موضوعات

به بهانه شایع شدن ویرس های بیماری زا مثل کرونا …

در این شرایط ، بدنی سالم می ماند و یا در صورت درگیر شدن با بیماری های ویروسی و یا عفونی ، می تواند با قدرت با آن مقابله نماید که از سیستم ایمنی و دفاعی بیشتری برخوردار باشد. این سیستم برای داشتن عملکردی بهتر نیاز به تعادل دارد. برای نمونه افزایش تعداد سلول‌های ایمنی بدن یا سایر سلول‌ها لزوما خوب نیست. مثلا، ورزشکارانی که دوپینگ خون انجام می‌دهند (پمپاژ خون به اندام‌های بدن به منظور بالا بردن تعداد سلول‌های خون و افزایش سطح عملکرد)، در معرض سکته‌ی مغزی قرار می‌گیرند.

*** برای تقویت سیستم ایمنی بدن لا زم است موارد زیر را با حوصله و دقت بخوانید و به کاربرید :

1-رژیم غذایی سالم : ارتش سیستم ایمنی هم مثل هر نیروی مبارز دیگر در معده رژه می‌رود. جنگجویانِ یک سیستم ایمنی سالم نیاز به تغذیه‌ی خوب و منظم دارند. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه کمبود ریزمغذی‌ها، مثلا کمبود زینک، سلنیوم، آهن، مس، فولیک اسید و ویتامین‌های A ،B6 ،C و E، سبب تغییر عکس‌العمل سیستم ایمنی در حیوانات می‌شود. مصرف روزانه یک مولتی‌ویتامین یا مکمل معدنی با دوز مناسب ( نه دوز بالا ) بنابراین یکی از بهترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی، داشتن یک رژیم غذایی سالم است.

2-کنترل استرس : بر اساس بسیاری از بررسی‌ها استرس مزمن به‌آزادی هورمون‌های استرس در بدن منجر می‌شود و سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین تا حد امکان از استرس‌های روزمره بپرهیزید و با تمرین‌های ذهنی و ورزش‌هایی مثل یوگا، خشم و عصبانیت‌های بی‌موردتان را کنترل کنید. همیشه یادتان باشد استرس شما نه فقط باعث بهبود اوضاع نمی‌شود بلکه انرژی‌های مثبت اطرافتان را هم خنثی می‌کند و این یعنی دور شدن از هدف‌های از پیش تعیین شده….

3- ورزش متعادل و منظم روزانه : ورزش هم درست مثل یک‌رژیم‌غذایی سالم می‌تواند روی سیستم ایمنی موثر باشد و باعث تقویت آن شود. از طرفی داشتن تحرک و فعالیت بدنی منظم روزانه با پیشگیری از بروز اضافه وزن و چاقی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و… را نیز پایین می‌آورد. ورزش سلامت قلبی‌عروقی را بهبود می‌بخشد، فشار خون را پایین می‌آورد، به کنترل وزن کمک می‌کند و از بدن در برابر انواع بیماری‌ها محافظت می‌نماید. همانند رژیم غذایی سالم، ورزش هم می‌تواند سهمی در سلامت کلی بدن و در نتیجه سلامت سیستم ایمنی داشته باشد. ورزش همچنین در بهبود گردش خون تاثیر مستقیم دارد و این امکان را برای مواد و سلول‌های سیستم ایمنی فراهم می‌آورد تا آزادانه در همه جای بدن حرکت کنند و کار خود را به نحو احسن انجام دهند.

4-خواب به موقع شبانه : گفته متخصصان طب سنتی، برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید قبل از ساعت 10 شب بخوابید و قبل از طلوع آفتاب از خواب بیدار شوید زیرا در این حالت سلول‌های ایمنی به عالی‌ترین درجه آماده باش می‌رسند.

5- پاکسازی بدن با آش گشنیز : راهکارهای خانگی زیادی هم برای پاکسازی بدن وجود دارد. به عنوان مثال می‌توانید سه روز متوالی از رژیم پاکسازی استفاده کنید یعنی به عنوان صبحانه، ناهار، شام و میان‌وعده فقط آش گشنیز بخورید. پخت این آش هم بسیار ساده است و با گشنیز، شنبلیله، تره، جعفری، برگ چغندر یا برگ اسفناج، کمی برنج و البته بدون گوشت و مرغ تهیه می‌شود.

6- مصرف دمنوش « بادرنجبویه » هم تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

7- سیر و پیاز : با عوامل عفونی و باکتریایی در بدن مبارزه می‌کنند و در نهایت، به افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن منجر می‌شوند. توصیه می‌شود روزی یک حبه سیر خام بخورید تا سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود.

8- لبنیات : لبنیات یکی از بهترین گزینه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی به حساب می‌آید؛ بویژه انواع پروبیوتیک که مصرف روزانه آنها احتمال بروز بیماری‌های روده و دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد.

9- مصرف فیبر هم سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی فیبر هستند.

10- استفاده از آنتی اکسیدان : به گفته دکتر رمضانی با مصرف خوراکی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان می‌توانیم سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم. میوه‌ها و سبزی‌های زرد، نارنجی و قرمز و مواد غذایی حاوی ویتامین‌های Cو E شامل مرکبات، فلفل‌‌دلمه‌ای،‌ میوه‌ها و سبزی‌های رنگی خام، گوجه‌فرنگی، مرکبات، چغندر، توت‌فرنگی، کیوی، نخود،‌ هویج، تخمه آفتابگردان، سیب، بادمجان، پیاز قرمز و… همگی دارای آنتی‌اکسیدان هستند. همچنین منابع غذایی‌ای که سلنیوم دارند مثل غذاهای دریایی و جگر و منابع روی شامل گوشت قرمز، مرغ و ماهی، مغزها، حبوبات، غلات سبوس‌دار و… هم آنتی‌اکسیدان دارند.

11- تنفس صحیح در سطح خودکار : مواد مضر از طریق سیستم‌های تنفس، گردش خون، کلیه‌ها و پوست از بدن خارج می‌شود. بنابراین یادگیر، و تمرین تنفس صحیح و عمیق تا رسیدن به سطح خودکار لازم و ضروروی است.

12- مصرف ماهی به دلیل داشتن سلنیوم و اسیدهای چرب امگا3 ، از مهم‌ترین ترکیب‌های مفید و موثر برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شوند.

13 – پوشاندن خود : گروهی از پژوهشگران کانادایی صدها مطالعه‌ی پزشکی را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که نباید درباره‌ی قرارگرفتن در معرض سرمای متعادل نگران بود زیرا این سرما اثر زیان‌باری بر سیستم ایمنی بدن نخواهد داشت. اما در صورت حضور برای مدت زیاد در هوایی که احساس ناراحتی می کنید ، تا حد لازم و بدون افراط در پوشیدن لباس ، خود را بپوشانید.

14 – بیماری های ویروسی و میکروبی در صورت کنترل آن مانند واکسن که تزریق ویروس و میکروب کنترل شده است ، باعث تقویت بدن خواهد شد…

( با انتخاب و منتاژ و ویرایش مطلب توسط ج. ابراهیمی)

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید