانش آموزان دیر آموز با دانش آموزان عادی: عدم آگاهی معلمان و خانواده‌ها ممکن است منجر به عدم پذیرش دانش آموزان با نیازهای ویژه توسط دانش آموزان عادی شود

– روش آموزش انعطاف پذیر برای دانش آموزان دیر آموز : انعطاف‌پذیری در برنامه درسی و دیدن شرایط مناسب‌سازی در برنامه درسی ازجمله ضروریات است که باید اتفاق بیفتد.

– ضروریات مورد پی گیری برای گسترش کمی مراکز آموزش دانش آموزان دیر آموز : گسترش کمی مراکز ویژه اختلالات یادگیری و آموزش نیروی متخصص این مراکز و مداخلات مؤثر در خصوص دانش آموزان دیرآموز ازجمله تأکیدهای معاونت آموزش ابتدایی است. (3)
———————————————————————————————-
منابع :
1- گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش در مورد نشست مشترک رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و معاون آموزش ابتدایی
2- سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی
3- رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی
*عنوان بندی ، انتخاب جملات از گزارش اصلی و ویرایش توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش ( ج . ابراهیمی )

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید