موضوعات

فرصت‌های یادگیری با طبقاتی کردن مدارس ، به‌طور یکسان فراهم نمی‌شود

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش، رضوان حکیم‌زاده در گردهمایی یک‌روزه روسا و معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها و مناطق استان کرمان بابیان اینکه تربیت تمام ساحتی در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مورد تأکید است، گفت:

– باید فضاهای مناسبی اعم از کارگاه هنری، ورزشی و آزمایشگاه در مدارس در اختیار داشته باشیم تابرنامه‌های درسی ما تمام ساحتی باشد.

– نکته اساسی جدا کردن نقش تربیتی از کار معلمان بود. بیشترین زمان دانش‌آموزان در مدرسه با معلمان سپری می‌شود و اگر نقش تربیتی را فقط به معلم پرورشی بسپاریم، باعث می‌شود فرصت‌هایی که می‌توانستیم از رهگذر نقش تربیتی معلمان داشته باشیم، از دست بدهیم.

– در سند تحول، تقدم با تربیت است اما برای تغییر نگاه و رویکرد ذی‌نفعان باید بیشتر تلاش شود؛ یکی از این ذینفعان خانواده‌ها هستند و اگر قبله آمال را کنکور و آموزش ببینند، نمی‌توان راه به‌جایی برد.

-تعلیم و تربیت فقط بر عهده آموزش ‌و پرورش نیست. حرکت‌هایی در آموزش‌ و پرورش از دوره ابتدایی شروع‌ شده که اگر سایر سازمان‌ها با آن هم‌جهت نباشند، ۱۰۰درصد توفیق نمی‌یابد؛ در حال حاضر شاهد تحت‌الشعاع قرار گرفتن تربیت از سوی بعضی از رسانه‌ها با تبلیغات بی‌رویه مؤسسات که حتی پیش‌دبستانی‌ها را هدف قرار داده اند، هستیم.

-بدون شک حرکت‌های شتاب‌زده و پوپولیستی کمکی نمی‌کند. حذف آزمون‌ها که چند میلیون مشتری داشت، کار کمی نبود لذا این حرکت شروع‌شده است و می‌توانیم کم‌کم به دوره‌های دیگر تسری دهیم.

– برخی سیاست‌گذاری‌های خلاف سند تحول مانند تنوع مدارس و طبقاتی کردن مدارس می‌تواند این عدالت را در فراهم کردن فرصت‌های خوب یادگرفتن برای همه به‌طور یکسان فراهم نکند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش ‌و پرورش از ممنوع شدن برگزاری کلیه آزمون‌هایی چون چرتکه، کانگورو و غیره که فقط بر تقویت قوای ذهنی دانش آموزان تمرکز کرده و تربیت در آن مغفول است خبر داد.

– سازمان سنجش مجری سیاست‌های کلان است و به‌خودی‌خود نقشی در این موضوع ندارد. قطعاً اگر هم‌افزایی و هم‌اندیشی به همراه کارشناسی تخصصی بین آموزش‌ و پرورش و وزارت علوم وجود داشته باشد می‌توان امیدوار بود که اتفاقات خوبی در زمینه تغییر جهت ارزشیابی‌ها رخ دهد. اگر هم نقدی در زمینه تربیت مطرح می‌شود به‌تنهایی متوجه معلمان نیست و آن‌ها مجری سیاست‌هایی هستند که ما تعیین می‌کنیم.
——————————————————————————————————————————-
مأخذ : http://www.medu.ir/fa/news/item/901364/?ocode=100010876

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید