موضوعات

آغاز طرح توانمندسازی خشونت‌زدایی : سرزنش، تحقیر، مقایسه و برچسب زدن به کودکان اعمال خشونت است

*تعریف خشونت در این طرح : 

  • منظور از خشونت در این طرح، خشونت‌های غیر فیزیکی شامل خشونت کلامی و رفتاری است.
  • .  اجرای این طرح همه جانبه است…بعضی از والدین و معلمان به خاطر نبود آگاهی به‌اشتباه تصور می‌کنند که تنها تنبیه فیزیکی خشونت محسوب می شود و فقط با تنبیه بدنی دانش‌آموز، مدرسه را دچار خشونت می‌کنیم
  • معلمان و والدین دانش‌آموزان باید بدانند که بعضی از رفتارهایی که خواسته یا ناخواسته از آن‌ها سر می‌زند مصداق خشونت علیه کودکان است. بسیاری از سرزنش کردن‌ها، برچسب زدن‌ها، تحقیر کردن‌ها و مقایسه کردن‌های کودکان توسط والدین و کادر مدرسه رفتار خشن محسوب می‌شود و خشونت را در محیط مدرسه و خانه ترویج می‌کند.

**موضوع طرح :

  • موضوع این طرح توانمندسازی مدیران، معلمان، کادر مدرسه و والدین دانش‌آموزان با ارائه آموزش‌های لازم درباره خشونت‌زدایی کامل از محیط مدرسه و خانه است. جزئیات این طرح کامل شده و نظرهای پژوهشگاه تعلیم و تربیت و متخصصان این حوزه گرفته ‌شده است.
  •  احساس امنیت عاطفی و روانی در کنار امنیت فیزیکی برای ایجاد تعلق کودک به مدرسه در سال‌های اولیه تحصیل بسیار مهم است. ما به دنبال آن هستیم که همه نشانه‌ها، رفتارها و کلماتی را که منجر به خشونت در مدرسه می‌شود، شناسایی و بر آن حساسیت ایجاد کنیم و تمرکز خود را از توجه به اعمال خشونت فیزیکی به سمت انواع دیگر خشونت‌ها که ناشناخته هستند و در محیط آموزشی اعمال می‌شوند، منتقل کنیم.

***هدف طرح :

  •  هدف اصلی طرح خشونت‌زدایی از مدارس ؛ توانمندسازی کادر مدرسه و والدین دانش‌آموزان و ارائه دانش و نگرش و مهارت لازم برای یادگیری و شناسایی انواع خشونت است.
  • کادر مدرسه و والدین دانش‌آموزان در این طرح باید‌ها و نبایدهای تربیتی را یاد می‌گیرند و می‌دانند که چه رفتاری در مدرسه نباید انجام شود و چه رفتارهایی در مدرسه باید پررنگ شود.
  • هدف دیگر طرح خشونت‌زدایی از مدارس  ایجاد یک محیط روانی عاطفی و اجتماعی برای کودکان در مدرسه و خانه است در بررسی ارتباطات کودکان با یکدیگر رفتارهای نابهنجاری مانند قلدری درکودکان مشاهده می‌‌شود. باید منشأ این رفتار و رفتارهای مشابه شناسایی شوند. مدیر، معلم و کادر مدرسه باید بدانند که چطور باید با این رفتار مقابله کنند و محیط مدرسه را طوری مدیریت کنند که امکان قلدری از سوی بعضی از معلمان به دانش آموزان منتقل نشود.

**** روش ؛ اصلاح دید و ایجاد امنیت در تعاملات با کودک : 

  • نگاه ما به مدرسه یک محیط علمی و آکادمیک نیست بلکه مدرسه یک جو عاطفی، روانی و اجتماعی دارد که حاصل تعاملات ما با دانش‌آموزان است. اگر بخواهیم اصول حاکم بر این تعاملات انسانی باشد و امنیت روانی برای کودکان ایجاد شود، باید یاد بگیریم که چه‌کارهایی انجام دهیم، از انجام چه‌کارهایی جلوگیری و چه رفتارهایی را در مدرسه برای جلوگیری از خشونت غیر فیزیکی پررنگ کنیم. 

————————سخنان رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیرآموزش‌وپرورش… مأخذ : گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش به نقل از پانا … ویرایش ، گزینش و دسته بندی جملات توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش – ج . ابراهیمی 

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید