موضوعات

ارزشیابی کیفی توصیفی ، موجب تقویت رفتارهای مطلوب اجتماعی در دانش آموزان می‌شود

مقدمه »»» تعریف ارزشیابی کیفی – توصیفی :

 ارزشیابی کیفی – توصیفی  شیوه ای از ارزش یابی تحصیلی است که اطلاعات لازم و معتبر و مستند برای شناخت دقیق و همه‌جانبه‌ی فراگیران در ابعاد مختلف یادگیری، با استفاده از روش‌ها و ابزارها‌ی مناسب سنجش،همانند آزمون‌ها (به‌ویژه آزمون‌های عملکردی) پوشه کار، مشاهده ،در حول فرایند یاددهی – یادگیری فراهم می‌نماید تا براساس آن بازخوردها‌ی کیفی – توصیفی  موردنیاز، برای کمک به یادگیری بهتر در فضای روانی – عاطفی مطلوب‌تر، ارائه گردد. بنابراین به‌طور اجمال می‌توان گفت که نظام  ارزشیابی کیفی – توصیفی نوعی ارزشیابی است که:

الف) زمینه‌ی مشارکت فعال دانش‌آموز و والدین را در فرایند ارزشیابی فراهم می‌نماید.

ب) در جمع‌آوری اطلاعات از ابزارهای متنوع و جدید برای افزایش اعتبار اطلاعات استفاده می‌نماید.

ج) معلم و شورای مدرسه با جمع‌بندی، تحلیل و تفسیر دقیق اطلاعات و با توجه به ابعاد مختلف یادگیری و عاطفی و مهارتی درخصوص ارتقاء دانش‌آموز به پایه‌ی بالاتر تصمیم‌گیری می‌نمایند.

د) از نتایج سنجش و ارزشیابی در رفع موانع یادگیری دانش‌آموز در طول فرایند یاددهی- یادگیری استفاده می‌شود.

هـ) با تسهیل شـرایط ارتقاء و مداخله‌های مناسـب در زمان مقتضی‌ از افت تحصیلی تا حد قابل‌توجهی جلوگیری می‌نماید.

و) متناسب با نیاز دانش‌آموزان از بازخوردهای کیفی با عبارت‌های واضح و روشن که منجر به تشویق و ترغیب دانش‌آموز برای تلاش بیشتر شود استفاده می‌شود.

ز) در جهت تقویت فعالیت‌های گروهی تلاش می‌نماید. (1)

در همایش ارزشیابی کیفی توصیفی ویژه اولیاء و مربیان با شعار ارزشیابی کیفی- دانش‌آموز شاد ، در شیراز عنوان شد :

  • در ارزشیابی کیفی توصیفی تکیه دانش آموزان بر نمره کاهش می‌یابد و به‌جای آن رفتارهای مطلوب اجتماعی در آن‌ها تقویت می‌شود.

  •  ارزشیابی توصیفی اعتمادبه‌نفس را در دانش آموزان افزایش می‌دهد و استرس را در درون آن‌ها می‌کاهد.

  • متأسفانه گاهی با روش‌های نادرست ، دانش آموزان را شب امتحانی بار می آوریم

  •  در ارزشیابی کیفی توصیفی تکیه دانش آموزان بر نمره کاهش می‌یابد و به‌جای آن رفتارهای مطلوب اجتماعی در آن‌ها تقویت می‌شود.

  •  نظام آموزشی موجود قصد دارد یادگیری دانش آموزان را بهبود دهد ، نگرش مطلوب نسبت به مدرسه ایجاد نماید و بهداشت روانی کلاس درس را افزایش دهد.

  • اعتمادبه‌نفس و ایجاد روحیه انتقادپذیری به‌عنوان مهم‌ترین وظیفه در امر آموزش است.

  •  متناسب با زمان باید در امر آموزش تغییرات معنادار انجام شود و اگر در این زمینه ارزشیابی ،برنامه‌ریزی و تدریس شکل بگیرد آموزش روی‌داده است و یادگیری انجام‌شده است .

  •  چالش‌های عملی و اجرایی ارزشیابی کیفی توصیفی در کلاس درس ، ارزشیابی کیفی توصیفی از نظریه تا عمل ، ارزشیابی کیفی توصیفی متنوع ابزارها، رویه‌ها و روش‌ها ، ارزشیابی مستمر، ارزشیابی کیفی توصیفی و گزارش پیشرفت تحصیلی و تربیتی کارنامه ، ارزشیابی کیفی توصیفی و جهش تحصیلی و غنا بخشی به محیط‌های یاددهی یادگیری،ارزشیابی کیفی توصیفی و اسناد بالادستی مثل سند تحول بنیادین ، برنامه درسی ملی و…، ارزشیابی کیفی توصیفی و نظریه‌های نوین یاددهی یادگیری ، نقد ارزشیابی کیفی توصیفی ازنظر اولیاء و مربیان ، مقایسه میزان اثربخشی ارزشیابی کیفی توصیفی در مقایسه با سایر انواع ارزشیابی‌ها ، ازجمله مواردی بود که توسط استادان و سخنرانان این همایش پی گیری شد.

  • ارزشیابی کیفی توصیفی ، هم‌اکنون در مدارس ابتدایی سراسر کشور در حال اجرا هست و جایگزین نمرات کمی و ارزشیابی سنتی در کارنامه تحصیلی دانش آموزان شده است.

  • در کشورهای پیشرفته ارزشیابی توصیفی عامل تعیین پیشرفت دانش‌آموز می‌باشد، بنابراین این نوع ارزشیابی خود نوعی یادگیری و برای یادگیری است و برای ارزشیابی از آموخته‌ها نیست.

  •  باید اولیای دانش آموزان در خصوص لزوم اجرایی نمودن ارزشیابی توصیفی توجیه شوند، زیرا این برنامه به‌گونه‌ای علمی استعدادهای نهفته دانش آموزان را کشف می‌کند.

  •  این کارگاه باهدف توانمندسازی اولیا و مربیان در مهارت تربیت فرزند و ارزیابی عملکرد تحصیلی فرزندان خود برگزار شد.

  • گفتنی است در پایان این همایش توسط سخنرانان و کارشناسان آموزش‌وپرورش اداره کل و ناحیه یک به پرسش‌های اولیا و مدعوین پاسخ داده شد. (2)

———————————————————————————————————————————————
مأخذ :

1- پژوهش حسین پارسایی 1388 –  http://parsai88.blogfa.com/post/51 

2-گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش فارس _ به نقل از محمد فیاض پو رسرپرست معاونت آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش فارس

ویرایش و انتخاب و پیوند مطلب : دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید