موضوعات

آیین‌نامه جدید اردوهای دانش‌آموزی


آیین‌نامه اردوهای دانش‌آموزی مصوب جلسه 965 شورای عالی آموزش و پرورش ابلاغ شد. در این آیین‌نامه تاکید شده است :

  • برنامه اردوها به صورت مدرسه‌ای، شهرستانی، استانی، قطبی و کشوری اجرا می‌شود.

  • مجوز اردوی داخل شهرستان در شورای مدرسه و خارج از شهرستان و در محدوده استان در شورای مدرسه و اداره آموزش و پرورش و بیرون استان در اداره کل آموزش و پرورش استان صادر می‌شود.

  • مجوز برگزاری اردوهای قطبی و کشوری از سوی معاونت‌ها، سازمان‌ها و مراکز مربوط در وزارت آموزش و پرورش صادر می‌شود و برنامه‌های اجرایی آن قابل تفویض به استان میزبان است.

  • برگزاری اردو در ایام برگزاری امتحانات و یک هفته قبل از آن ممنوع است همچنین برگزاری اردوی یک روزه خارج از محدوده شهرستان در دوره‌های اول و دوم ابتدایی، مجاز خواهد بود و در دوره پیش‌دبستانی ممنوع است.

  • برگزاری اردوی دانش‌آموزی از سوی سایر دستگاه‌های اجرایی،‌ نهادها و سازمان‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی، منوط به احراز صلاحیت و گرفتن مجوز از آموزش و پرورش است.

  • در بخش ایمنی این آیین‌نامه تاکید شده است که دانش‌آموزان و عوامل اجرایی اردو باید از بیمه حوادث و درمان برخوردار باشند و گرفتن رضایت‌نامه کتبی ولی یا قیم قانونی دانش‌آموز الزامی است. وسایل نقلیه مورد استفاده الزاماً باید از شرکت‌های مسافربری معتبر تأمین شود، استفاده از قطار در صورت در دسترس بودن ضروری است و برای آمد و شد دانش‌آموزان با قطار، هواپیما، کشتی و وسایل نقلیه مجاز دریایی رعایت ضوابط و استانداردهای مربوط الزامی و حرکت وسایل نقلیه اردویی در شب و شرایط آب و هوایی نامناسب ممنوع است.

  • وزارت آموزش و پرورش موظف شده برای افزایش ایمنی، نظارت، کنترل و ارتقای کیفیت اجرای برنامه‌های اردوها سامانه اردویی را تهیه و اجرا کند. این سامانه برگزاری اردوها را از سطح مدرسه تا ستاد وزارت آموزش و پرورش کنترل و پایش می‌کند.

  • آیین‌نامه پیش‌بینی کرده که اعتبارات مورد نیاز اردوها نیز از محل بودجه عمومی، مشارکت اولیای دانش‌آموزان، کمک‌های خیرین، دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای برون‌سازمانی و منابع اختصاصی مثل درآمد حاصل از اردوگاه‌ها و اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش تامین شود.  

—————————————————————————————————–

به نقل از :  روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش ( مأخذ : https://www.medu.ir/fa/news/item/938871/?ocode=1000000744 

با ویرایش توسط دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش – ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید