موضوعات

تغییر رشته دبیرستان (دوره دوم )

شرایط و ضوابط تغییررشته را می توانید در پست پاسخ به سوالات عمومی و نیز پست پاسخ به سوالات اختصاصی ملاحظه نموده و در صورت نیاز به مشورت بیشتر با دفتر مشاوره ما تماس بگیرید. ( شماره تلفن و زمان تماس در پست تماس با ما ( نوار مشکی بالای صفحه سایت، موجود است.) 

»»»  آیین نامه و شیوه نامه ی تغییر رشته(ویرایش شده در تیرماه97) :

– آیین نامه کلی هدایت تحصیلی»»»دانلود کنید»»»آئين نامه هدايت تحصيلي دانش آموزان مصوب 927 شوراي عالي آموزش و پرورش.

– تغییر رشته پایه 10 به 11»»» دانلود کنید»»»شیوه نامه تغییر رشته پایه 10 به 11

– تغییر رشته پایه 11 به 12 »»» دانلود کنید»»»دستورالعمل اصلاحیه تغییر رشته درون شاخه ای (ویژه شاخه نظری)و

*** سایر موارد و توضیحات لازم در پست ” پاسخ به سوالات “در دو بخش پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی به تفصیل آمده است.

»»»در صورت سوال و ابهام می توانید:
1- نظرات و سوالات مطرح شده توسط کاربران و پاسخ های ما را مطالعه کنید.
2- به پست “پاسخ به سوالات ” در دو بخش پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی، مراجعه و جواب خود را پیدا کنید.
3- در صورت نیاز با ما تماس بگیرید.(آدرس ،امکان و نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت مرکز مشاوره موسسه دانش آمده است )
سلامت و موفق باشید
مسئول مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی
(ویرایش شده در مهرماه 1397 )

دیدگاه‌های این مطلب

896 دیدگاه دربارهٔ «تغییر رشته دبیرستان (دوره دوم )»

  1. جعفر ابراهیمی

    باسلام خدمت تمامی کاربران گرامی سایت دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش :
    به دلیل تراکم سوالات مطرح شده و نیز تکراری بودن برخی از آن ها ، امکان پاسخ گویی وجود ندارد. لطفاً سوالی را ایمیل نفرمایید.
    *** درصورت ضروری بودن سوال، تنها از طریق تماس تلفنی پی گیری نمایید. (زمان تماس و تلفن ها در قسمت تماس و ارتباط ما در بالای صفحه سایت موجود است.)
    باآرزوی موفقیت
    دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش

  2. جعفر ابراهیمی

    به نام خدا
    وبا سلام
    فقط به صورت داوطلب آزاد می توانید آنهم در شاخه کار دانش تحصیل نمایید. توضیحات بیشتر را در بخش پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی هدایت تحصیلی سایت بخوانید.
    سلامت و موفق باشید
    دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش
    ابراهیمی

  3. سلام عرض کردم.بنده ارشد روانشناسی بالینی دارم و دیپلم و پیش دانشگاهی را رشته انسانی خوندم.حال قصد شرکت در کنکور پزشکی را دارم.سوال بنده اینست که باید برای پیش دانشگاهی تغییر رشته بدهم .و چگونه.ممنون میشم روالشو توضیح بدهید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      جواب سوال شما در بخش پاسخ به سوالات عمومی واختصاصی سایت به تفصیل آمده است.
      پاسخ اول :
      طبق توضیحات دفترچه شماره کنکورسراسری( از جمله صفحه اول) با هر نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی، می توانید در هریک از سه گروه آزمایشی اصلی کنکور( یعنی؛ ریاضی، تجربی، انسانی) و دو گروه فرعی(هنر و زبان های خارجه) شرکت کنید و نوع رشته مهم و تعیین کننده نیست. پس شما با دیپلم وپیش دانشگاهی انسانی و یا هر رشته دیگری می توانید برای تمام گروه های آزمایشی ثبت نام و در کنکور آن شرکت کنید.

      پاسخ دوم:
      بحث هزینه تحصیل برای مرتبه دوم است. اگر مرتبه قبلی در دانشگاه دولتی تحصیل کرده اید، در صورت پذیرش برای مرتبه دوم باید هزینه آن را پرداخت کنید.

      پاسخ سوم:
      مربوط به مباحث هدایت تحصیلی است. روان شناسی بالینی جزء رشته های کاربردی و مناسب است. شما باید دلایل کافی برای رها کردن آن و پی گیری رشته پزشکی داشته باشید. آن هم با مشکلات و سختی هایی که برای آماده سازی خود برای پذیرش در این رشته خواهید داشت و همچنین در صورت پذیرش ادامه تحصیل آن در دانشگاه و بعد از یک راه طولانی برای درس خواندن ؛ مشکل تر از همه شغل پر استرس و … آن در پیش روی شماست. لذا با توجه به شرایط شما انتخاب رشته پزشکی در اولویت نیست و به نظر ما اگرهدف شما تحصیل در مقطع دکتری است ، همان رشته خودتان را ادامه دهید.
      درصورت نیاز به مشاوره بیشتر ، با دفتر مشاوره تماس تلفنی داشته باشید.
      سلامت و موفق باشید
      دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش
      ابراهیمی

  4. جعفر ابراهیمی

    به نام خدا
    و با سلام خدمت کاربران گرامی؛

    با عرض پوزش ، به دلیل انبوه سوالات مطرح شده در بخش نظرات و سوالات و فرصت محدود برای پاسخ گویی به سوالات کاربران گرامی لطفا؛
    1- از طرح سوالات تکراری ( یعنی سوالاتی که پاسخ آن ها در پست پاسخ به سوالات در دو بخش عمومی و اختصاصی، موجود است، جداً خودداری کنید.

    2- در صورت سوالی غیر مورد مذکور در بند1، می توانید سوال و شماره تلفن خود را فقط از طریق ارسال پیام به ایمیل مرکز مشاوره مطرح کنید تا در صورت تکراری نبودن سوال، در فرصت مقتضی با شما تما س بگیریم.
    فراموش نکنید؛ چون فعلاً امکان پاسخ کتبی نیست حتما شماره تلفن خود را اعلام نمایید.
    آدرس ایمیل:
    moshavere.danesh@gmail.com

    »»» مجدداً متذکر می گردد؛
    از طرح سوالات تکراری، یعنی سوالاتی که پاسخ آن در صفحات مختلف سایت، به خصوص در پست پاسخ به سوالات ( پاسخ به سوالات عمومی و پاسخ به سوالات اختصاصی) آمده است، جــــــــــــــــــدّا ً پرهیز نمایید.
    با آرزوی سلامتی و سعادتمندی برای شما
    دفترمشــــــــــــــــــــاوره موسسه فرهنگی دانــــــــــــــــــــــش
    ویرایش شده در 21- آبان – 94
    ج – ابراهیمی

  5. سلام،من دانش آموز سال سوم دبیرستان رشته ریاضی و فیزیک هستم و قراره که پیش دانشگاهی برم،من بعد از بررسی هایی که داشتم به این نتیجه رسیدم که باید به رشته انسانی برم و تصمیمم کاملا جدیه. ولی سوالاتی دارم: من در امتحانات نهایی امسال درس های فیزیک و حسابان و شیمی رو تجدید شدم و بنظر خودم اگه بازهم امتحان بدم امکان قبولیم نیست. حالا سوالم اینه که شرایط چجوریه برای تغیر رشتم؟
    من میخوام به رشته انسانی برم،آیا باید این 3 درسی که تجدید شدم رو قبول بشم؟؟وچه دروسی رو باید برای رفتن به این رشته امتحان بدم؟؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- مسلمااگر بخواهید در دوره پیش دانشگاهی در هر رشته ای که علاقه مند باشید تحصیل کنید، باید حتما پایه سوم را به اتمام برسانید!!!
      2-نزدیکترین راه برای شما این است که درس های باقیمانده را پاس کنید. اگرازسه درس مورد اشاره یک درس را در شهریور حداقل نمره 10 و دو درس دیگر را بین 7 تا 10 بگیرید ، طبق ماده 91 آیین نامه دوره سه ساله متوسطه، فارغ التحصیل خواهید شد. اما پایین بوده نمرات دروس دیپلم برای سوابق تحصیلی موثر در کنکور، مناسب نیست!!!
      ” برای اطلاع دقیق تر شما، متن آیین نامه را در زیر ذکر می کنیم.
      ماده 91)دانش آموزی فارغ التحصیل شناخته می شود که:
      الف) در کلیه واحد های درسی دوره متوسطه در رشته مربوط( حداقل 96 واحد درسی) قبول شده باشد.
      ب)معدل کل وی حداقل 10 باشد.
      تبصره1 (اصلاحیه)- چنانچه دانش آموزی از مجموعه در س های پایه دوم و سوم( اعم از نهایی و غیر نهایی) حداکثر در چهار عنوان درسی، ( دو ﻋﻨﻮان ﻧﻬﺎﯾﯽ و دو ﻋﻨﻮان ﻏﯿﺮ ﻧﻬﺎﯾﯽ) آﺧﺮﯾﻦ ﻧﻤﺮه درس وي (ﺳﺎﻻﻧﻪ ﯾﺎ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻧﯽ ﯾﺎ ﻏﯿﺮ ﺣﻀﻮري ) 7 و ﺑﯿﺸﺘﺮو ﻣﻌﺪل ﮐﻞ وي ﻧﯿﺰ ﺣﺪاﻗﻞ 10 ﺑﺎﺷﺪ، ﻓﺎرغ اﻟﺘﺤﺼﯿﻞ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد. ”
      3- برای تغییر رشته به پیش دانشگاهی انسانی،باید دو درس عربی۳ویژه علوم انسانی وادبیات تخصصی پایه سوم انسانی را درشهریور امتحان داده و خداقل نمره قبولی 10 را کسب نمایید.

      4- منعی برای شرکت همزمان در دروس تجدیدی و امتحان تغییر رشته وجود ندارد. منتهی باید از لحاظ علمی خود را آماده کنید. اگر شما می خواستید به رشته انسانی تغییر رشته دهید، واقع بینانه این است که باید دودرس امتحان تغییر رشته را در طول سال آماده می کردید.

      5- برای شرکت در امتحان تغییر رشته باید حتما قبلا در حوزه امتحانی مربوط به امتحان تغییر رشته ثبت نام کنید. برای این کار باید فرم عکس داری را از محل مدرسه کنونی خود دریافت و به محل برگزاری آزمون تحویل نمایید.

      »»» سایر توضیحات را به طورمفصل و اقدامات لازمی که باید صورت گیرد را در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته)و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید.
      همچنین؛ در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  6. سيده حورا

    باسلام خدمت استاد گرامي من دوم دبيرستان رشتم رياضي فيزيك بود امسال براتغيير رشته به تربيت بدني نميدونم چيكار بايد كنم لطفا راهنمايي كنيد وچه كتاباييو بايد بخونم

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- تمام جزئیات ممکن از جمله لیست کتاب ها برای شما در سوال اول تان ارایه شد.
      2- تمام کتاب ها از طریق اینترنت قابل دانلود است.
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      1- رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی مربوط است به شاخه هنرستان.

      2- طبق آیین نامه هدایت تحصیلی برای تغییر رشته باید درس هایی که پیش نیاز سال سوم است را از دروس پایه دوم امتحان داده و نمره قبولی حداقل 10 بگیرید. همچنین بعد از کسب شرایط تغییررشته و در صورت تحصیل در رشته جدید، باید درس های اختصاصی پایه دوم رشته جدید را نیز تا پایان شهریور پایه سوم
      پاس کنید.

      3- درس های سال دوم و سوم تربیت بدنی و علوم ورزشی :
      * پایه دوم شامل 8 درس: آمادگی جسمانی – آناتومی – رواشناسی عمومی- ژیمناستیک (دختران) – فوتبال – بدمینتون -شنا – والیبال.
      *پایه سوم شامل 11 درس: زبان تخصصی – جدول مسابقات ورزشی – دو ومیدانی1 – آزمون های ورزشی – شناخت تاسیسات و اماکن ورزشی – فیزیولوژِی 1 – کشتی – تیر اندزی(دختران) – تنیس روی میز1 – تغذیه و بهداشت مواد غذایی – هندبال

      »»» ضمنا؛ می توانید متن کتاب های سال دوم و سوم این رشته را از طریق اینترنت جستجو نمایید.

      4- سابقا هنرستان های تربیت بدنی و علوم ورزشی برای پذیرش،آزمون عملی برگزار می نمودند.
      برای نمونه؛هنرستان هاي تربيت بدني تهران از طريق برگزاري آزمون عملي با اعمال ضريب معدل پايه اول و انجام معاينات پزشكي از دانش آموزان علاقمند به رشته تربيت بدني و علوم ورزشي ثبت نام مي كنند.
      -آزمون عملي در زمينه تست ايفرد (دراز ونشست، بارفيكس، انعطاف پذيري، دو 540 متر ويژه دختران، دو 1500 متر ويژه پسران) و تست دريبل بسكتبال.
      همچنین؛داوطلبان براي انجام معاينات پزشكي به درمانگاه مورد نظر منطقه معرفي خواهند شد.

      برای مشخص شدن مواد امتحانی ، باید از همان هنرستان تربیت بدنی سوال کنید

      5- اگر در تهران هستید با دو هنرستان معرفی شده زیر تماس بگیرید:
      – هنرستان دخترانه «كميل» در خيابان شريعتي، خيابان معلم، انتهاي خيابان معلم، كوچه شهید جلالي با تلفن88400781 و 88404929
      – هنرستان دخترانه «پاپلي خلعت بري» در منطقه 5 ميدان صادقيه، انتهاي بلوار فردوس، خيابان بهار شمالي، منوچهري غربي، بن بست خلعت بري با شماره تلفن 44106888واقع است.
      می توانید محل دقیق آن ها از روی نقشه، در اینترنت پیدا کنید.

      6- در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می توانید با واحد تربیت بدنی و یا فنی حرفه ای اداره آموزش و پرورش محل زندگی خود، تماس بگیرید.
      سلامت وموفق باشید.

  7. سلام
    من سوم ریاضی هستم امسال یک درسم رو تجدید اوردم:( میخوام به هنرستان تغییر رشته بدم و معماری بخونم اما با توجه به پرسش های بقیه و پاسخ های شما که مطالعشون کردم فهمیدم که نمیتونم واسه ی پیش دانشگاهی رشته ی معماری بخونم و باید هنر بخونم و کنکور هنر بدم((اگر اشتباه متوجه شدم لطفا بهم بگید))
    حالا با توجه به اینکه امتحان تغییر رشته شهریور برگزار میشه و من هم یک درس پاس نشده ی خودم رو دارم و فرصتی برای مطالعه ی دروس تغییر رشته ندارم می خواستم بدونم میتونم شهریور درس خودمو امتحان بدم و دیپلمم رو بگییرم بعد سال برای تغییر رشته اقدام کنم و به فنی حرفه ای برم؟؟و چطوری باید اقدام کنم؟
    ممنون میشم اگر جواب بدید

  8. با عرض سلام و خسته نباشید
    من دوم ریاضی هستم می خوام تغییررشته بدم و برم سوم تجربی…الانم دارم زیست دوم رو میخونم تا شهریور امتحان بدم ولی اموزشو پرورش قبول نمیکنه میگن قانون عوض شده .لی هنوز هیچ بخشنامه ای دستشون نیست
    چیکار کنم؟؟؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- با پرس و جو مجدد برای سوال شماو براساس آخرین اطلاعات ما، تغییر رشته از پایه دوم ریاضی به پایه سوم تجربی مشکلی نداشته و شما می توانید درخواست خود را به مدرسه ارایه دهید.

      2- اگر مدرسه ای که در آن تحصیل می کنید، رشته موردنظر شما را در سال تحصیل جاری(93-92) داشته است، در همان مدرسه دروس امتحان تغییر رشته برگزار می شود و اگر مدرسه شما رشته مورد نظر را نداشته است، باید از مدرسه فرم درخواست تغییر رشته را دریافت و به حوزه امتحانی(ویژه امتحان تغییر رشته)مشخص شده از طرف منطقه آموزش و پرورش ارایه نمایید.

      3- صورت کسب نمره قبولی حداقل 10 در درس ریست شناسی 1 شما می توانید در پایه سوم رشته تجربی تحصیل نمایید.

      4- سایر توضیحات را به طورمفصل و اقدامات لازمی که باید صورت گیرد را در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته)و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید.
      همچنین؛ در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  9. بهزاد حافظی

    با سلام وقبولی طاعات
    دخترمن امسال به کلاس سوم تجربی میرود وقصد تغییر رشته به هنرستان موسیقی را دارد آیا امکان این کار وجود دارد. لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- بله… طبق آیین نامه هدایت تحصیلی دوره متوسطه ، امکان آن وجود دارد.

      2- باید خود را برای دروس امتحان تغییر رشته آماده کندو اگر تا به حال اقدامی نداشته است، با توجه زمان کنونی( 26 تیر ماه 93) مسلما زمان کمی ( حدود یک ماه) برای این کار دارد.

      3- این سوال شما تکراری بوده و عنوان آن عبارت است از:
      ” تغییر رشته ازپایه دوم شاخه نظری(ریاضی،تجربی، انسانی) به پایه سوم شاخه فنی”
      بنابراین؛ جزئیات شرایط و اقدامات لازم آن را در پاسخ های ارایه شده در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید(صفحه تغییر رشته) و نیز پست ” پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” با حوصله و دقت مطالعه فرمایید.

      4- اگرصورت سوال و ابهام و یا نیاز به مشاوره داشتید،از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      موفق باشید

  10. سعید شاه حسینس

    سلام من دیپلم کامپیوتر (از کاردانش)دارم.و میخوام کنکور هنر بدم و اینم میدونم که برای دادن کنکور هنر باید پیش دانشگاهی یکی از رشته های نظری یا خود پیش دانشگاهی هنر را داشته باشی. شهرکه من الان در اون زندگی میکنم گرمساره و رشته هنر برای پسرا را نداره.من نمیخوام پیش دانشگاهی رشته های نظر رو بخونم میخوان پیش خوده هنر رو بخونم.نمیدونم کجا پیش دانشگاهی هنر داره. اگه شما ادرس مدرسه اس رو میدونید بهم بگین فقط تو تهران یا نزدیک تهران باشه ازتون ممنونم میشم اگه به سوالم جواب بدین.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      ازطریق واحد متوسطه و یا مشاوره اداره آموزش و پرورش شهر و یا استان محل زندگی خود پی گیری کنید.
      (تلفن روابط عمومی آموزش و پرورش گرمسار02334222292 )
      سلامت وموفق باشید.

  11. احساس آخر

    سلام
    خسته نباشید
    من سال سوم رشته کامپیوتر 2روزدیگه کارآموزیم تموم میشه میخوام برم انسانی میگن بایدواسه تغییررشته عربی 3-ادبیات3روامتحان بدم ولی تاریخ امتحانشونمیدونم ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      دو درس عربی(3)ویژه علوم انسانی و ادبیات فارسی تخصصی ؛ دروس تغییر رشته ازپایه سوم به پیش دانشگاهی انسانی است.
      سایرتوضیحات، پی گیری و اقدامات لازم را در همین قسمتی که سوال خود را مطرح کرده اید( تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی) و نیز در ” پست پاسخ به سوالات ” جواب خود را جستجو نمایید و یا فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      موفق باشید.

  12. سلام،خسته نباشید
    من امسال سال سوم ریاضی هستم و میخوام پیش دانشگاهی انسانی بخونم. اماسه درس را تجدیدآوردم!میخواستم بدونم میتونم در شهریور هم امتحان های تجدیدی را بدم و هم دروس تغیییر رشتم؟اجازه این کارا دارم که در دو مورد شرکت کنم و تغییر رشته بدم با وجود نداشتن دیپلوم?

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      در آیین نامه هدایت تحصیلی (تغییر رشته) منعی برای این مورد شما،وجود ندارد. اما با توجه به زمان محدود تا برگزاری امتحانات تجدیدی و همچنین تغییر رشته، بحث اصلی آمادگی شما برای کسب نمره قبولی در امتحانات مذکور است.
      سلامت و موفق باشید.

      1. با عرض سلام مجدد
        یعنی من اجازه اینا دارم که هم در دروس تغییر رشته شرکت کنم و هم دروسی که تجدید شدم برای کسب دیپلوم و مانعی نیست چون دیپلوم ندارم اجازه شرکت در امتحانا تغییر رشته نداشته باشم و میتونم در دومورد امتحان شرکت کنم…و میتونم در صورت قبولی در کلاس های روزانه سال تحصیلی شرکت کنم?با کمی تو ضیح ممنون…
        موفق باشید

        1. جعفر ابراهیمی

          بانام خدا
          وبا سلامی دیگر
          جواب ارایه شده درسوال قبلی کامل است. اگراگر سوال و ابهامی داشتید، در همین قسمتی که سوال خود را مطرح کرده اید( تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی) نیز در ” پست پاسخ به سوالات ” جواب خود را جستجو نمایید و یا فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
          سلامت وموفق باشید

  13. با سلام مجدد خدمت شما آقای ابراهیمی.
    با عرض پوزش می خواستم بپرسم برای تغییر رشته از سال دوم به سوم واز ریاضی به تجربی ، یعنی چی که در اولویت نیست و علاوه بر پاسخ اول ، زحمت تغییر رشته را هم به دوش دارید.
    با تشکر و سپاس……..

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام مجدد
      1- باتوجه به هدف شما نباید به عنوان راه حل اول انتخاب شود.
      2- برای تقویت بنیه و پایه ریاضی وقتی که بین پایه دوم رشته تجربی با رشته ریاضی تفاوت زیادی وجود ندارد و اینکه شما می خواهید دوباره از سال دوم رشته ریاضی به پایه سوم تجربی تغییر رشته بدهید، خوب این کار هیچ ضرورتی نداشته و تنها هدر دادن وقت و سرمایه است. پس کار نادرست و غیر عاقلانه ای است. و نتیجه آن بیشترضرر است تا نفع!!!

      ضمنا؛ به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی،اگر سوال و ابهامی داشتید،از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وسعادتمند باشید.

  14. با عرض سلام خدمت شما استاد عزیز.
    با عرض پوزش لطفآ به سوالم پاسخ بدین.شما گفته بودین جواب این سوالا فلان جا داده ایم.اما من هر چه قدر گشتم پیدا نشد.با توجه به وقت کمی که دارم از شما خواهش می کنم .خواهش می کنم .خواهش می کنم جوابم را خلاصه و کوتاه بدین.
    من سال اول دبیرستانو امسال تموم کردم.آیا برای قوی کردن پایه دروس ریاضی و فیزیک آیا می تونم سال دوم دبیرستان رشته ریاضی بخونم بعد سال سوم و پیش دانشگاهی برم تجربی و کنکور تجربی بدم؟
    لطفا کمکم کنید.وقت ندارم.
    از شما تمنّا می کنم جواب بدین.خیلی خلاصه و کوتاه

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام………
      1-برای چندمین بار می گوییم که با توجه به اختلاف اندک رشته ریاضی و تجربی در پایه دوم، تفاوتی برای تقویت پایه درس ریاضی شما ندارد که شما در پایه دوم ریاضی بخوانید یا تجربی!!! برای تقویت پایه ریاضی، راهی که در جواب قبلی به شما گفتیم، پی گیری کنید.
      2- اگر فقط سال دوم می خواهیددر رشته ریاضی تحصیل کنید، و بعد در سال سوم تغییر رشته بدهید، راه قانونی آن باز است، اما در اولویت نیست. چون علاوه بر پاسخ اول، زحمت تغییر رشته را هم برای سال بعد به دوش دارید.
      3- لزومی ندارد که چندین مرتبه با اسم و…. مختلف، سوال خود را تکرار کنید.
      4- از طریق تماس تلفنی دیگرجزئیات سوال خود را بپرسید.( روز و ساعت تماس ، در نوار مشکی بالای سایت در پست تماس باما موجود است )
      سلامت و سعادتمندباشید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام مجدد
      1- اگر شرایط رشته ریاضی را در فرم شماره 1 هداست تحصیلی (در قسمت اولویت ها) آورده باشید ، بله می توانید سال دوم ریاضی بخوانید.
      2- تغییر رشته از پایه دوم به سوم هم امکان خواهد داشت که شرایط آن را بارها گفته ایم.
      3- بین رشته ریاضی و تجربی در پایه دوم تفاوتی چندانی ندارد.
      4- تقویت پایه ریاضی راه های دیگری هم ( مثل شرکت در کلاس های تقویتی و…)دارد
      5- با توجه به تاثیر سوابق تحصیلی (نمرات امتحان نهایی ) در کنکور، توصیه ما این است که سال سوم حتما تجربی بخوانید.
      6- لطفا فارسی بنویسید.
      باتشکر- با آرزوی سلامت وموفقیت برای شما

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام مجدد…
      علاوه بر پاسخ در سوال قبلی، لطفا؛
      1-به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی،اگر سوال و ابهامی داشتید، با بیان سوال خود به طور واضح ، جوابتان را از طریق تماس تلفنی پس و جو نمایید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      2- با حروف فارسی بنویسید.
      سلامت وسعادتمند باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      سوال شما واضح و روشن نیست و منظور شما از اینکه تاسیسات بخونم برم دانشگاه، معلوم نیست!!! آیا منظور شما رشته فنی تاسیسات در دوره متوسطه(هنرستان)است یا اینکه دنبال راه حلی می گردید تا رشته تاسیسات را از دانشگاه پی گیری کنید.
      سلامت وموفق باشید.

  15. سلام من اول دبیرستان رو تموم کردم باید انتخاب رشته کنم هدفم فقط قبولی تو رشته دندان پزشکیه و میدونم که باید به رشته تجربی بروم اما بیشتر اطرافیانم بهم میگن چون داوطلب برای رشته تجربی و رشته های دانشگاهیش زیاده امکان قبولیش کمتره میگن برو ریاضی زیست رو تابستون بخون کنکور تجربی بده به نظر شما این راهه خوبیه یا این که تجربی برم ولی معلم ریاضی بگیرم از طرفی هم میگن چرا سه سال رشته ای رو می خوای بخونی که کنکورش رو نمی خوای بدی یه سوال دیگه به نظر شما اگه ریاضی برم اون وقت تو زیست دچاره مشکل نمیشم و از رقبام که رشته تجربی هستن پایین تر نمیام لطفا کمک کن منتظر راهنمایتون هستم ممنون میشم اگه زودتر جواب بدید

    نمره ریاضی۲۰
    زیست۱۹.۵
    فیزیک ۱۸.۷۵
    شیمی۱۹.۵

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام………

      راه قانونی تغییر رشته باز است، اما در اولویت نیست چون:
      1- برای چندمین بار می گوییم که با توجه به اختلاف اندک رشته ریاضی و تجربی در پایه دوم، تفاوتی برای تقویت پایه درس ریاضی شما ندارد که شما در پایه دوم ریاضی بخوانید یا تجربی!!! برای تقویت پایه ریاضی، راهی که در جواب قبلی به شما گفتیم، پی گیری کنید.

      2- یکی از اهداف هدایت تحصیلی و شغلی این است که دانش آموز براساس استعداد تحصیلی و رغبت شغلی و همچنین واقعیات جامعه، از ابتداء مسیر خود را درست بشناسد و به اصطلاح از این شاخه به آن شاخه نرود.

      3- دلیل دیگر بر می گردد به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور. وقتی که نمرات درس به درس دیپلم به عنوان سوابق تحصیلی در نمره تراز و رتبه سازی شما تاثیر قطعی دارد، اگر بخواهید دیپلم ریاضی بگیرید و در کنار آن خود را برای کنکور تجربی آماده کنید ریسک بیشتری خواهد داشت . چون:
      اولا؛ باید از درس های سخت رشته ریاضی در امتحان نهایی نمره بالایی بگیرید که به طور معمول مشکل تر است رشته تجربی است . پس نمره بالا گرفتن در رشته تجربی امکان بهتری دارد تا رشته ریاضی.
      ثانیا؛ انرژِی بیشتری را باید صرف کنید چون به نوعی دو رشته ریاضی و تجربی را می خوانید.
      خلاصه اینکه؛ برای تقویت بنیه ریاضی کنکور تجربی، این شیوه که در رشته ریاضی تحصیل کنیم و… مربوز است به نظام قدیم و در نظام فعلی با توجه اهداف تعریف شده و حجم درس ها وبه خصوص مقوله تاثیر قطعی سوابق تحصیلی ، به نظر ما صلاح نیست. و با صرف انرژی بیشتر، شما را از هدف تان دورتر می کند

      *** برای تقویت پایه ریاضی راه های دیگر هم وجو دارد. توصیه ما این است که برعکس این روش که بخواهید زیست را در تابستان و با کلاس فوق العاده و معلم گرفتن بخوانید، این کار را برای درس های ریاضی انجام دهید. در این صورت درگیر پاس کردن درس های ریاضی به طور رسمی نبوده و نگران نمره امتحان نهایی آن و تاثیر آن در کنکور هم نخواهید بود.

      سلامت وموفق باشید.

  16. سلام
    من سوم ریاضی هستم.امسال نتونستم در امتحان نهایی درس فیزیک و جبر رو امتحان بدم و باید شهریور در امتحان شرکت کنم
    من میخوام به هنرستان تغیر رشته بدم و الان نمیدونم که دو درسی که امتحان ندادم و دروس تغیر رشته رو باید چیکار کنم
    خواهش میکنم راهنماییم کنید دچار سردر گمی شدم
    با تشکـر

  17. باعرض سلام وخسته نباشید.من حدود 4 ساله که دیپلم ریاضی فیزیک گرفتم وحالا میخوام در آزمون سراسری رشته تجربی سال 94شرکت کنم میدونم که باید دیپلم تجربی بگیرم حالا از شما میخوام راهنمایی ام کنین که چه کارهایی باید انجام دهم؟البته الان کارشناسی حسابداری دارم اما به دلیل نبودن کار میخوام بازم درس در رشته ی دیگر بخونم ممنون از لطف شما

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      مطلب اول:
      براساس اصول هدایت تحصیلی – شغلی، انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی باید براساس ایده شغلی مناسب و واقع بینانه باشد و نیز انتخاب رشته مقطع دبیرستان باید براساس گرایش رشته دانشگاهی صورت گیرد. رسیدن به چنین ایده ای نیازمند بهره گیری از ابزار های علمی مانند؛ تست استعداد، رغبت سنج شغلی و تست شخصیت خواهد بود که اکنون به خوبی در حوزه آموزش و پرورش در حال اجراست.
      اینکه شما در دانشگاه رشته ای را به اتمام برسانید وبعد با زحمت مضاعف به دنبال مسیری نا معلوم تغییر رشته دهید، هیچ توجیه منطقی و قابل قبولی ندارد و هدر دادن سرمایه های گرانبهای خود، از جمله عمر جوانی است. بنابراین کار نادرستی است. بنابراین؛ عاقلانه این است که؛ طبق اصول مطرح شده در مبحث هدایت تحصیلی و شغلی ، ابتدا در مورد این تصمیم، یعنی تغییر مسیر تحصیلی – شغلی، حتما از مشاوره های تخصصی هدایت تحصیلی، به طور کافی بهره بگیرید.

      مطلب دوم:
      به نظر ما تغییر مسیر رشته تحصیلی و شغلی شما در اولویت نیست و به طور معمول کارنادرستی است. چون :
      *اول؛ رشته حسابداری جزء سه رشته برتر علوم انسانی است.
      **دوم؛ حسابداری رشته شغلی خوبی است و از موقعیت مناسب شغلی و در آمدی برخورداراست.
      ***سوم؛ تغییر رشته تحصیلی و شغلی، پیامد های خود را از لحاظ هدر دادن سرمایه های خود از جمله عمر ارزشمند و… شاید شما را به نتیحه نرساند.
      ****چهارم؛ برای بدست آوردن موقعیت شغلی برای هریک از رشته های تحصیلی، ویژگی های شخصیتی هم مهم است از جمله همت و روابط عمومی خوب و لذا تمام مسائل به شرایط محیطی و اجتماعی بر نمی گردد.
      *****پنجم؛ مشکل شغلی از جمله نبودن به یک نسبتی برای همه رشته ها وجود دارد. پس با تحصیل در یک رشته دیگر و اینکه بعد از چندسال دیگر دوباره در همین جایی که الآن هستید،آنهم با خستگی مضاعف در رشته ای دیگر، کار عاقلانه ای نیست.
      ******ششم: به نظر ما با داشتن کارشناسی در رشته حسابداری ، ادامه تحصیل در سطح فوق لیسانس بهتر است. و بیاعث می شود به موقعیت شغلی مناسب تری برسید.
      *******هفتم: اگر اصرار به تحصیل در یک رشته دیگر ی دارید ، برای کسب اطلاعات کافی و در نظر گرفتن تمام شرایط و پیامد های این تغییر، حتما بعد از بهره گیری از جلسه مشاوره تخصصی ، و تصمیم گرفته و اقدام نمایید.
      سلامت و سعادتمند باشید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      بله… توضیحات و شرایط آن را بارها جواب داده ایم!!!
      پاسخ های ارایه شده در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید(صفحه تغییر رشته) بخوانید و نیز پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” را با دقت و حوصله ملاحظه فرمایید. در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

  18. سلام آقاي ابراهيمي خسته نباشيد…..
    من امسال سال دوم هنرستان رشته الكتروتكنيك بودم و متاسفانه رياضيمو تجديد اوردم. قصد تغيير رشته به سوم رياضي دبيرستان رو دارم….
    ميشه لطف كنيد نام امتحانايي رو كه بايد شهريور امتحان بدم رو بگيد???
    اگه امكانش هستش ميشه زودتر راهنمايي كنيد تا بتونم موفق باشم
    ممنون ….

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول) با توجه به تجدیدی شما در درس ریاضی در پایه دوم، ادامه تحصیلی در رشته ریاضی برای شما در اولویت نیست!!! بنابراین؛ ابتداء با بررسی دقیق و با در نظر گرفتن واقعیات موجود و نه خیال پردازی و همچنین؛ با بهرگیری از جلسه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی، تصمیم منطقی بگیرید.

      پاسخ دوم) امتحان دروس تغییررشته از پایه دوم رشته فنی به پایه سوم رشته ریاضی و شرایط مربوط به آن را در پاسخ به سوالات دیگر کاربران در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید (صفحه تغییر رشته)و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و سعادتمند باشید.

      1. ببخشيد اقاي ابراهيمي دوباره مزاحمتون شدم.
        راستش من با چن تا مشاور حرف زدم و واقعا تصميم گرفتم ديگه درس بخونم.بيشتر مشاوران به من گفتن اگه واقعا تصميمتو گرفتي و علاقه زيادي هم به رشته رياضي داري تغيير رشته بده. اونا گفتن درس رياضي رو كه امسال تجديد اوردي ميتوني در شهريور قبول بشي و بعلاوه درساي ديگه تا بتوني بري رشته رياضي. راستش اقاي ابراهيمي خودمم واقعا بدون خيال پردازي تصميم گرفتم ديگه درس بخونم و فك ميكنم برم رشته رياضي موفق ترم…
        راستش من هر چي گشتم نتونستم پيدا كنم درسايي رو كه بايد شهريور براي تغيير رشته به سوم رياضي امتحان بدم؟؟؟ با عرض پوزش ميشه اونارو دوباره بگيد؟؟؟
        ممنون…..يا حق……
        واقعاخدا نگهدارتون باشه كه داريد براي موفقيت ما دانش آموزان وقت ميذاريد….بازم ممنون

        1. جعفر ابراهیمی

          به نام خدا
          وبا سلام
          جواب های زیر را به دقت بخوانید و به موقع پی گیری نمایید.
          1-برای تغییر رشته به رشته دیگر باید در امتحان تغییررشته ( دروس پیش نیاز رشته جدید) شرکت کنید.
          استناد ما به متن آیین نامه ماده 1-112 ( صفحه ۶۱۸ کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵) است:
          ماده 1-112 دانش آموزی که متقاضی تغییر رشته به رشته های شاخه نظری است باید در خرداد یا شهریور ماه پایه دوم در امتحان تغییر رشته درسهای تخصصی پایه دوم رشته جدید (صرفاً درسهائی که پیش نیاز درسهای پایه سوم رشته جدید هستند) شرکت کند و چنانچه از کلّیّه درسهای مذکور نمره قبولی کسب کند با تغییر رشته وی موافقت می شود .
          لذا برای تغییر رشته به رشته ریاضی با ید چهار درس؛
          – فیزیک 2 و آزمایشگاه
          – شیمی 2 و آزمایشگاه
          – ریاضی 2
          – هندسه 1
          را به عنوان دروس تغییر رشته، در شهریور امتحان داده و حداقل نمره قبولی 10 را کسب نمایید.
          *** یاد آوری: اگر درسی را مثل ریاضی 2 را در رشته قبلی خود( هنرستان) در خرداد ماه براساس جمع نمره سالانه قبول شده باشید، نیازی به امتحان مجدد برای تغییر رشته نداشته و از لیست دروس تغییررشته حذف می گردد.
          2- باید به دفتر هنرستانی که درپایه دوم تحصیل نمودید ( مشاور مدرسه) مراجعه نمایید و یک معرفی نامه تغییر رشته دریافت و برای ثبت نام تغییر رشته، به حوزه مشخص شده از طرف آموزش و پرورش ، مراجعه نمایید.
          3- بعد از تغییر رشته به رشته جدید ، دانش آموز باید تمام درس های متفاوت ( تخصصی ویژه رشته جدید) را تا پایان تابستان پایه سوم پاس کند. بدین صورت که:

          اول: نمره امتحان درس های تغییر رشته به عنوان بخشی از واحد های سال دوم شما در رشته تجربی پذیرفته می شود

          دوم: با تطبیق واحد های درس های رشته قبلی با رشته جدید، درس های مشترک بین دو رشته و همچنین نمره درس های تغییررشته، پذیرفته شده و مابقی درس های به جا مانده از پایه دوم رشته جدید( مثل درس آمار و مدل سازی) را باید تا پایان دوره پایه سوم( یعنی شهریور پایه سوم) پاس گردد.

          استناد ما به متن آیین نامه ماده 7-112 ( صفحه ۶۱۸ و 619 کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵) است:
          ماده ۷-۱۱۲ـ درسهای گذرانده شده دانش آموزی که با تقاضای تغییر شاخه یا رشته وی موافقت می شود با درسهای رشته جدید مطابقت داده می شود و درسهای مازاد در سقف مجاز بعنوان درسهای انتخابی (و درسهای اختیاری در شاخه کاردانش) پذیرفته می شود و دانش آموز موظّف است سایر درسهای عمومی و اختصاصی پایه دوم رشته جدید را که نگذرانده است با رعایت سایر ضوابط انتخاب کند و بگذراند .
          تبصره ـ درسهائی که از نظر محتوا با درسهای رشته جدید تطبیق دارد بر اساس جدولی که از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهیه و ابلاغ می شود به جای درسهای رشته جدید پذیرفته می شود.

          4- تا زمان امتحان تغییر رشته در شهریور ماه، خود را برای آزمون آن آماده کنید. بدانید اگر حتی دریک درس نمره کمتراز 10 ( مثلا 75/9) بگیرید، اجازه تغییر رشته نخواهید داشت.

          5- به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی،اگر سوال و ابهامی داشتید، یا در همین قسمتی که سوال خود را مطرح کرده اید( تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی) و نیز در ” پست پاسخ به سوالات ” جواب خود را جستجو نمایید و یا فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
          سلامت وموفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید