موضوعات

تعطیلی پنج شنبه های مدارس : آری یا خیر؟ چرا؟( لطفا نظر بدهید)

بسم الله الرحمن الرحیم

مطلع سخن

قطعا هر طرحی منافع و مضراتی دربردارد! امااینکه یک طرح فایده آن بیشتر است یا زیان آن نیاز به کارشناسی های دقیق دارد واین مهم نیز تنها با پیمایش های دقیق علمی؛ازجمله آمار های مستند، قابل اعتنا خواهد بود. حال باید پرسید که تعطیلی مدارس – که درآغاز به صورت داوطلبانه و تنها برای مدارس ابتدایی و با توجیه مسائل پرورشی و آموزشی مطرح شد – براساس چه بررسی های علمی (مانند پژوهش های دانشگاهی )اجباری گردید؟! قاعدتا هر طرحی یک مرحله آزمایشی را طی می کند تادر صورت نتایج قابل قبول،احرایی شود.براین اساس باید پرسید که مستندات این طرح در کجا و در کدام یک از محافل علمی(دانشگاها و یا حتی پژوهشگاه های خود آموزش وپرورش ) منعکس شده است؟! در هیچ یک از روش های علمی تاکید و اصرار به افواه عمومی قابل استناد نیست !
در اولین قدم ؛آنچه که به نظر ما معلمین و فرهنگیان می رسد این است که:
بیشترین دلیل برای توجیه اجرای این طرح؛ کم کردن هزینه های مدارس دولتی است ( لازم به ذکراست براساس آماری های منتشرشده؛مدارس غیر دولتی حدود پنج درصد از جمعیت دانش آموزی کشور را پوشش می دهند)
به منظور توجیه این دلیل و برای نمونه مصاحبه یکی از مسئولین آموزش و پرورش را بخوانید:
” رئيس سازمان آموزش و پروش استان مركزي در گفتگو با خبرنگار ماازاجراي طرح تعطيلي پنج‌شنبه‌ها در كليه مدارس ابتدايي ، راهنمايي ، هنرستان و متوسطه استان كه نوبت ثابت صبح هستند ، در سال تحصيلي جديد خبر داد.
سيف‌اله‌كريم‌زاده با اشاره به سياست وزارت آموزش و پرورش … تعطيلي پنج‌شنبه ها را با توحه به هزينه‌هاي مصرف انرژي اثر بخش دانست وی گفت : با اجراي اين برنامه 20 درصد كاهش مصرف انرژي در كشور پيش‌بيني مي‌شود . كريم‌زاده در رابطه با مشكل مدارس در پرداخت هزينه‌هاي خدمات شهري آب ، برق و گاز گفت : اين هزينه بايد از سرانه دانش‌آموزان پرداخت شود اما با توجه به بالا بون رقم قبوض قرار بود اعتباري از وزارت خانه به اين امر اختصاص داده شود كه هنوز عملياتي نشده است .”
هرچند تعدادی از همکاران مدارس دولتی(به خصوص دبستان ها ) آن هم بیشتر در بدنه کادراجرایی مدارس – به دلیل کم یک روزکاری در هفته – ازاین طرح استقبال کرده اند، اما تعدادی نیز به دلیل کم شدن یک روزکاری وبه طبع کم شدن درآمدشان معترض بوده و موافقتی با این طرح ندارند.
همچنین گله مندی برخی از خانواده ها (به خصوص در مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی که درجلسات مشاوره ای به ما انتقال می دهند) نسبت به کم شدن ساعات آموزشی فرزندانشان و همچنین شاغل بودن آن ها در روزهای پنج شنبه ، که منجربه عدم نظارت و کنترل مناسب فرزندانشان شده و به نوعی روز پنج شنبه غیر مفید می گردد، شنیدنی و قابل بررسی است
بنابراین به نظر می رسد، این طرح نیزهمانند برخی طرح های گذشته درحیطه آموزش و پرورش (مثل طرح کاد)که چندان پشتیبانی تحقیقی و پژوهشی نداشته است، دراجرا به بن بست برسد. چنانکه از هم اکنون برخی مدارس صحبت عدم تعطیلی را مطرح کرده و برای پنج شنبه ها نیز برنامه تنظیم کرده اند و بعید است که زیربار تعطیلی پنج شنبه ها بروند!

برای توضیح و بررسی بیشتر این موضوع؛ نمونه ای از مقالات منتشر شده را در ادامه مطلب مطالعه فرموده و حتما نظر بدهید.
باتشکر از حوصله ای که به خرج می دهید
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی آموزشی دانش – جعفرابراهیمی

پنج شنبه‌ها همه تعطيل
جام جم آنلاين: مسوولان رضايتمندي را دليل موفقيت طرح مي‌دانند. از آنان بايد پرسيد كه اگر به فرض، اين رضايتمندي براي روز چهارشنبه هم صدق كند، نظام آموزشي، درِ مدارس را در اين روز هم مي‌بندد؟

تعطيلي، شيرين است، آنها كه ديوانه كار كردن هستند و از كارشان لذت مي‌برند، يك روز تعطيل در هفته هم برايشان بهشت است.
حتي اگر برنامه‌اي براي خوش گذراندن نباشد، بازهم ماندن در خانه و نبود اجباري براي زود از رختخواب برخاستن و نهار را در مكان مورد علاقه خوردن و با دوست و قوم و خويش بودن و حتي تنها ماندن و كتاب خواندن و تلويزيون تماشا كردن و… در روز تعطيل لذت ديگري دارد.
اين لذت را مدتي است دانش‌آموزان دوره ابتدايي بهتر مي‌فهمند، معلمان اين دوره هم همينطور، شايد خانواده‌ها هم از اين وضعيت رضايت داشته باشند، اين را آموزش و پرورش اعلام كرده است؛ وزارتخانه‌اي كه مدعي است بيش از 90 درصد اوليا و معلمان و دانش‌آموزان دوره ابتدايي، از تعطيلي پنجشنبه‌هاي مدارس رضايت كامل دارند ولابد به خاطر همين رضايت خبر مي‌رسد كه بزودي مدارس راهنمايي و دبيرستان هم روز پنجشنبه هر هفته تعطيل خواهند شد.
دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش اعلام كرده كه تسري طرح تعطيلي پنجشنبه‌ها به همه مقاطع تحصيلي از برنامه‌هاي آموزش و پرورش است كه از سال گذشته آغاز و امسال نيز ادامه خواهد داشت و دانش‌آموزان راهنمايي و دبيرستان نيز از مزاياي اين طرح برخوردار خواهند شد.
اين طرح در حالي بزودي تسري مي‌يابد كه هنوز بسياري از خانواده‌ها براي تعطيلي فرزندانشان در اين روز هيچ برنامه‌‌اي ندارند، در اين روز كه به ضرس قاطع براي دانش‌آموزان تفاوتي با روز جمعه ندارد، بيشتر دانش‌آموزان يا راهي كلاس‌هاي آموزشي متفرقه مي‌شوند يا در خانه و كوچه و خيابان مشغول بازي هستند، آموزش و پرورش هم همين را مي‌خواهد تا از بار هزينه‌هايش كم شود.
اين طرح به گفته مسوولان تدوين شد تا كودك ساعات بيشتري در كنار خانواده باشد، بي‌خبر از اين كه دانش‌آموز راهنمايي و دبيرستان ترجيح مي‌دهد، تعطيلي را به خواست خود در كوچه‌ها و خيابان‌ها بچرخد يا با دوستان سپري كند.
از سوي ديگر، مسوولان رضايتمندي را دليل موفقيت طرح مي‌دانند. از آنان بايد پرسيد كه اگر به فرض، اين رضايتمندي براي روز چهارشنبه هم صدق كند، نظام آموزشي، درِ مدارس را در اين روز هم مي‌بندد؟
كوشا نيك‌بين‌‌ -‌ ‌جام جم
————————————————————————————————–

سفيد، سياه، خاكستري؟
نگاهي به تعطيلي پنجشنبه‌ها
جام جم آنلاين: ديگر همه مي‌دانند كه روزهاي پنجشنبه مدارس كشور سوت وكور است، فرقي نمي‌كند ابتدايي باشد يا دبيرستان.

نظام آموزش كه دست مدارس راهنمايي و دبيرستان را براي تعطيلي در روزهاي پنجشنبه باز گذاشته بود، چنان با استقبال اين مقاطع روبه‌رو شد كه خواسته يا ناخواسته به تعطيلي تمام آنها تن داد، اما با وجود دفاع تمام قد وزارت آموزش و پرورش از اين طرح، به عقيده برخي آسيب‌هاي اين تعطيلي پس از گذشت حدود پنج ماه از اجراي آن بتدريج خود را نشان مي‌دهند، تا آنجا كه منتقدان تصميم تعطيلي پنجشنبه‌ها را معادل فاجعه آموزشي مي‌خوانند.
رسانه‌هاي وابسته به وزارت آموزش و پرورش تعطيلي مدارس در روزهاي پنجشنبه را به معني حذف يك روز ناكارآمد از تقويم مدارس تعبير كرده‌اند.
از موضع موافقان اين طرح، ساعات آموزشي مقاطع راهنمايي و متوسطه بين 32 تا 34 ساعت تعيين شده است، ولي آموزش و پرورش براي جلوگيري از بروز بعضي ناهنجاري‌ها و بي‌نظمي‌ها، عملا ساعات آموزشي را تا 36 ساعت افزايش داده است.
گرچه بعضي از مناطق آموزش و پرورش تلاش دارند اين هزينه اضافي را تحت عنوان شهريه از اوليا اخذ كنند، ولي اين اقدام عملا در تمامي مناطق كشور غيرممكن است. با تعطيلي پنجشنبه، حدود 10 درصد از هزينه‌هاي جاري ناشي از حق‌التدريس كاهش مي‌يابد.
با صرفه‌جويي در هزينه‌هاي مصرفي مي‌توان با گسترش و احداث اردوگاه‌ها و كانون‌هاي فرهنگي، اقدامات مناسبي در خصوص تعليم و تربيت غيررسمي انجام داد. كارشناسان همگي اذعان دارند كه برنامه‌هاي رسمي ارائه شده هرگز نمي‌تواند جوابگوي نيازهاي آموزشي دانش‌آموزان باشد.
با گسترش اين مراكز مي‌توان به تعيين و تبيين جايگاه آموزش و پرورش غير‌رسمي پرداخت. يكي از مشكلات اجراي دوره‌هاي ضمن خدمت، برگزاري اكثر اين دوره‌ها در تابستان است.
برگزاري فشرده اين دوره‌ها در تابستان باعث ناكارآمدي دوره‌ها مي‌شود. دوره‌هاي ضمن خدمت در تابستان، تعطيلي و اوقات فراغت را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد و مانع استفاده مطلوب از اين ايام مي‌شود.
با تعطيلي پنجشنبه‌ها مي‌توان با برگزاري اين دوره‌ها در طول سال تحصيلي از آموزش مداوم و كارآمد بهره‌مند شد بدون آن‌كه تعطيلي و استراحت جمعه تحت‌الشعاع قرار گيرد.
همچنين، اگرچه معلمان موظف به انجام تدريس 24 ساعت در هفته هستند ولي هرگز با آرامش خيال نمي‌توانند برنامه‌هاي زندگي خود را پيگيري كنند. با تعطيلي پنجشنبه‌ها، معلمان عملا تا حدودي به اين آرامش دست مي‌يابند.
مروري بر مقالات منتشر شده از سوي كارشناسان آموزش و پرورش در حمايت از طرح تعطيلي آخر هفته مدارس نشان مي‌دهد كه بيشتر آنان تعطيلي دو روز را برگرفته از نظام آموزش كشورهاي پيشرفته تلقي مي‌كنند و به نوشته آنان، كلاس درس با استرس‌هاي ناشي از آزمون‌هاي مداوم همراه است.
بيش از نيمي از برنامه‌هاي آموزشي توسط دانش‌آموزان در منزل پيگيري مي‌شود. قصور و تنبلي دانش‌آموز باعث بروز استرس و ناآرامي در رفتار وي مي‌شود. از سوي ديگر، اياب و ذهاب دانش‌آموز در شرايط فعلي كشور بالاخص در كلانشهرها با استرس همراه است. انواع مزاحمت‌هاي خياباني، آرامش را از دانش‌آموزان سلب مي‌كند.
با كاهش تعداد روزهاي مدرسه، استرس‌هاي ناشي از تنبلي در فراگيري دروس و ناهنجاري‌هاي اجتماعي كاهش مي‌يابد.
پانا، خبرگزاري دانش‌آموزي نيز در اين باره اعلام كرد: برخلاف تصور عوام، حرفه معلمي جزو كارهاي سخت محسوب مي‌شود كه متأسفانه تا به حال مورد توجه مسوولان و حتي مدافعان حقوق صنفي قرار نگرفته است. در صورت تأمين حداقل امكانات زندگي، تعطيلي روز پنجشنبه مي‌تواند از فشارهاي جسمي و روحي معلمان بكاهد.
تجديد قواي معلم و دانش‌آموز
علي‌اكبر نوري، كارشناس آموزشي و بازنشسته فرهنگي در اين باره مي‌گويد:اين طرح نمي‌تواند خالي از اشكال باشد، اما به بهانه چند ايراد نبايد كل طرح را زير سوال برد، تعطيلي پنجشنبه‌هاي مدارس يك اقدام شجاعانه است، چون ساعات درسي در ايران طولاني است و آن‌طور كه بايد بازدهي ندارد. تعطيلي پنجشنبه‌ها زمان تجديد قوا براي معلم و دانش‌آموز است.
به گفته او، از طرفي دو روز تعطيلي در هفته در ماه‌هاي سرد سال مي‌تواند هزينه‌هاي مدارس را به طور قابل توجهي كاهش دهد و اين امر براي وزارتخانه‌اي كه همواره با كمبود بودجه مواجه است برنامه حمايتي محسوب مي‌شود.


مفيد آقااحمدي، كارشناس مسوول مقطع ابتدايي شهرستان‌هاي تهران نيز دراين‌باره معتقد است: دانش‌آموزان در هر لحظه در حال آموزش و يادگيري مطالب جديد هستند، با اين تفاوت كه آموزش آنها به شكل رسمي نيست، آموزش رسمي آنان در مدارس انجام مي‌شود ولي اين محيط نبايد محيط كنترل باشد تا آموزش آنها با رغبت و ماندگار باشد.
وي مي‌گويد: به دليل اين‌كه دانش‌آموزان از اين تعطيلي استفاده كرده و راضي هستندو اهداف اين كار محقق شده است، مي‌توان گفت كه اين تعطيلي در مجموع بسيار رضايت‌بخش بوده است و حتي والدين آنها نيز از اين تعطيلي خشنود هستند.
حتي از مجلس هم مي‌توان صداي مدافعان طرح تعطيلي پنجشنبه‌هاي مدارس را شنيد. بهروز جعفري، نايب رئيس فراكسيون فرهنگيان مجلس توضيح مي‌دهد: به نظر من طرح تعطيلي پنجشنبه‌هاي مدارس طرح جديدي است، زيرا ما تجربه‌اي از آن نداريم و بعضي اوقات موضعگيري‌هاي غيركارشناسانه‌اي در قبال آن داريم.
او تصريح مي‌كند: با اين طرح موافق هستم به‌طوري كه از آن يك روز تعطيل به نحو مطلوبي استفاده شود و قطعا در كلاس‌هاي انجمن اوليا و مربيان و آموزش خانواده درباره اين طرح بايد بحث شود. فكر مي‌كنم روش جديد و نوآوري‌هاي خوبي درباره طرح تعطيلي پنجشنبه‌هاي مدارس انجام شده و بايد اين طرح پيش برود تا ثمرات آن را مشاهده كنيم.
اشكالات كم‌كم خود را نشان مي‌دهد
اما گذشته از كساني كه از ابتدا در مواجهه با اين طرح ساز‌مخالف زده‌اند و از پيامدهاي كاهش يكروزه فعاليت مدارس ابراز نگراني كرده‌اند، گروهي از كارشناسان عقيده دارند كه اجراي سراسري و بدون آزمايش طرح باعث شده تا مشكلات كاهش روزهاي درسي به تدريج خودش را نشان دهد.
طرح تعطيلي پنجشنبه‌ها هرچند از اسفند سال گذشته به زبان‌ها افتاد، اما از پنج ماه قبل تاكنون به محل منازعه وزارت آموزش و پرورش و مجلس تبديل شده تا آنجا كه حتي زمزمه استيضاح وزير را در مجلس مطرح كرده است، چرا كه نمايندگان مجلس اجراي آن را بدون اجازه و نظرخواهي از مجلس مجاز نمي‌دانند و معتقدند وزارت آموزش و پرورش اجراي اين تصميم را فارغ از قانون و مصوبه مجلس تلقي مي‌كند.
نكته: نماينده تهران در مجلس: ما با تعطيلي سطحي و يك‌دفعه‌اي مدارس در روزهاي پنجشنبه مخالفيم و مجلس قطعا با اين مساله برخورد مي‌كند. اين گام بسيار خطرناكي است كه آموزش و پرورش برداشته است
وزير آموزش و پرورش در اين باره تاكيد مي‌كند: اين‌كه مدارس بخواهند چه روزي درس بدهند و چه روزي تعطيل باشند از اختيارات شوراي عالي آموزش و پرورش است كه در اين شورا هشت وزير عضو هستند و مورد تاييد مجلس شوراي اسلامي نيز هست؛ همچنين در قانون مديريت خدمات كشوري آمده كه جز دانشگاه‌ها و مدارس روز كاري بايد 6 روز باشد بنابراين براي تعطيلي مدارس و دانشگاه‌ها نيازي به تصويب قانون نيست.


تعطيلي يا فاجعه؟
مهم‌ترين مخالف طرح تعطيلي پنجشنبه‌ها را در كنار برخي كارشناسان شايد بتوان علي عباسپور تهراني، نماينده تهران در مجلس و رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس دانست.
به عقيده او، تعطيلي روزهاي پنجشنبه همه مدارس شهر تهران «فاجعه فرهنگي آموزشي» است كه با ندانم‌كاري و سطحي‌نگري مسوولان آموزش و پرورش يك اتفاق ناگوار در حال وقوع است.
عباسپور با بيان اين‌كه متاسفانه مسوولان آموزش و پرورش به جاي كار‌هاي عمقي در آموزش و پرورش به دنبال كارهاي سطحي و شعاري هستند، معتقد است: كمتر كسي مي‌داند كه هدف وزير آموزش و پرورش در اين وزارتخانه چيست؟ اما با اين وجود، ما با تعطيلي سطحي و يك دفعه‌اي مدارس در روزهاي پنجشنبه مخالفيم و مجلس قطعا با اين مساله برخورد مي‌كند. اين گام بسيار خطرناكي است كه آموزش و پرورش برداشته است، زيرا صاحب‌نظران و كارشناسان طرح تعطيلي دبستان‌ها را مردود اعلام كردند و هنگامي كه بحث تعطيلي مدارس راهنمايي و دبيرستان‌ها مطرح شد آن را مطلقا رد كردند.
او مي‌افزايد: براساس گزارش‌هايي كه به دست ما رسيده كيفيت آموزشي مدارس در كشور متاسفانه در سطح پاييني قرار دارد و ساعات تدريس در مدارس ما نسبت به مدارس در برخي از كشور‌ها خيلي كمتر است. با اين حال مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه اين طرح مي‌تواند باعث بروز مشكلاتي در سيستم تعليم و تربيت كشور شود.
وي با اشاره به گزارش‌هاي تهيه شده از سوي مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در رابطه با تعطيلي پنجشنبه‌هاي مدارس عنوان مي‌كند: مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي با تهيه گزارشي علمي به نتيجه رسيده كه اين طرح براي مدارس ما داراي تبعات منفي‌ است كه ما نيز اين گزارش‌ها را به آموزش و پرورش منعكس كرده‌ايم، اما متاسفانه هنوز اثري نداشته است.


تعطيلي راهنمايي‌ها و دبيرستاني‌ها؟
برخي عقيده دارند كه شايد تعطيلي مدارس ابتدايي در دو روز آخر هفته، راهي براي رسيدن به افزايش بهره‌وري آموزشي و كاهش فشار رواني بر معلماني باشد كه شش روز هفته به كلاس‌ها مي‌رفتند يا عاملي در مشاركت بيشتر خانواده‌ها در تعليم وتربيت دانش‌آموزان باشد، اما در مورد دانش‌آموزان و دبيران دوره‌هاي بالاتر تحصيلي اين امور كمتر صادق است.
شايد گفته‌هاي يك مادر دانش‌آموز دوم دبيرستان بهترين مصداق اين ناكارايي باشد: «والله ما كه پنجشنبه‌ها نمي‌بينمش، صبح از خونه مي‌زنه بيرون مي‌ره تو ميدون نزديك خونه فوتبال، تا ظهر كه خسته و گرسنه براي ناهار مي‌رسه و تا غروب مي‌خوابه، تازه بيشتر نگرانشم كه وقتي از خونه بيرون مي‌زنه بلايي سرش نياد، من روز پنجشنبه كه خودم هم شاغلم چطور پسر 16ـ 15 ساله رو توي خونه حبس كنم؟!»
غلامعلي حدادعادل، رييس كميسيون فرهنگي مجلس هم در اين‌باره به تازگي با ابراز ترديد نسبت به تعطيلي روزهاي پنجشنبه در مدارس راهنمايي مي‌گويد: بايد در حال حاضر «پژوهش‌هاي ميداني ضمن اجراي طرح» انجام شود تا معلوم شود كه از اين طرح سود برده‌ايم يا زيان كرده‌ايم.
حدادعادل اضافه مي‌كند: من از ابتدا در رابطه با تعطيلي روزهاي پنجشنبه مدارس راهنمايي و اين‌كه اين طرح به مصلحت باشد، ترديد داشتم و نگراني و ترديد خود را نيز ابراز كردم.
پيش‌بيني‌هايي كه در طرح تعطيلي لحاظ نشد


جبار كوچكي‌نژاد، نماينده مجلس در مورد برخي اشكالات طرح مي‌گويد: معلمان ابتدايي در طول هفته فرصتي براي استراحت ندارند، با اين تصميم، معلمان و دبيران مقطع ابتدايي فرصتي براي استراحت و پرداختن به كارهاي پژوهشي دارند ضمن اين‌كه آنها رضايت خود را از اين تصميم نشان داده‌اند.
وي معتقد است: اما اجرايي شدن اين طرح در مقاطع تحصيلي راهنمايي و دبيرستان‌ها، مشكلاتي را به‌وجود مي‌آورد زيرا تعطيلي روز پنحشنبه و كاهش ساعات درسي بايد با حجم كتاب‌هاي درسي تناسب داشته باشد. تغيير ساعات درسي بدون تغيير در كتاب‌ها تنها باعث به وجود آمدن مشكلاتي براي دانش‌آموزان و معلمان شده است.
نورالله حيدري‌دستنايي، سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز تعطيلي مدارس در روزهاي پنجشنبه را موجب افت شديد تحصيلي دانش‌آموزان مي‌داند و مي‌گويد: اين طرح بدون انجام تحقيقات و پژوهش‌هاي كارشناسانه و لازم اجرا شده است. به عقيده او، آموزش و پرورش بعد از تعطيلي روزهاي پنجشنبه، هيچ برنامه‌اي براي دانش‌آموزان ارائه نكرده است.
وي با يادآوري اين نكته كه دانش‌آموزان در ساعات پاياني، كشش لازم را براي يادگيري ندارند، خاطرنشان كرد: با اضافه شدن ساعات آموزشي مدارس پس از تعطيلي پنجشنبه اين مساله تشديد شده و امسال شاهد افت شديد تحصيلي دانش‌آموزان خواهيم بود.
نماينده مردم اردل و فارسان در مجلس شوراي اسلامي به مشكلات يادگيري دانش‌آموزان بخاطر كاهش ساعات آموزش اشاره كرده و مي‌افزايد: كتاب‌هاي درسي براي تدريس در 9 ماه تحصيلي تاليف شده، بنابراين يادگيري دانش‌آموزان در اين زمان فشرده، ظاهري و سطحي بوده و پايدار نيست.

وي همچنين تاكيد مي‌كند كه با انقباضي كردن ساعات در بقيه روزها، فرصت براي انجام فعاليت‌هاي پرورشي و تربيت‌بدني و ساير امور غيررسمي وجود ندارد و اين طرح به بخش پرورشي آموزش و پرورش نيز آسيب مي‌رساند.
اين نماينده مجلس با بيان اين‌كه معلمان و والدين دانش‌آموزان از اين طرح ناراضي هستند، مي‌گويد: من نمي‌دانم چه كسي از اين طرح راضي است كه وزير آموزش و پرورش را به اين نتيجه رسانده است.
به هرحال آموزش و پرورش در حال حاضر بدون در نظر گرفتن ديدگاه‌هاي مخالف همچنان بر تعطيلي پنجشنبه‌ها مصر است.
اين‌كه بنابر ادعاي اين وزارتخانه چقدر افزايش تعطيلي يكروزه مدارس مي‌تواند والدين را به دانش‌آموزان نزديك‌تر كند، از فشار رواني بر معلمان بكاهد و بهره‌وري كلاس‌هاي درسي را ارتقا ببخشد به نظرسنجي جامع نيازمند است، اما در اين ميان صداي برخي خانواده‌ها شنيده مي‌شود كه از نبود برنامه‌ريزي براي يك روزاضافه تعطيل براي دانش‌آموزان گله‌مندند، والدين شاغلي كه مجبورند كودكان و نوجوانان را يك روز كاري در خانه تنها رها كنند، از حرف‌نشنوي برخي دانش‌آموزان دبيرستاني كه پنجشنبه‌ها را زمان بازي و پرسه در كوچه‌ها تبديل كرده‌اند، گله‌مند هستند.
كتايون مصري ‌- ‌گروه جامعه
——————————-

تعطیل کردن پنج شنبه ها، ادای غرب است
انتقادات تند عباسپور تهرانی از سیاست های آموزش و پرورش و دولت آموزش – رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است آموزش و پرورش تناقض گویی ها و سیاست های متناقض بسیاری دارد و بی برنامه است.
مریم صدرالادبایی، سپیده سعیدی: تغییر در نظام آموزشی کشور، بعد ازانقلاب اسلامی یا بهتربگوییم انقلاب فرهنگی تا کنون ازجمله آرمانهای مسئولان نظام به ویژه مسئولان نظام آموزشی بوده است و دراین راستا تغییر و تحولات ساختاری و محتوایی بسیاری در مقاطع مختلف رخ داده است. تغییراتی که به عقیده برخی کارشناسان حوزه آموزش بیشترسلیقه ای بوده است و تا کنون نتوانسته نظام آموزشی را آنگونه که شایسته است تحول بخشد. این روزها هم وزارت آموزش و پرورش دولت دهم تمام تلاش خود را به کارگرفته تا تحولات ساختاری و محتوایی تازه ای در این وزارتخانه به وجود آورد . این درحالیست که اغلب این تغییرات ساختاری و محتوایی مورد پذیرش کارشناسان و مسئولان نظام آموزشی کشورنیست.
دکتر علی عباسپور تهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با حضوردرخبرآنلاین به برخی از این تحولات، که به نظر وی چندان هم مثبت نیستند اشاره کرد. عباسپور از مخالفان تعطیلی روز پنج شنبه در مدارس است و معتقد است این تصمیم های غیر کارشناسی در نظام آموزشی کشور در آینده تاثیرات منفی خود را نشان می دهد.

رییس جمهور به تندی از مخالفان تعطیلی پنج شنبه های مدارس انتقاد کرده است. آقای احمدی نژاد معتقد است مخالفان ادای روشنفکران را در می آورند، نظر شما به عنوان یکی از مخالفان این طرح چیست ؟
اکنون در ششمین سال ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد قرار داریم و مردم با ادبیات ایشان تاکنون آشنا شده اند. ما درمورد تعطیلی پنج شنبه ها خواستیم که نظرات کارشناسی شده باشد و در این راستا موافقان و مخالفان نظرات خود را بیان کنند. که متاسفانه این اتفاق نیافتاد و تصمیم این وزارتخانه اعلام شد. در رابطه با صحبت های رییس جمهور نیز باید بگویم که ایشان جایگاه و ادبیات ریاست جمهوری را درک نمی کنند و از ادبیاتی استفاده می کنند که نخ نما شده ،اگر بحث روشنفکری هم باشد که روشنفکران باید موافق تعطیلی پنجشنبه ها باشند . مخالفت با تعطیلی پنجشنبه ها تفکری سنتی است. ما در تعطیلی پنجشنبه ها دچار چند مشکل هستیم از جمله کاهش ساعات آموزش که در کشورهای پیشرفته تا 50 درصد بیشتر از ساعت آموزشی ما است. سه ماه تعطیلی و تعطیلات نوروز و تعطیلات دیگر باعث شده تا ساعت آموزش ما بسیار کمتر از دیگر نظام های آموزشی در جهان شود ما در بسیاری از آزمون ها از متوسط جهان پایین تر هستیم. ما نمی توانیم ساعت تدریس را فشرده کنیم و بخواهیم کیفیت آموزشی داشته باشیم و تازه به بحث های پرورشی هم برسیم .در واقع اگر بخواهیم درمورد ادا حرف بزنیم، تعطیل کردن روزهای پنج شنبه ادای غرب است.

شما از مخالفان تعطیلی پنج شنبه ها هستید ،دلایل مخالفت شما و دیگر همکارانتان با این طرح به چه دلیل است ؟
تعطیلی پنج شنبه ها چند مشکل اساسی دارد ،دروهله نخست ماهیچ وقت پاسخ مناسب و واضح دراین باره از آقای حاجی بابایی نگرفتیم. درواقع ایشان همواره نظرات شان ابهام آمیز بود و دلیل روشن برای اقدام خود نمی آوردند. ایشان به کمیسیون آموزش و تحقیقات آمدند و در این رابطه سوال کردیم، اما خیلی روشن و بارز گفتند که ما نمی خواهیم پنج شنبه ها را تعطیل کنیم. قرار است در این روز دانش آموزان به موزه ها و مکان های دیدنی فرستاده شوند و این روز را بدین منظور خالی کرده ایم . حتی ما خواستیم که اگر چنین برنامه ای دارند. برنامه خود را به مجلس ارائه دهند. اما این اقدام صورت نپذیرفت و این برنامه ها هم در مدارس اجرایی نشد. آنچه ما تا کنون از آقای حاجی بابایی راجع به مسائل آموزش و پرورش دیده ایم تنها تغییر موضع بوده است ،که من توصیه می کنم دست از این سیاست بازی ها بردارند . این سیاست بازی ها برای آموزش و پرورش و رسالت این وزارتخانه مضر است.

عده ای معتقدند که تعطیلی پنج شنبه ها به دلیل کاهش هزینه های جاری انرژی انجام شده است. آیا این موضوع می تواند دلیلی براین تعطیل شدن روزهای پنج شنبه باشد ؟
تا کنون این موضوع را مطرح نکرده اند و ما هم نشنیده ایم و اگر هم قرار باشد تعطیلی پنج شنبه ها به این دلیل باشد این اقدام صحیح نیست .نباید سطح آموزش کشور را به بهای جمع کردن هزینه های انرژی پایین آورد. اما اگرهم مسئله صرفه جویی مطرح می شود به چه قیمتی است؟ ما باید بیشترین سرمایه گذاری را بر ساختار اجتماعی جامعه داشته باشیم. اما دولت در این خصوص بی توجه است . هدفمند کردن یارانه هزینه دارد و دولت باید آن را بپردازد .امسال 14 میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش است. اگر دولت این بودجه را بیشتر اضافه کند جای دوری می رود؟ البته دولت فقط یاد گرفته که به مردم پول بدهد. حال کشاورزی از میان برود عیبی ندارد ،صنعت متلاشی شود مهم نیست. متاسفانه این سیاست دولت ماست و دولت بدین سیاست معتقد است .فقط به مردم پول بدهد و بعد هم شعار بدهد که می خواهد پولها را سه برابر کند . بازهم تاسف می خوریم ازاینکه مغز نظام یافته و تعلیم یافته دولت ما همین است و همین از آن خارج می شود. به جای آنکه به تعلیم و تربیت بیاندیشیم. دولت با پیش بردن این کارها تنها برخی ازاغراض مردم را مورد توجه قرار می دهد. خود آقای حاجی بابایی در کمیسیون آموزش و تحقیقات اعلام کردند که نمی خواهند پنج شنبه ها را تعطیل کنند. پس باید ایشان را هم جزء افرادی بدانیم که برای تعطیلات خود برنامه ریزی می کنند.


آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید انواع کلاس های تقویتی و تست زنی بعد از ساعات تعطیلی مدارس برگزار می کند. تشکیل این کلاسها مرتبط با تعطیلی های پنج شنبه است ؟
برای ما هم عجیب است، هنگامی که وزیر معتقد به تشکیل کلاسهای تقویتی و فوق برنامه است چرا پنج شنبه ها را تعطیل می کند. این آشفتگی آموزش را چگونه می توان توجیه کرد ،نظامی که در هیچ کجای دنیا نمی توان آن را یافت .چرا به آموزش استاندارد نمی اندیشیم و چرا وزیر باید کلاسهای تقویتی را برای شنبه تا چهارشنبه طراحی کند و بعد پنج شنبه ها را تعطیل نماید. این موضوع کمی غیرعادی به نظر می رسد. مثلا کلاسهای تست زنی و یا کلاس های فوق برنامه که معمولا با شهریه های بالا برای دانش آموزان گذاشته می شود. این ها را تنها می توان این گونه تعریف کرد؛ برنامه ریزی شعاری و درهم که همواره در نظام آموزش و پرورش مطرح می شود . این برنامه ها متضاد با شعارهای دولت نیز هست.

گفته شده در شروع سال تحصیلی جدید، میزان ترک تحصیل بیش از سال های دیگر بوده است. شما دلیل این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید ؟
بحث داشتن ترک تحصیلی در شروع هر سال تنها برای امسال نیست و ما هر سال با چنین مسئله ای مواجهه هستیم. نه تنها ترک تحصیلی ها نشان از نظام آموزشی پر تنش ما دارد بلکه افت تحصیلی شدید هم برای خود معضلی است که با آن مواجهه هستیم . معمولا در آخر سال تحصیلی هر سال با 23 در صد مردودی مواجهیم که می توان گفت تقریبا یک چهارم دانش آموزان خصوصا در شروع مقطع دبیرستان با آن روبرو هستند. نکته اول آن است که در سال اول دبیرستان تنوع درسی زیاد می شود وهمه دروسی از تمام رشته ها مرتبط با سال بعد یا غیرمرتبط دراین سال باید خوانده شود که برای دانش آموز بسیار سنگین است .
نکته بعدی که دانش آموز را به ورطه افت در تحصیل می کشاند ،اوج بحران و بلوغ در این سن و سال است که مشکلات روحی روانی خود را به دنبال دارد. در این سن و سال، دانش آموزان دچار مشکلات بسیاری از جمله چگونگی ایجاد رابطه با جنس مخالف می شوند و متاسفانه در این رابطه سوالات بسیاری دارند و دچار ابهام هستند که البته منبع خاصی هم برای پاسخ به سوالات آنها وجود ندارد . در این دوران تمرکز دانش آموزان از بین می رود و ما مشاوران خوبی هم در این زمینه در مدارس نداریم .کلاسها هم آنقدر پر جمعیت و متراکم هست که دیگر وقتی برای توجه معلم به مسائل دانش آموزان باقی نمی ماند. وقتی در آغاز مقطع متوسطه با این آمار ترک تحصیل مواجهه می شویم یعنی به بدنه جامعه زهر وارد می شود.
آمارجدیدی نیز در دست داریم که آن را رییس زندانهای کشور عنوان کرده اند. اینکه تنها 4 درصد زندانیان تحصیل کرده هستند و 96 در صد آنها از داشتن تحصیلات محروم اند . که نشان می دهد ما اگر به سوی بالا بردن سطح آگاهی وآموزش مردم گام برداریم دقیقا از وقوع جرم جلوگیری کرده ایم . امیدواریم دولت بیش از پیش به مقوله آموزش توجه نشان دهد. خوشبختانه در این زمینه مجمع تشخیص مصلحت نظام به راه حل هایی دست پیدا کرده است و درغالب یک طرح این مسئله مطرح شده ،این پیشنهاد خاص همان رسیدگی به وضعیت روحی و روانی دانش آموزان است که در این مجمع عنوان شد و رسیدگی خواهد شد تا برای آنهایی که سال اول دبیرستان هستند اجرایی شود.

پیش از این شورای عالی انقلاب فرهنگی دررابطه با وضعیت روحی و روانی دانش آموزان ،مصوبه ای را به تصویب رسانده بود ،وزیر کنونی آموزش و پرورش تا چه اندازه این مصوبه را اجرایی کرده است ؟
در مورد آقای حاجی بابایی باید بگویم که ایشان هیچ وقت عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نبوده اند ،اما همواره مسائل را دنبال می کردند و برای معلمان هم گام هایی برداشتند ،اما متاسفانه وقتی وزارت آموزش و پرورش را تحت اختیار گرفتند درمورد مهم ترین قانون در این وزارتخانه اقدامی خاص انجام ندادند. همانطور که می دانید قانون احیای معاونت پرورشی را داشتیم که با احیای آن امید آن می رفت که دانش آموزان را به لحاظ روحی و روانی هم تحت آموزش و کنترل در آوریم اما این قانون در دوره هیچ کدام از وزرا به طور کامل اجرایی نشد و گام مثبتی در این زمینه بر نداشتند. باید اضافه کنم که تمام مفاد این قانون منطبق بر همان اهدافی است که از آن ها یاد بردیم یعنی همان رسیدگی به وضعیت روحی و روانی دانش آموزان در مقاطع مختلف.

در این راستا کمیسیون آموزش و تحقیقات جلسه ای با مسئولان آموزش و پرورش دولت دهم داشت. نتیجه این جلسه چه بود؟
کمیسیون آموزش وتحقیقات درجلسه ای با مسئولان آموزش و پرورش دولت دهم ،در مورد اقدامات حوزه معاونت پرورشی سوالاتی مطرح کرد وآموزش و پرورش دولت دهم نیز گزارشی در مورد فعالیت های این وزارتخانه اعلام کرد ،اما گزارش همان گزارشی بود که درزمان آقای حاجی ارائه شده بود ،همان گزارشی که ما بدان معترض بودیم. محتوای گزارش یا همان اقدامات که تا کنون انجام داده اند در غالب اجرای سرود، مسابقات و… بوده که در پرورش نسل ها موثر نیست .ما پیشنهاد می کنیم وزارتخانه طبق سند ملی آموزش و پرورش عمل کند و قوانین این سند را پیاده کند.

در این روزها با توجه به بحث سند ملی و تحول بنیادین در آموزش و پرورش، تغییر ساختار آموزش و پرورش جدی شده است. نظام 6-3-3 گویا از سال آینده اجرا می شود.
به طور کلی باید تغییر هر سیستمی در خصوص مسائل آموزش و پرورش باید به تایید مجلس شورای اسلامی برسد و من در این رابطه به رییس مجلس دکترل اریجانی نامه ای ارائه داده ام والبته ایشان هم مبحث را منعکس کردند. امادر هر صورت الان تناقض گویی های بسیاری در این وزارت خانه می بینیم که مانع از انجام اقدامات مفید می شود. ما متاسفانه با وزارتخانه ای روبرو هستیم که خبری را می گوید و وزیر بعد آن را تکذیب می کند مانند تعطیلی پنج شنبه ها، یک نفر می گوید بله و مسئولی دیگر می گوید نه.
یا تغییر کتابها که ما را در خصوص این موضوع هم روشن نکردند. این اخبار ضد و نقیض شایسته آموزش و پرورش نیست. این تضاد گویی ها یعنی مخفی کردن حقیقت و این مسئله و تاثیرات منفی اش در آینده بارز خواهد شد. که در مجموع این تصمیم گیری ها به صلاح کشور نیست . هر تضاد گویی و تصمیم نادرست در آموزش و پرورش ارتباط مستقیم دارد با 12 میلیون نفر دانش آموز، بیش از یک میلیون نفر پرسنل و البته والدین این دانش آموزان که جمعیت انبوه کشور را شامل می شوند و ما داریم اثرات تخریبی برخی از این تصمیمات را در جامعه می بینیم.
4747
کلیدواژه ها: محمود احمدی‌نژاد – وزارت آموزش و پرورش – کمیسیون آموزش و تحقیقات -تعطیلی مدارس – علی عباسپور

——————————————————————————————————-


معاون ابتدايي وزارت آموزش و پرورش:
طرح تعطيلي پنجشنبه‌ها كارشناسي است
جام جم آنلاين: در بحث تعطيلي پنجشنبه‌ها كه از مدارس ابتدايي آغاز شد،‌ معاونت ابتدايي بيش از همه خبرساز بود.

برخي اقدام وزارتخانه را عجولانه و برخي نسنجيده خواندند، وقتي بحث الزام و الحاق اجباري پيش‌دبستاني‌ها به وزارت آموزش و پرورش اعلام شد، باز معاونت ابتدايي سكان خبرسازان را به دست گرفت، هر چند در بحبوبه اين بحث‌ها، فاطمه قربان معاون ابتدايي وزارت آموزش و پرورش به عنوان نماينده سياست‌هاي وزارتخانه آماج بيشترين انتقادات بود، اما گفت‌وگو با او نشان مي‌دهد به عنوان يكي از معدود مديران وزارت آموزش و پرورش، حوصله بيشتري براي پاسخ به سوال منتقدان دارد.
شيوه او براي پاسخ به ابهامات اقناعي و استدلالي است.
او از انتقاد استقبال مي‌كند و با قاطعيت از برخورد با تخلفات در مدارس ابتدايي مي‌گويد. گفت‌وگوي دو ساعته او با جام‌جم هرچند براي پاسخ به تمام سوالات كافي نبود، اما اشتياق او را براي ارتباط با مردم از طريق رسانه‌ها نشان داد.

به بحث تعطيلي پنجشنبه‌ها برسيم كه حالا در مدارس ابتدايي قطعي شده است، منتقدان اين طرح، اجراي آن را عجولانه مي‌دانند. قبلا گفته شد كه تعطيلي پنجشنبه‌ها، فرصت لازم را براي معلمان و ادامه تحصيل آنان فراهم مي‌كند، اما براي دانش‌آموزان چطور؟ چگونه توجيه مي‌كنيد كه با يك روز تعطيلي به پيشرفت تحصيلي بيشتر در دوره ابتدايي برسيم؟
اين كه مي‌گوييد تصميم عجولانه بوده، بايد توضيح بدهم اين طرح يك روزه به ذهن نرسيده است. از سال 88 اين فكر بوده ولي به نتيجه نرسيده بوديم كه بر كيفيت آموزشي تاثير مثبت دارد يا نه؟ بايد مطالعه تطبيقي مي‌كرديم، در تمام آموزش و پرورش، هدف ما تربيت انسان مطلوب است.
در آموزش و پرورش هيچ طرحي بدون مطالعه و كارشناسي به مرحله اجرا نمي‌رسد، اين طرح بيش از يك سال مطالعه شد و با كارشناسان زيادي مشورت شده است و اين نتيجه حاصل شد كه آموزش رسمي در پنج روز ارائه شود. ما اگر بخواهيم نيروي بهتر تربيت كنيم، آيا نبايد معلم ما علم به روز شده‌اي داشته باشد؟ بايد در كارگاه‌هاي آموزشي شركت كند.
از سوي ديگر فراموش مي‌كنيم كه تربيت فرزندان ابتدايي به خانواده مربوط است، چطور مي‌توانيم نقش خانواده را ناديده بگيريم. خانواده‌ها فكر مي‌كنند وقتي بچه‌ها را به مدرسه مي‌سپارند، ديگر هيچ مسووليتي ندارند، بعضا برخي مي‌گويند كي مدرسه‌ها باز مي‌شود تا راحت شويم؟ اين نگاه واقعا درست نيست. ما فقط 12 سال بچه را در اختيار داريم. بقيه متعلق به خانواده است. نظام رسمي آموزش بايد به اهميت خانواده بيشتر توجه كند. به همين دليل طرح تعطيلي پنجشنبه‌ها به روابط عاطفي دانش‌آموزان و خانواده‌ها بيشتر كمك مي‌كند.
يعني سه ماه تابستان و جمعه‌ها و نصف روز ايام هفته براي اين ارتباط عاطفي كافي نبود كه پنجشنبه‌ها هم به طور كامل تعطيل باشند؟
ببينيد، با طرح قبلي بچه‌ها شش روز در هفته مدرسه مي‌روند، دانش‌آموز پايان هفته آنقدر خسته است كه بايد استراحت كند پس سهم و فرصتي براي كنار خانواده بودن ندارد. با يك روز تعطيلي بيشتر اعضاي خانواده مي‌توانند از در كنار هم بودن لذت ببرند. با اين كار پدران و مادران شاغل هم بيشتر برنامه‌ريزي مي‌كنند و با يك روز تعطيلي بيشتر، احساس مسووليت بيشتري در تربيت فرزندان خواهند داشت.
در جوامع غربي، بيشترين آسيبي كه خانواده‌ها مي‌بينند، وجود همين خلأ است كه نظام آموزش اين كشورها در حال تلاش براي جبران بي‌توجهي به خانواده‌هاست.
علاوه بر اين، تعطيلي پنجشنبه‌ها فرصتي براي اين است تا دانش‌آموز استعدادش را بيشتر بشناسد و فرصت خودشناسي داشته باشد. در تعطيلي يك روز در هفته، بچه‌ها وقتي به مدرسه مي‌آيند، فرصت انجام كارهاي خلاق ندارند، حوصله هم ندارند، اما پنج روز شدن آموزش رسمي، اين فرصت را به بچه‌ها مي‌دهد.
يكي از اهداف اين طرح توجه به پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان عنوان شده است. از نگاه شما افت تحصيلي در حال حاضر چه وضعيتي دارد؟ هيچ وقت در اين‌باره اطلاعات دقيقي منتشر نمي‌شود.
افت تحصيلي ما بيشتر در پايه اول ابتدايي است. متاسفانه پژوهش‌ها تاييد مي‌كند چون دوره پيش‌دبستاني رسمي نيست ضرورتي براي فرستادن بچه‌ها به اين دوره نمي‌بينند كه ارتباط مستقيمي با افت تحصيلي بچه‌ها در پايه اول ابتدايي دارد، يعني تمام كساني كه در پايه اول ابتدايي مردود شده‌اند، كساني بوده‌اند كه دوره پيش‌دبستاني را نگذرانده‌اند. اگر هم گذرانده‌اند پيش‌دبستاني نبوده، مهدكودك بوده و براي آموزش كودكان مفيد نبوده است. در حالي كه نگاه ما اين است كه كودك بايد همراه با بازي سه ساعت تا سه ونيم ساعت در روز آموزش ببيند. اين دوره رسمي نيست، اما تاثير بسيار مهمي در سازگاري بچه‌ها با محيط دبستان دارد و در كاهش افت تحصيلي هم تاثير دارد كه از امسال قرار است با نظارت آموزش و پرورش اداره شوند.

كتايون مصري‌ -‌ گروه جامعه
—————————–

دیدگاه‌های این مطلب

41 دیدگاه دربارهٔ «تعطیلی پنج شنبه های مدارس : آری یا خیر؟ چرا؟( لطفا نظر بدهید)»

  1. توروخدا چی میگی میخوای بااین معلمان سخت گیر مارو به کشتن بدی والا مدارستعطیل بشه همه میشن پروسفور

    ولی ماکه وقت برای درس خوندن نداریم
    برعکس دبستانیادرساشون اسونه پنج شنبه تعطیلن ماکه به زور10میگیریم وقت درس خوند نداریمو بعد میگن مابرای نوجونا هرکاری میکنیم چون اینده ساز ایرانن بعد ماباید شبوروز درس بخونیم اخرش میشیم یک مشت جسد نوجون ایرانی

  2. باسلام خواهشا مدارس رو تعطیل کنید چون وقتی ما کل هفته به مدرسه برویم حداقل نیاز به دوسه روزاستراحت داریم معلمان سخت گیرهم بیشتر شنبه ها امتحان میگیرند و جلوی استراحت کردن بچه هارو میگیرند

    یک خواهش دیگر مدرسه راهنمایی پنج شنبه ها به مدرسه میروند خواهشا اون یک روز را هم بردارید چون درس انها از ابتدایی ها سخت تر است ونیاز به وقت کافی برای درس خواندن واستارحت کردن دارند

    باتشکر از همه معلمین واموزش وپرورش تمام ایران

  3. با سلام به نظر من لغو تعطیلی اشتباه بسیار بزرگی هست چون با تعطیل بودن پنجشنبه ها حانواده ها و دانش ااموزان فرصت بیشتری برای استراحت و تفریح داشتند و دانش آمورز روز شنبه با علاقه و انرژی بالاتری به مدرسه میره متاسفانه همیشه در اینحور برنامه ریزیها کمیت مهم تر از کیفیت بوده و همین باعث اشتباه در تصمیم گیریها میشود

  4. معلم ابتدایی لطفی

    تعطیلی برای معلم ابتدایی که باید 6 روز هفته را به مدرسه بیاید بسیار خوب است اما برای بچه ها که باید ساعات بیشتری در مدرسه بمانند خسته کننده است و اگر معام بالای 20سال سابقه باشد و یک روز تعطیلی داشته باشد،حجم دروس مهم در4 روز برنامه ریزی می شود واین امر باعث افت تحصیلی و خستگی فراگیران خواهد شد

  5. در تمام دنيا مدارس روز شنبه ويكشنبه تعطيل هستن بجه هاى ما كه حجم درسيشون از همه جا سنگين تر است ومرتب استرس رتبه بالا آوردن را دارند مسلما از همه بيشتر نيازمند استراحت و باز سازى روحى هستندو روز جمعه هم انقدر تكليف دارند كه باز استراحتى وجود ندارد بنابراين بنظر من تعطيلى پنجشنبه ضروريست كه بچه ها و خانواده لااقل يك روز را بدون استرس در كنار هم باشند

  6. ابراهیمی آموزگار ابتدایی

    من به عنوان یه معلم ابتدایی فکر میکنم بعد از سال ها یه نفر به فکر ما معلما و دانش آموزای ابتدایی افتاد و مدارس رو پنج شنبه ها تعطیل کرد به بقیه ی مقاطع کاری ندارم اما باور کنید من معلم ابتدایی خانم، انقدر از نظر جسمی و عصبی تو مدرسه تحت فشار قرار میگیرم که این دو روز تعطیلی آخر هفته مثل یه آب خنکه برام تو آتیش. بچه ها هم همینطورن، این چند روزه همش غصه میخورن که خانم ما خسته میشیم پنج شنبه ها هم بیایم مدرسه.
    تو رو خدا هر کی میخواد واسه ما قانون بذاره یه هفته بیاد جای ما تدریس کنه بعد بره بشینه اون بالا نطق دستوری بزنه، والله ما خسته میشیم

  7. حالا ماها که پنجشنبه ها مدرسه می رفتیم چی شدیم ول کنید تو رو خدا این بچه ها رو همشون به استراحت و تفریح نیاز دارن چرا فکر میکنید دبیرستانی ها نباید تعطیل باشند روح زندگی رو دارید خشک می کنید

    1. جعفر ابراهیمی

      متاسفانه شما طوری در مورد مدرسه صحبت می کنید که دیگران فکر می کنند شما دوران تحصیلتان را در مدرسه نامناسبی بود ه اید.
      امیدوارم در آینده برای فرزندتان، جبران نمایید.
      با ؟آرزوی موفقیت برای شما

  8. مريم طاهري فرد

    با سلام به نظر اينجانب تعطيلات پنج شنبه هاي مدارس براي دانش اموزان مقطع متوسطه مفيد نيست زيرا با عث افت كيفيت مطلوب اموزشي مي گردد زيرا دانش اموز در دو ساعت اخر يعني ساعات هفتم وهشتم ديگر حوصله يادگيري مطلوب دروس را هم ندارد وبسيار خسته است واغلب در روز پنج شنبه وجمعه هم با وجود دو روز تعطيلي در روز شنبه هيچ درسي را نخوانده اند ودر پي برنامه هاي ديگر غير از درس بوده اند با تشكر.

    1. جعفر ابراهیمی

      باسلام و تشکر ازاظهارنظر شما در نشریه الکترونیک مرکزشماروه موسسه فرهنگی دانش؛
      البته اگرمسئولین ذی ربط، یک نظرسنجی وارزیابی استاندارد و قابل قابل در این مورد داشته باشند، به همین نتیجه خواهند رسید!!!

      1. جعفر ابراهیمی

        به نام خدا
        وبا سلام
        اگر شما پژوهش ها و نظرات علمی که در مورد فوق برنامه های مدارس انجام شده مطالعه بفرمایید، آنوقت نظرتان نسبت فضای مدرسه بهتر خواهد بود. و مدرسه را فقط جایی برای درس خواندن خشک و خالی نمی دید.
        ان شاءالله سلامت باشید.

  9. مينو جلا لي

    با سلام به نظر اينجانب تعطيلي 5شنبه هاي مدارس براي دانش اموزان ابتدايي مي تواند مفيد باشه ولي براي دبيرستان وهنرستا نها نه چون انها بزرگترند وحجم ومحتواي دروس انها هم سنگينتره وتعطيلي پارسال هم نشون داد كه اغلب دبيرستانيها از اين فرصت براي درس خواندن استفاده نكردند واغلب با افت تحصيلي مواجه شديم وكيفيت اموزش هم پايين بود وبه علت سنگيني دروس در اين مقطع كلاسها هم 8ساعته شد كه دانش اموزان متوسطه در ان 2ساعت اخر اصلا هيچ حوصله اي براي فراگيري نداشتند وطبيعتااغلب خسته بودند وكشش نداشتند وبه خاطر همين مسئله با افت اموزشي مواجه شديم وحتي هم در حيطه پرورشي وخيلي از كتب هم به نحو مطلوب در متوسطه به اتمام نرسيد. با تشكر.

    1. ندا معروفي

      سلام كاملا موافقم زيرا اين تعطيلي به صلاح مقطع متوسطه نيست وحتي كم كردن حجم كتب درسي هم باعث مي شود كه جامعه به پيشرفت لازم نرسد واز سويي باعث مي شود روزهاي كاري عده اي از دبيران متوسطه 24 ساعت موظفي انها در 3روز تمام شود وبعضي هم در 4يا 5 روز واين باعث از بين رفتن عدالت است از ديگر سو تجربه تعطيلي پارسال نشان داد كه بيشتر دانش اموزان در پي برنامه ها ي خاص خودشان رفتند و ودر اين دو روزعملا درسها را به فراموشي سپردند ولذا با افت اموزشي بيشتري نسبت به سا لهاي قبل مواجه شديم .

      1. زهرا جلادت

        سلام من هم موافقم زيرا تعطيلات براي دانش اموزان خصوصا در مقطع متوسطه مساوي با فراموشي دروس است واز همه مهمتر تعطيلات رسمي وعيد نوروز وتا بستانها هم در كشور ما نسبت به كشور هاي ديگر بيشتر است لذا تعطيلات 5شنبه ها خصوصا در متوسطه كاري عبث وبيهوده است ونظر اينجانب حذف تعطيلي 5شنبه ها است خصوصا در مقطع متوسطه با تشكر.

  10. سلام
    من هم با نظر خانم جعفرزاده موافقم . تعطیلات برای دانش آموزان مساوی با فراموشی است.ببینید برای تعطیلی چه استقبال می شود اما برای کارکردن و بهره وری بیشتر سکوت اختیار می شود. با تشکر

  11. باسلام این تعطیلی برای تمرکزبخشی وسامان دهی به اموخته هاوانباشت ذهنی دانش اموزان درطول هفته ومرور درسها وهمچنین فرصت مطالعه ودانش افزایی همکارانمان بسیار مفیداست البته بایدبه ان به چشم یک فرصت خوب نگریست-بنده کارشناس مشاوره اداره هستم واین پیام نتیجه بحث وتبادل نظر جمعی همکاران ماست0باتشکر وارزوی ادامه این تعطیلی ها

    1. جعفر ابراهیمی

      باید واقع بین بود… وقتی که اکثر قریب به اتفاق دانش آموزان در روز تعطیل دیر از خواب بیدار می شوند و به این دلیل ، سرگردان و تا حدی گیج هستند و بعد بدون هیچ برنامه ای بهترین ساعات آموزش را با وقت گذارانی سپری می کنند ، کجای این تعطیلی کمک به یادگیری دانش آموزان می کند. همچنین در مورد همکاران خودمان. خود شما یک تحقیق دقیق ، منصافانه و بدون پیش داوری انجام دهید، ببیند؛ آنچه را که شما در فرمایشات خود ذکرفرمودید، چقدرعملی می شود؟؟؟!!!

      1. والله ما كه از تعطيلي ٥شنبه ها خيلي بيشتر سود برديم و افت كيفي هم صورت نگرفت تازه كلي هم درس هايی ….كه براي فوق برنامه تدريس مي شد از بين رفت. معلم ها هم وقت بيشتري براي كلاس خصوصي پيدا مي كنن.

    2. هر روز تا ساعت 3 تو مدرسه ایم. به خدا وقتی میایم خونه ” نا ” نداریم. زنگ آخر هم که همه خسته هیچکس درس نمی فهمه. تا میایم خونه می شه ساعت 4. تا استراحت کنیم ساعت 5. تو این 5 ساعت همه اش هم درس بخوانیم کم است. ابن طرح برای دبستان خوبه نه برای دبیرستان که تا 3 تو مدرسه باشیم.

  12. با سلام
    به عنوان يك كارشناس اجتماعي ميتونم خدمتتون عرض كنم كه اين طرح اصلا به نفع دانش آموزان كشور بخصوص براي بالا بردن سطح سواد در كشور اثري كه ندارد هيچ بلكه نتيجه منفي مي دهد.هدف وزارت آموزش و پرورش از اين طرح فقط و فقط كاهش هزينه هاش مي باشد.من سوالي كه از مسئولان اين طرح دارم اينه كه آيا به ميزان يادگيري ذهن دانش آموزان و ساعت كارايي ذهن آنان در روز توجهي كرده اند؟ به نظرتون قبلا از 5 ساعت كلاس درسي در روز چند ساعت ذهن دانش آموز كارايي مفيد داشت كه اومدن با تعطيلي پنجشنبه دو ساعت هم در روز به ساعت درسي اضافه كردن.به نظر بنده در اين طرج هدف اصلا بالا بردن سطح تحصيلات نمي باشد بلكه فقط به دنبال گاهش هزينه آموزش و پرورش مي باشند يعني فقط به مخارج و هزينه ها توجه شد نه بالا رفتن سطح تحصيلات

    1. من نمی دونم شما کارشناسا واقعا چی حالیتونه یه نوجوان به تفریح و استراحت نیاز نداره من یه کارمندم تعطیلی پنجشنبه ها باعث بازیابی روح و جسمم حالا شما نگاه کن یه نوجوان چقدر نیاز داره چرا یه بعدی نگاه می کنید پس تنوع چی میشه فقط درس مدرسه آخرش یه مشت جسد تحویل جامعه می دید با این طرحهاتون

      1. جعفر ابراهیمی

        به نام خدا
        وبا سلام
        اگر شما نظردهنده گرامی، در شرایطی قرار بگیرید که مسئولیت داشته باشید؛ مثل یک مادر و یا کسی که باید دانش آموزان را اداره کند، با درایت بهتر و جامعیت بیشتری موضوع را نگاه می کنید. فضای نقد و نظر، فضای رشد و تعالی است نه تعنه و ایراد گرفتن های بی منطق!!!؟ امید است به تجربه کاری و علمی دیگران نیز احترام قائل شوید.
        سلامت و موفق باشید.

  13. منصوره جعفرزاده

    با سلام
    بهتر است مدارس در روز پنجشنبه باز باشد لیکن بصورت مفید از آن استفاده گردد نه بصورت وقت پر کردن
    همین نظر را در مورد تابستان هم دارم بهتر است تابستان 15 روز اول تعطیل باشد بعد هفته ای سه روز برنامه جدی داشته باشد و وقت دانش آموزان به بطالت نگذرد و مجدداً 15 روز آخر هم تعطیل باشند

دیدگاه‌ خود را بنویسید