موضوعات

دستورالعمل جبران وقفه آموزشی ایجاد شده در آموزش‌های حضوری سازمان نهضت سواد آموزی

 سازمان نهضت سوادآموزی دستورالعمل جبران وقفه آموزشی ایجاد شده در آموزش‌های حضوری دوره‌های آموزش متأثر از شیوع ویروس کرونا در سال 1398 را به ادارات کل آموزش ‌و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

– در این دستورالعمل درباره بررسی و برنامه‌ریزی آزمون سوادآموزان فردبه‌فرد، مشروط به اعلام آموزش‌دهنده مبنی بر آمادگی سوادآموز برای شرکت در امتحان ونیز زمان ثبت نام و شروع فعالیت آموزشی، کلاس‌های طرح سوادآموزی اتباع و شیوه پرداخت حق‌الزحمه آموزش‌دهندگان توضیح داده شده است. بخشی از آن را در ذیل ملاحظه می فرمایید :

– وضعیت ترم مهر تا بهمن 98 : آن دسته از کلاس‌هایی که تا پایان بهمن‌ماه فعال بوده و در مرحله آزمون‌های پایانی قرار دارند هرچه سریع­تر در صورت مهیا بودن شرایط برگزاری آزمون، نسبت به اخذ آزمون با رعایت ضوابط بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی اقدام کنند.

-ترم بهمن و اسفند 98 و مساله ترک تحصیل اضطراری :  کلاس‌هایی که زمان ثبت و شروع فعالیت آموزشی آن‌ها بهمن و اسفندماه سال 98 بوده و متأثر از وضعیت حادث‌ شده عملاً جلسات و پیگیری آموزشی شایسته و بایسته‌ای انجام نداشتند، در سامانه سوادآموزی به‌عنوان ترک تحصیل اضطراری ثبت گردند و این کلاس‌ها می‌توانند هم‌زمان با شروع ثبت‌نام کلاس‌ها در سال 99 ثبت و فعالیت آموزشی خود را آغاز کنند.

– شرکت در امتحانات پایان سال و یا ترک تحصیل اضطراری : تمامی کلاس‌هایی که بیش از 40 درصد مدت دوره آموزشی خود را گذرانده‌اند و فرآیند آموزش آن‌ها به اشکال مختلف مجازی و غیرحضوری استمرار داشته و بتوانند تا پایان خردادماه فرآیند آموزش را به اتمام برسانند مجاز به استمرار آموزش و برگزاری می‌باشند، اتمام فرآیند آموزش و برگزاری آزمون این قبیل کلاس‌ها تا قبل از شروع ثبت‌نام سال جدید الزامی است. در غیراینصورت این دسته از کلاس‌ها در سامانه سوادآموزی ترک تحصیل اضطراری ثبت می‌شوند و هم‌زمان با شروع ثبت‌نام در سال 99 به‌عنوان ثبت نام جدید فعالیت آموزشی خود را آغاز خواهند نمود.

– موضوع اتباع خارجی : کلاس‌های طرح سوادآموزی اتباع موضوع توافق‌نامه با کمیساریای عالی پناهندگان، اتمام یافته تلقی شده و هر نوع تغییری در نتایج قبولی ممنوع است. بازه زمانی اجرای شیوه‌نامه سوادآموزی اتباع موضوع تفاهم‌نامه‌های سه‌جانبه فی‌مابین این سازمان با سازمان‌هایی امور پناهندگان نروژی (NRC) و ریلیف اینترنشنال (RI) و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، تابع ضوابط ابلاغ‌ شده است.

– حق الزحمه سوادآموزان : شیوه پرداخت حق‌الزحمه آموزش‌دهندگان بر مبنای نتیجه محصولی و به ازای سرانه سوادآموزان قبول ‌شده انجام می‌شود، به آموزش‌دهندگانی که موفق به اتمام فرآیند آموزش نشده؛ با هیچ‌یک از سوادآموزان تحت پوشش آن‌ها در پایان کار قبول نشوند؛ مبلغی پرداخت نخواهد شد.

———————————————————————————————————————————————————————————————————

منبع : گزارش مرکز اطلاع ‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش

انتخاب بخشی از مطالب و ویرایش توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش -ج. ابراهیمی

 

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید