موضوعات

دومین دوره برگزاری آزمون های مشاوره ای جدید/ازترم دوم سال تحصیلی ۹۲-۹۱

بسمه تعالی
آزمون های جدید مشاوره ای که بخشی از روند تحول در آموزش و پرورش است،از سال تحصیلی قبل(91-90)در مدارس سراسر کشور به اجرا درآمد. و امسال نیز با یک تفاوت در اجرا، از آغاز ترم دوم سال تحصیلی،یعنی هفته آخر دی ماه به بعد، زمینه اجرای آن فراهم گردید.
هرچند این آزمون ها از پیشینه ی قوی علمی و تجربی برخورداراست و با زحمات استاد فقید جناب آقای دکتر براهنی و تیم محترم کاری ایشان ، چند سالی مراحل پژوهشی،تحقیقی نرم سازی خود را در ایران گذرانده و می توان گفت اولین آزمون روان سنجی است که ساخته شده و بومی ایران است،اما متاسفانه در اولین سال اجرای این آزمون ها درسال پیش ،آمادگی های لازم برای اجرای دقیق و درست (براساس رعایت اصول استاندارد اجرای آزمون های روانی)

وجود نداشته است وتا حدی به روش “آزمون و خطا “عمل شد.
برای ارایه دلایل عدم آمادگی در اجرای این آزمون های ارزشمند مشاوره ای ، نیاز به نوشته جداگانه ای است که به عنوان یکی از مشاوران مجری این آزمون ها ، نظرات خود را دربخش سرمقاله خواهم آورد. به هرصورت امید واریم ، با تمهیداتی از سوی مسئولین محترم ذیربط و همچنین تلاش و دقت نظر مشاوران عزیز مدارس ـ که تماما بر می گردد به تسلط حرفه ای در امر مشاوره ـ و با کمک خوب سایر همکاران گرامی مدارس ، آزمون های مورد نظر با اشکلات کمتری نسبت به سال پیش اجرا شده و مهمتر آن که ؛ از تحلیل نتایج این آزمون ها دررشد دانش آموزان و هدایت آموزشی(تحصیلی و شغلی) و پرورشی (بهینه سازی رفتاری و روانی ) ایشان ، بهره برداری کافی صورت پذیرد. ان شاءالله
باآرزوی توفیق بیشتر برای عزیزان همکار
مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش
جعفرابراهیمی

* برای نمونه دو خبردیگر ازبرگزاری آزمون های مشاوره ای جدید را در ذیل می آورم.


نمونه اول:
-آزمون های سه گانه مشاوره ای در مدارس شهر تهران
با آغاز برگزاری آزمون های مشاوره ای در مدارس راهنمایی و متوسطه شهر تهران غربالگری دانش آموزان از نظر سلامت روانی رفتاری مورد تاکید قرار دارد.
علاوه بر دانش آموزان پایه اول دوره متوسطه نزدیک 40 در صد از دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر تهران نیز امسال مورد ارزیابی سلامت روانی رفتاری قرار میگیرند.

برای تمامی مشاوران مدارس متوسطه و راهنمایی کتاب راهنمای مشاور مدرسه تهیه و توزیع گردید در این کتاب راهنمای جامع برگزاری آزمون های مشاوره ای و نحوه ثبت اطلاعات دانش آموزان در پرونده الکترونیک مشاوره ای و همچنین توضیح مختصری در خصوص آشنایی با آزمون های مشاوره ای و آیین نامه های تحصیلی نیز توضیحاتی ارایه شده است.
به نقل از: وبلاگ گروهی مشترک گروه مشاوره استان ها

نمونه دوم:
-با هدف بهبود کیفیت و کارآمدی نظام راهنمایی و مشاوره و نیز افزایش سطح اثربخشی فرایند هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان پایه اول متوسطه گروه برنامه ریزی مشاوره شهرستانهای استان تهران آزمونهای نوین مشاوره ای(استرانگ شغلی – تشخیص استعداد و سلامت روانی – رفتاری )
را در مناطق ۲۰ گانه از تاریخ اول آذرماه لغایت ۲۴ آذر اجرا خواهد کرد .

نمرات آزمونهای استرانگ شغلی و تشخیص استعداد در هدایت تحصیلی دانش آموزان به کار می رود . آزمون سلامت روانی – رفتاری در هدایت تحصیلی
به طور مستقیم تاثیر ندارد اهداف این آزمون عبارتند از :

۱-غربالگری دانش آموزان در گروه سنی ۱۹-۱۴ سال در ابعاد روانی اجتماعی و خانوادگی
۲-شناسایی فراوانی مشکلات در دانش آموزان
۳-برنامه ریزی جهت اقدام پیشگیرانه در سطح خرد و کلان
۴-ارائه راهکارهایی برای مقابله با مشکلات دانش آموزان
۵-ارائه خدمات مشورتی در سطح کلان
۶-ارائه و تهیه گزارش های آماری به مسئولان
۷-شناسایی دانش آموزان نیازمند به خدمات مشاوره ای
۸-شناخت دانش و نگرش دانش آموزان در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی
۹-طراحی برنامه های راهنمایی و مشاوره ای مناسب
به نقل از: وبلاگ گروهی مشترک گروه مشاوره استان ها
[ دوشنبه 1391/09/06 ] [ 13:41 ] [ شهرستان های تهران : سیدمحمد طباطبائی ]

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید