موضوعات

بهداشت روانی دانش آموزان مقدم بر بهداشت زیستی آنها است

باهدف اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح مهارت ماندن خانواده‌ها در خانه به ویژه در زمان تعطیلات ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور؛ دکتر غلامعلی افروز، پژوهشگر حوزه آموزش‌وپرورش و استادممتاز دانشگاه تهران با مجله تصویری، خبری، تحلیلی و آموزشی نگاه گفت‌وگو کرد.

 

***خلاصه و گزیده ای از این گفتگو تقدیم می گردد :

– اضطراب زیاد باعث افزایش اشتباه می شود : در بسیاری مواقع دانش آموزان تیزهوش یا باهوش به دلیل اضطراب زیاد، حتی قدرت پاسخگویی صحیح به مسائل را از دست داده و پاسخ مسائل را به اشتباه می‌دهند.

– اضطراب زیاد و تضعیف حافظه : اضطراب زیاد حافظه را ضعیف می‌کند و باعث تنش‌های روانی برای دانش آموزان می‌شود.

– اضطراب زیاد و کم شدن ایمنی بدن : اضطراب ایمنی بدن را کم می‌کند و در شرایط کنونی کشور و شیوع بیماری کرونا باید مراقب باشیم با اضطراب و تنش در درون خودمان به استقبال آفت‌ها و ویروس‌ها نرویم.

– اضطراب زیاد و کاهش قدرت تفک صحیح :در کنار رعایت کامل اصول بهداشتی، لازم است آرامش خود را هم حفظ کنیم. افرادی که اضطراب دارند بی قرار و ناشکیبا می‌شوند، قدرت صحیح فکر کردن را از دست می‌دهند.

– بهداشت محافظه در برابر خطرات شامل دو بهداشت روانی و بهداشت جسمی است : پدر و مادرها باید بهداشت روانی فرزندانشان را مقدم بر بهداشت زیستی آنها مورد توجه قرار دهند. بهداشت زیستی یک امر حیاتی است و با کنار هم داشتن این دو بهداشت باعث می‌توانیم با خطرات مواجه و جان سالم بدر ببریم.

– تاکید بر ایجاد آرامش در منزل : پدران و مادران باید ضمن رعایت حقوق فرزندانشان در منزل، با واژه‌های انضباطی با فرزندشان صحبت نکنند و بیشتر از واژه‌های عاطفی در منزل استفاده کنند.

– دوستی کودکان با والدین شخصیت ساز است : کودکان حق دارند پدر و مادر را دوست داشته باشند و پدر و مادرهایی محبوب دل فرزندان می‌شوند که شخصیت‌شان آمیزه‌ای از محبت، عطوفت، منطق و استواری باشد.

– تاثیرات مثبت ارتباط فرزندان با والدین بر روی قدرت تفکر و خلاقیت : ارتباط فرزندانی که در خانه با والدین ارتباط خوبی دارند، کمتر آسیب می‌بینند. تحقیقات نشان داده است این بچه‌ها از قدرت تفکر و خلاقیت بیشتری نسبت به همکلاسی‌هایشان برخوردار هستند.
———————————————————————————————————–
*** ویرایش و عنوان بندی توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش
*** منبع :
1-دفتر انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش‌وپرورش
2-https://www.medu.ir/fa/news/item/1126155/

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید