موضوعات

تغییر رشته دبیرستان (دوره دوم )

شرایط و ضوابط تغییررشته را می توانید در پست پاسخ به سوالات عمومی و نیز پست پاسخ به سوالات اختصاصی ملاحظه نموده و در صورت نیاز به مشورت بیشتر با دفتر مشاوره ما تماس بگیرید. ( شماره تلفن و زمان تماس در پست تماس با ما ( نوار مشکی بالای صفحه سایت، موجود است.) 

»»»  آیین نامه و شیوه نامه ی تغییر رشته(ویرایش شده در تیرماه97) :

– آیین نامه کلی هدایت تحصیلی»»»دانلود کنید»»»آئين نامه هدايت تحصيلي دانش آموزان مصوب 927 شوراي عالي آموزش و پرورش.

– تغییر رشته پایه 10 به 11»»» دانلود کنید»»»شیوه نامه تغییر رشته پایه 10 به 11

– تغییر رشته پایه 11 به 12 »»» دانلود کنید»»»دستورالعمل اصلاحیه تغییر رشته درون شاخه ای (ویژه شاخه نظری)و

*** سایر موارد و توضیحات لازم در پست ” پاسخ به سوالات “در دو بخش پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی به تفصیل آمده است.

»»»در صورت سوال و ابهام می توانید:
1- نظرات و سوالات مطرح شده توسط کاربران و پاسخ های ما را مطالعه کنید.
2- به پست “پاسخ به سوالات ” در دو بخش پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی، مراجعه و جواب خود را پیدا کنید.
3- در صورت نیاز با ما تماس بگیرید.(آدرس ،امکان و نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت مرکز مشاوره موسسه دانش آمده است )
سلامت و موفق باشید
مسئول مرکز مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی
(ویرایش شده در مهرماه 1397 )

دیدگاه‌های این مطلب

896 دیدگاه دربارهٔ «تغییر رشته دبیرستان (دوره دوم )»

  1. سلام
    من سوم ریاضی هستم.امسال نتونستم در امتحان نهایی درس فیزیک و جبر رو امتحان بدم و باید شهریور در امتحان شرکت کنم
    من میخوام به هنرستان تغیر رشته بدم و الان نمیدونم که دو درسی که امتحان ندادم و دروس تغیر رشته رو باید چیکار کنم
    خواهش میکنم راهنماییم کنید دچار سردر گمی شدم
    با تشکـر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول) قسمت اول سوال شما که کاملا واضح است وهر دانش آموزی خود می داند که دو درس فیزیک و جبر را که در امتحانات خرداد شرکت نکرده ، به عنوان دروس تجدیدی بایددر موعد خودش در شهریور امتحان دهد. البته باید آمادگی لازم آن را داشته باشید.

      پاسخ دوم) قسمت دوم سوالاتان را نیز چندین بار در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” در پاسخ به سوالات کاربران جواب داده ایم و یکبار دیگر به طور خلاصه یاد می شویم:
      – از پایه سوم متوسطه نظام فعلی( یعنی با وجود تحصیل در پایه سوم دبیرستان و یا حتی هنرستان و یا فارغ التحصیل شدن در آن ها )، دیگرامکان تحصیل در هیچ یک ازرشته های شاخه فنی حرفه ای وجود ندارد. در صورت علاقه به ادامه تحصیل در هریک از رشته های شاخه فنی، فقط می توانید رشته مورد نظر را از طریق شاخه کار ودانش، در صورت داشتن شرایط سنی در دوره روزانه و در غیر این صورت از طریق داوطلب آزاد( متفرقه) و یا شبانه(بزرگسالان) پی گیری نمایید. یعنی با داشتن هرنوع دیپلمی ، دیپلم دوم دیگری را در شاخه کار ودانش( مثلاعمران) را اخذ می کنید. برای این کار نیازی به امتحان تغییر رشته هم ندارید. چون طبق آیین نامه هدایت تحصیلی(تبصره 3ماده 112آیین نامه آموزشی سه ساله متوسطه) تحصیل در شاخه کار ودانش، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد.
      – مجددا یاد آور می شود که توضیحات بیشتر را باجزئیات لازم درصفحه تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی و همچنین در پاسخ به سوالا ت دیگر کاربران گرامی و نیز در ” پست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی ” ملاحظه فرمایید .
      – در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت وسعادتمند باشید.

        1. جعفر ابراهیمی

          به نام خدا
          وبا سلام
          خیر…!!!
          همانطور که در پاسخ قبلی توضیح دادم،
          اولا؛ اصولا در نظام جدید (نظام واحدی) تکرارپایه نداریم نداریم.
          ثانیا؛امکان تحصیل در رشته جدیددر پایه سوم و یا دوم در هنرستان های فنی حرفه ای، حتی برای فارغ التحصیلان شاخه فنی حرفه ای وجود ندارد.
          ثالثا؛ اگر بخواهید در رشته فنی تحصیل کنید، تنها راه آن شاخه کار ودانش است که به شیوه داوطلب آزاد و یا شبانه قابل پیگیری است.

          *** لطفا؛ سایر توضیحات واقدامات لازم را و همچنین؛ اگر سوال و ابهامی داشتید، در همین قسمتی که سوال خود را مطرح کرده اید( تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی) نیز در ” پست پاسخ به سوالات ” جواب خود را جستجو نمایید و یا فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
          سلامت وموفق باشید

          1. با عرض معذرت..
            اما من سوم ریاضیم رو گذروندم واگر اون دو درس رو شهریور قبول شم میخوام برای پیش دانشگاهیم به هنرستان برماا!!!!!!
            یعنی در این صورت من نمیتونم مثل بقیه داوطلبان تغییر رشته ,رشتم رو عوض کنم:(
            خواهش میکنم جوابم رو بدید…خیــلی ممنون

            1. جعفر ابراهیمی

              به نام خدا
              وبا سلام
              متاسفانه شما هم سوال خود را به درستی مطرح نکرده وهم به پاسخ های ارایه شده توجه نمی کنید.
              علاوه بر پاسخ های قبلی متذکر می گردد که:
              1- هنرستان( در شاخه فنی حرفه ای و شاخه کار ودانش) اصلا دوره پیش دانشگاهی ندارد.
              2- فقط رشته هنر به طور مستقل در دوره پیش دانشگاهی برگزار می شود.
              3- شما می توانید در دوره پیش دانشگاهی رشته هنر ، به شرط قبولی در چهار درس تغییر رشته (یعنی طراحی 1 – تاریخ هنر جهان – تاریخ هنر ایران – مبانی هنر های تجسمی) ادامه تحصیل دهید.
              4- در دوره پیش دانشگاهی ، رشته هنر تنها یک رشته بوده و برخلاف دوره هنرستان، به چند رشته مختلف ( مثل نقشه کشی معماری،عمران و..) تقسیم نمی شود.
              5- لطفا؛ علاوه به چند پاسخ ارایه شده ، دیگرجزئیات و اقدامات لازم برای سوال خود را در پاسخ های ارایه شده در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید(صفحه تغییر رشته) و نیز پست ” پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” با حوصله و دقت مطالعه فرمایید.
              موفق باشید.

  2. با سلام
    من امتحانات خرداد ماهو خوب ندادم یعنی امتحانات نهای سوم ریاضی رو.
    ولی اجازه ثبت نام در پیش رو دارم.
    میخواستم بدونم میشه کاری کرد که نمرات نهاییم افزایش پیدا کنه؟
    یا اینکه سال سوم رو از اول بخونم همین نمرات تو کنکور تاثیر میذاره؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام مجدد
      پاسخ شما در سوال قبلی ارایه شد. در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت وسعادتمند باشید.

  3. با سلام
    من سوم ریاضی هستم.امتحانات خرداد را هم داده ام و اجازه ی ثبت نام در دوره ی پیش دانشگاهی را دارم.ولی چون معدلم کم است میخواستم بپرسم آیا میتوانم امتحانات دوره ی نهایی سوم را بدهم یا نه؟یا اینکه سوم ریاضی را دوباره بخوانم. با تشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول) در نظام فعلی، امکان تکرار پایه در رشته قبلی که اعلام قبولی شده است وجود ندارد. یعنی شما نمی توانید رشته ریاضی را مه دیپلم آن ار گرفته اید دوباره تکرارکنید تا سطح نمرات خود را افزایش دهید.

      پاسخ دوم) برای جبران سوابق تحصیلی می توانید برای گرفتن دیپلم رشته دیگری ( مثل تجربی ویا…) به صورت داوطلب آزاد (متفرقه) و یا از راه دور ( غیر حضوری)ویا شبانه (بزرگسالان) عمل کنید. توضیح روش مذکور و اقدامات لازم آن را در در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید.
      سلامت وموفق باشید.

  4. ببخشید تیکه سوالم موند!
    من دیپلمم رو سال 89گرفتم و دلیل نمره کم بخاطر مشکلاتی بوده/نمیخوام درصد کنکورم که بسختی بدست میاد بخاطر معدل وسوابق از دست بدم/چون اونی که نمرههاش بالای15هستند شاید با میانگین60%بتونه پزشکی رو بیاره اما با چنین نمرا که 7تا9 هستند با میانگین 60%زدن بخاطر سوابق رشته پایین تری رو بیاره!نمیدونم چکار کنم وچ دیپلمی بگیرم که راحت باشه و بعد امتحان کنکور رو بترکونم/تورو خدا منتظر جوابم راهنماییم کنید/احظه هاتون آروووووم

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام محدد
      بخشی از پاسخ شما در سوال قبلی ارایه شد. و همچنین بدانید که؛
      – شناخت کافی و کامل و بعد تصمیم گیری درست در مورد رشته تحصیلی و شغلی، صرفا از طریق چند جمله در پاسخ به سوال شما، امکان پذیر نیست. هدایت تحصیلی شرایط و ابزارهای خود را لازم دارد. از جمله؛ اجرای تست های رغبت سنج شغلی – شخصیتی، تشخیص استعداد تحصیلی، و شناخت الگوهای شغلی و…
      یکی از موضوعات مهم آشنایی با عوارض مشاغل است . برای نمونه؛ شغل دندان پزشکی عوارضی مثل آرتروز گردن ، دیسک کمر و احتمال گرفتارشدن به بیماری های عفونی قابل انتقال از طریق دهان(برقان و زردی) را در بردارد.

      – توضیحات بیشتر را در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  5. سلام
    نماز روزههاتون قبول باشه
    من رشتم تجربی بوده وامسال کنکور خوبندادم نمرههای امتحان نهاییم هم زیر ۱۰ هستن جز چن درس
    خواستمتابستون دیپلم ریاضی بگیرم اما هر کی میگه اشتباه میکنی و میترسم نمره قبولی جبر وحسابان وهندسه رو نیارم!!!بنظرتون چیکار کنم از دیپلم گرفتن دست بکشم ؟؟هدفم پزشکیه!بنظرتون منکه فیزیک /ادبیات/دین وزندگی زبان فارسی /زبان خارجه/شیمی/ریاضی که در دیپلم تجربی زیر۱۰شدم اگ این نمرات رو به ۱۵ برسونم خیلی تاثیر داره یا تاثیرش چندان نیست؟؟؟؟اگ زیاد فرق نداره ارزش نداره وقتمو صرف امتحان خوندن کنم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول) با توجه به سطح نمرات دیپلم شما از یک طرف و شرایطی که رشته پزشکی از لحاظ سطح کاردرسی و علمی در سطح دبیرستان و پیش دانشگاهی و آماده شدن برای کنکور می طلبد و همچنین؛ دوره دانشجویی آن که قطعا سخت تر از کنکور آن خواهد بود، واقع بینانه این است که رشته پزشکی برای شما در اولویت نیست !!! لذا توصیه ما این است با ابزارهای موجود در مبحث هدایت تحصیلی و شغلی، از مشاوره تخصصی در این زمینه بهره بگیرید.
      پاسخ دوم) توضیح در مورد تاثیر سوابق تحصیلی به همراه جدول تاثیر نمرات درس به درس آن( به صورت PDF) در پاسخ به سوال عمومی شماره 60 در پست پاسخ به سوالات عمومی و متداول، برای دیپلم های مرتبط و غیر مرتبط با گروه آزمایشی کنکور آمده است. آن را ملاحظه بفرمایید.
      سلامت و سعادتمند باشید.

  6. سلام من امسال باید انتخاب رشته کنم ولی متاسفانه زیاد درس نمیخوندم و حالا حتما باید برم کارو دانش. نمیدونم با امتحان شهریور ماه میتونم خودمو بکشم بالا یا نه. سوالم اینه که:
    با امتحان شهریور امکان این هست که من در فنی و حرفه ای قبول شم یا نه؟
    اگر من امسال برم کارودانش و نمره کارنامه ام رو بالا بگیرم سال دیگه میتونم تغییر رشته بدم و وارد فنی حرفه ای شم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول: اگر پایه اول دبیرستان هستید و منظور تان این است که شرایط رشته موردعلاقه را در خرداد ماه کسب نکرده اید، می توانید در امتحان تعیین رشته مجدد در شهریور شرکت نمایید . در صورت کسب نمره قبولی در دروس مرتبط با رشته تحصیلی( ریاضی 1 حداقل نمره 10 و کارگاه خود اتکائی حداقل 12) و نیز کسب حداقل نمره ۱۲ در معدل رشته مورد نظر، اجازه خواهید داشت تا در در رشته مورد نظر درپایه دوم دبیرستان تحصیل کنید.
      * متن آیین نامه هدایت تحصیلی برای پاسخ اول:
      »»» ماده ۱۰۸) ملاکهای هدایت تحصیلی قسمت:
      5- شرایط کسب شاخه فنّی وحرفه ای :
      ۱- مجموع سه نمره ی پذیرفته شدۀ خرداد یا شهریور هر یک از درسهای ریاضی ، علوم تجربی و حرفه و فن در سه پایه در دورۀ راهنمایی بدون ضریب کمتر از ۳۰ نباشد .
      ۲- در دورۀ متوسّطه از درس ریاضی (۱) نمرۀ حدّاقلّ ۱۰ و از درس کارگاه خود اتّکائی نمرۀ حدّاقلّ ۱۲ کسب کرده باشد چنانچه نمرۀ درس کارگاه خود اتّکایی دانش آموز کمتر از ۱۲ باشد در هدایت تحصیلی وی منظور نمی شود .
      ۳- مجموع نمرات درسهای مرتبط با شاخه ، در دورۀ راهنمایی و پایه اوّل دورۀ متوسّطه باید حدّاقلّ ۱۳۲ باشد و در صورت عدم انتخاب یا حذف درس کارگاه خود اتکائی حدّاقلّ ۱۲۰ باشد . یا به عبارت دیگر معدّل درسهای مرتبط با شاخه از ۱۲ کمتر نباشد .
      ماده ۱۱۱: تعیین مجدد شاخه یا رشته تحصیلی
      دانش آموزی که بعد از امتحانات خرداد ماه پایه اوّل به دلایل زیر شرایط هیچ یک از شاخه ها و رشته ها و یا شاخه و رشته دلخواه یا شاخه و رشته ای که در محل سکونت آنها وجود دارد را کسب نکرده است حدّاکثر تا پایان شهریور ماه پایه اوّل می تواند بر اساس موارد ذیل و رعایت سایر ضوابط با نظر مشاور نسبت به تعیین رشته مجدد اقدام نماید .
      الف : علت عدم کسب شرایط شاخه یا رشته تحصیلی مورد نظر ممکن است یک ، دو ، سه و یا هر چهار دلیل زیر باشد .
      ۱ـ موفّق به کسب نمره ۱۰ از درس یا درسهای مرتبط پایه اوّل متوسّطه نشده باشد .
      ۲ـ نمره درس یا درسهای اختصاصی رشته از حدّ نصاب (۱۲) کمتر باشد (ویژه رشته های نظری) .
      ۳ـ نمره درس یا درسهای سه پایه راهنمایی از حدّ نصاب (۳۰) کمتر باشد .
      ۴ـ مجموع نمرات سه پایه راهنمایی و پایه اوّل متوسطه در درسهای مرتبط با شاخه یا رشته از حدّ نصاب مقرّر کمتر باشد یا به عبارت دیگر معدّل درسهای مرتبط با شاخه یا رشته به ۱۲ نرسد . (به استثنای شاخه کاردانش که معدّل ۱۰ نیاز دارد)
      ب : طبق موارد ذیل کسری نمرات بررسی و ارائه طریق می شود :
      ۱-۱۱۱ـ چنانچه علّت عدم احراز شرایط شاخه یا رشته مورد نظر مربوط به نداشتن نمره (۱۰) از درس یا درسهای پایه اوّل متوسطه باشد دانش آموز می تواند پس از شرکت در امتحانات شهریور ماه پایه اوّل و اخذ نمره ۱۰ از درس یا درسهای مربوط و کسب سایر شرایط با صدور نمون برگ مجدد هدایت تحصیلی برای وی به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود .
      ۲-۱۱۱ـ چنانچه علت عدم احراز شرایط شاخه یا رشته مورد نظر به دلیل نداشتن نمره ۱۲ از درس یا درس های اختصاصی باشد (ویژه رشته های نظری ) دانش آموز می تواند با نظر مشاور در امتحان تعیین رشته درس یا درس های مربوط شهریور ماه پایه اول شرکت کند و در صورت کسب شرایط می تواند با نظر مشاور به شاخه یا رشته مورد نظر هدایت شود .
      ۳-۱۱۱ـ در صورتی که دانش آموز شرایط شاخه یا رشته مورد نظر را بدلیل عدم کسب حدّ نصاب (۳۰) از درسهای مرتبط دورۀ راهنمایی احراز نکرده باشد در صورت داشتن معدّل ۱۲ از درسهای مرتبط پایه اوّل متوسّطه و یا کسب آن از طریق امتحان تعیین رشته و داشتن سایر شرایط می تواند با نظر مشاور به شاخه یا رشته مورد نظر هدایت شود .
      ۴-۱۱۱ ـ چنانچه مجموع نمرات درسهای مرتبط با شاخه یا رشته در دورۀ راهنمایی و پایه اوّل متوسّطۀ دانش آموز به حدّ نصاب مقرّر نرسد در صورت داشتن معدّل ۱۲ از درسهای مرتبط با شاخه یا رشته در پایۀ اوّل متوسّطه می تواند با نظر مشاور به شاخه یا رشته مورد نظر هدایت شود . (لازم به یاد آوری است ، در شاخۀ نظری نمره درس اختصاصی دانش آموز نیز باید حدّاقّل ۱۲ باشد) .
      تبصره ۱ـ چنانچه معدّل درسهای مرتبط پایه اوّل متوسّطه دانش آموز ۱۲ نباشد می تواند در امتحان تعیین رشته درس یا درسهایی که شرایط را برای وی فراهم می آورد شرکت کند و معدّل درسهای مرتبط با شاخه یا رشته پایه اوّل متوسّطه را به ۱۲ برساند و یا معدّل درسهای مرتبط با شاخه یا رشته (معدّل مجموع نمرات درسهای مرتبط با شاخه یا رشته در دورۀ راهنمایی و پایه اوّل متوسّطه) وی در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی به ۱۲ برسد .
      تبصره ۲ ـ دانش آموز متقاضی شاخه کار دانش مشمول بند های ۳- ۱۱۱و ۴- ۱۱۱ نمی شود و در صورت کسری نمره با نظر مشاور می تواند به شاخه مذکور هدایت شود .
      ۵-۱۱۱ ـ زمان تعیین شاخه یا رشتۀ مجدّد حدّاکثر تا پایان شهریور ماه پایه اوّل می باشد و دانش آموز می تواند در امتحان تعیین رشتۀ درس یا درسهایی که شرایط را برای وی در شاخه و یا رشته های مورد نظر فراهم می کند همزمان با امتحانات شهریور ماه شرکت کند .
      ۶-۱۱۱ـ امتحان تعیین رشته مطابق با فصل چهارم این آئین نامه برگزار می شود و نمره آن همانند امتحانات درسهای شهریور ماه محاسبه می شود و در کارنامه تحصیلی و نمون برگ شمارۀ یک هدایت تحصیلی دانش آموز (با عنوان تعیین رشته) ثبت شده و تأثیری در معدّل سالانه یا کلّ دانش آموز ندارد و صرفاً در هدایت تحصیلی مورد استفاده قرار می گیرد .
      ۷-۱۱۱ـ چنانچه دانش آموز شرایط شاخه یا رشته ای را کسب کند ولی ظرفیت برای پذیرش وی وجود نداشته باشد و یا رشته مربوط در محل سکونت وی نباشد لازم است با نظر مشاور و تأیید شورای واحد آموزشی و موافقت اداره آموزش و پرورش مربوط به یکی از رشته های موجود که بر اساس نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی بالاترین امتیاز را دارد هدایت شود . در هر صورت در پایان پایه اوّل باید رشته تحصیلی دانش آموزان قبول شده تعیین شده باشد . لازم به یادآوری است بمنظور اخذ موافقت اداره آموزش و پرورش فهرست اسامی دانش آموزان مشمول این بند به رشته های پیشنهادی به کمیته مذکور اقدام لازم انجام می شود . شیوه نامه اجرائی این بند هر ساله توسّط معاونت آموزشی ابلاغ می شود .
      ۸-۱۱۱ـ در صورت اجرای بندهای ۲-۱۱۱، ۳-۱۱۱ ، ۴ –۱۱۱، ۷-۱۱۱ باید توضیحات لازم توسّط مشاور در قسمت ملاحظات نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی ثبت شود و به تأیید و امضاء وی برسد .

      پاسخ دوم: اگر شرایط پاسخ اول را بدست نیاوردید و درپایه دوم در شاخه کار ودانش تحصیل نمودید، برای سال آینده می توانید از پایه دوم شاخه کار ودانش به هر شاخه و رشته دلخواه پایه سوم، در خواست تغییر رشته داده و در صورت قبولی در امتحانات تغییر رشته، در رشته مورد علاقه خود در پایه سوم ادامه تحصیل دهید.
      * متن آیین نامه هدایت تحصیلی برای پاسخ دوم :
      ماده ۱۱۲ : تغییر شاخه یا رشته :
      دانش آموزی که در پایه دوم به تحصیل اشتغال دارد چنانچه متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد (اعم از اینکه شرایط رشته مورد تقاضا را در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یا نکرده باشد) با نظر مشاور و رعایت موارد ذیل می تواند در پایه سوم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود .
      ۱-۱۱۲ـ دانش آموزی که متقاضی تغییر رشته به رشته های شاخه نظری است باید در خرداد یا شهریور ماه پایه دوم در امتحان تغییر رشته درسهای تخصصی پایه دوم رشته جدید (صرفاً درسهائی که پیش نیاز درسهای پایه سوم رشته جدید هستند) شرکت کند و چنانچه از کلّیّه درسهای مذکور نمره قبولی کسب کند با تغییر رشته وی موافقت می شود .
      ۲-۱۱۲ـ تغییر رشتۀ دانش آموزان شاخه های نظری یا کاردانش به رشته های شاخۀ فنّی و حرفه ای و یا تغییر رشته در همان شاخه ، منوط به توفیق در امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه همان سال با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته هایی می باشد که اسامی آن از سوی معاونت آموزشی اعلام خواهد شد .
      ۳-۱۱۲ـ تغییر شاخه یا رشته از سایر شاخه ها و رشته ها به رشته های مهارتی شاخه کاردانش بلامانع است و در مواردی که دانش آموز بخواهد در واحدهای آموزشی کاردانش دولتی تحت پوشش آموزش و پرورش ادامه تحصیل دهد به لحاظ رعایت ظرفیت رشته های مهارتی موافقت اداره آموزش و پرورش منطقه نیز الزامی است .
      ۴-۱۱۲ـ زمان تغییر شاخه یا رشته در دورۀ روزانه حدّاکثر تا پایان شهریور ماه پایه دوم می باشد و دانش آموز موظّف است حدّاکثر تا دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد یا شهریور ماه تقاضای کتبی خود را به مدیر واحد آموزشی تحویل دهد تا نسبت به انجام مراحل تغییر رشته اقدام شود .
      تذکر ـ دانش آموز متقاضی تغییر رشته می تواند درسهای امتحان تغییر رشته را حدّاکثر در دو مرحله خرداد و شهریور ماه پایه دوم امتحان دهد .
      ۵-۱۱۲ـ شرکت دانش آموز در امتحان درسهای تغییر رشته همراه با امتحان درسهای پایه دوم رشتۀ اولیّۀ وی بلامانع است . نمره درسهای امتحان تغییر رشته همانند درسهای غیر حضوری محاسبه می شود و چنانچه دانش آموز در امتحان کلّیّه درسهای تغییر رشته نمره قبولی کسب کند و تغییر رشته دهد نمرات درسهای مذکور از وی پذیرفته می شود و صرفاً در معدّل کلّ دانش آموز در رشته جدید منظور خواهد شد .
      ۶-۱۱۲ـ هزینه امتحان درسهای تغییر رشته معادل با تعرفه امتحانات داوطلبان آزاد از دانش آموز دریافت می شود .
      ۷-۱۱۲ـ درسهای گذرانده شده دانش آموزی که با تقاضای تغییر شاخه یا رشته وی موافقت می شود با درسهای رشته جدید مطابقت داده می شود و درسهای مازاد در سقف مجاز بعنوان درسهای انتخابی (و درسهای اختیاری در شاخه کاردانش) پذیرفته می شود و دانش آموز موظّف است سایر درسهای عمومی و اختصاصی پایه دوم رشته جدید را که نگذرانده است با رعایت سایر ضوابط انتخاب کند و بگذراند .
      تبصره ـ درسهائی که از نظر محتوا با درسهای رشته جدید تطبیق دارد بر اساس جدولی که از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهیه و ابلاغ می شود به جای درسهای رشته جدید پذیرفته می شود.
      سلامت و موفق باشید.

  7. سلام
    من سوم ریاضی هستم رشته ی طراحی صنعتی رو دوست دارم
    می خواستم بدونم واسه پیش دانشگاهی ریا ضی بخونم بعد کنکور هنر بدم بهتره یا اینکه پیش دانشگاهی رو برم هنرستان و بعد کنکور هنر بدم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      – براساس اصول هدایت تحصیلی و شغلی، اگر واقعا به رشته مورداشاره علاقه دارید و به یقین کافی برای موقعیت تحصیلی و شغلی آن رسیده اید، مسلم است که اگر برای قبولی در این رشته وقت و انرژی بگذراید، بهتر است . یعنی اینکه؛ در دوره پیش دانشگاهی هنر بخوانید و به منظور پذیرش در رشته طراحی صنعتی،به طور تخصصی، خود را برای کنکور هنر آماده کنید. برای این کار باید در امتحان تغییر رشته پایه سوم رشته ریاضی به پیش دانشگاهی هنر شرکت کنید. درس های امتحان تغییر رشته و شرایط آن را در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید (صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید.

      – اگربه هر دلیلی شک و تردید داشته و یا نتوانستید خود را برای امتحان 4 ردس تغییر رشته هنر آماده کنید ، چون گروه آزمایشی هنر در کنکور سراسری شناور است، قاعدتاباید دوره پیش دانشگاهی را ریاضی بخوانید و درکنار گروه ریاضی، در گروه هنر نیز شرکت نمایید. منتهی در این صورت باید وقت و انرژی بیشتری را برای هر دوگروه ریاضی و هم گروه هنر، صرف نمایید.

      – در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و سعادتمند باشید.

      1. دوباره سلام:)
        ببخشید ممکنه چند تا اموزشگاه که به امتحان تغیر رشتم کمک کنه معرفی کنید در تهران؟ و اینکه کدوم درس هارو باید امتحان بدم؟
        خیـــــــــلِِـــی لطف میکنید
        ممنون:)

        1. جعفر ابراهیمی

          به نام خدا
          وبا سلام
          پاسخ اول) باید در چهار درس امتحان تغییر رشته به پیش دانشگاهی هنر(طراحی 1 – تاریخ هنر جهان – تاریخ هنر ایران – مبانی هنر های تجسمی) شرکت کرده و نمره قبولی حداقل 10 را کسب نمایید. البته باید در طول سال تحصیلی خود را برای این چهار درس آماده می کردید و به نظر نمی رسد که تا برگزاری امتحان فرصت زیادی داشته باشید.

          پاسخ دوم) آموزشگاه مکعب در خیابان انقلاب تهران، به طور تخصصی در مورد درس های مرود اشاره و نیز کنکور هنر کار می کند.( از طریق اینترنت، سایت آن را جستجو کنید و آدرس دقیق و… پیدا کنید).

          ***سایرتوضیحات ضروری را باجزئیات آن درصفحه تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی و همچنین در پاسخ به سوالا ت دیگر کاربران گرامی و نیز در ” پست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی ” ملاحظه فرمایید و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
          سلامت وسعادتمند باشید.

            1. جعفر ابراهیمی

              به نام خدا
              وبا سلام
              علاوه بر پاسخ های قبلی برای آخرین مرتبه یاد می شود که:
              1- کسی که به سال سوم دبیرستان راه پیدا می کند، با شروع سال تحصیلی در پایه سوم دیگر امکان تحصیل در پایه سوم هنرستان در شاخه فنی حرفه ای و یا کار ودانش روزانه را ندارد و درصورت علاقه به ادامه تحصیل در یکی از رشته های فنی هنرستان، تنها می تواند در شاخه کار ودانش آنهم در دوره شبانه(بزرگسالان) و یا داوطلب آزاد(متفرقه) شرکت نموده و ادامه تحصیل دهد.
              2- در دوره پیش دانشگاهی هم رشته هنر تنها یک رشته بوده و برخلاف دوره هنرستان، به رشته مختلف (معماری،عمران و..) تقسیم نمی شود.
              3-اگرصورت سوال و ابهام و یا نیاز به مشاوره داشتید،از فقــــــــط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
              سلامت باشید.

          1. سلام
            من سوم ریاضی هستم امسال یک درسم رو تجدید اوردم:( میخوام به هنرستان تغییر رشته بدم و معماری بخونم اما با توجه به پرسش های بقیه و پاسخ های شما که مطالعشون کردم فهمیدم که نمیتونم واسه ی پیش دانشگاهی رشته ی معماری بخونم و باید هنر بخونم و کنکور هنر بدم((اگر اشتباه متوجه شدم لطفا بهم بگید))
            حالا با توجه به اینکه امتحان تغییر رشته شهریور برگزار میشه و من هم یک درس پاس نشده ی خودم رو دارم و فرصتی برای مطالعه ی دروس تغییر رشته ندارم می خواستم بدونم میتونم شهریور درس خودمو امتحان بدم و دیپلمم رو بگییرم بعد سال برای تغییر رشته اقدام کنم و به فنی حرفه ای برم؟؟و چطوری باید اقدام کنم؟
            ممنون میشم اگر جواب بدید

            1. جعفر ابراهیمی

              به نام خدا
              وبا سلام
              1- رشته معماری و گرایش های نزدیک به آن در دوره متوسطه، جزء شاخه فنی حرفه ای و کار ودانش بوده و دوره پیش دانشگاهی ندارد.

              2- در پایه سوم متوسطه نظام فعلی( یعنی با وجود تحصیل در پایه سوم دبیرستان و یا حتی هنرستان و یا فارغ التحصیل شدن در آن ها )، دیگرامکان تحصیل در هیچ یک ازرشته های شاخه فنی حرفه ای وجود ندارد.

              3- در صورت علاقه به ادامه تحصیل در هریک از رشته های شاخه فنی هنرستانی، فقط می توانید رشته مورد نظر را از طریق شاخه کار ودانش، در صورت داشتن شرایط سنی در دوره روزانه و در غیر این صورت از طریق داوطلب آزاد( متفرقه) و یا شبانه(بزرگسالان) پی گیری نمایید. یعنی با داشتن هرنوع دیپلمی ، دیپلم دوم دیگری را در شاخه کار ودانش( مثلاعمران) را اخذ می کنید. برای این کار نیازی به امتحان تغییر رشته هم ندارید. چون طبق آیین نامه هدایت تحصیلی(تبصره 3ماده 112آیین نامه آموزشی سه ساله متوسطه) تحصیل در شاخه کار ودانش، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد.

              4- در صورتی که شرایط دوره روزانه را داشته باشید و بخواهید رشته مورد نظر را از این طریق ادامه دهید، چون دوره روزانه کار ودانش تطبیق واحد ندارد. پس باید از سال دوم تحصیل کنید یعنی باید ازپایه دوم تکرار پایه نمایید.

              5- در دوره شبانه و یا به صورت داوطلب آزاد ، می توانید از شیوه تطبیق واحد هم استفاده کنید و درس های مشترک بین رشته قبلی و رشته جدیدکار ودانش شما مورد قبول واقع شده و تنها درس های متفاوت آن(درس های مهارتی) راامتحان داده و با تکمیل آن ها دیپلم دیگری را می گیرید.

              6- در رشته های شاخه کار ودانش، اصل مطلب گذراندن واحد های مهارتی است که با گذراندن دوره آن در آموزشگا ههای خصوصی و ارایه آن ، می توانید واحدهای خود را تکمیل نمایید.

              7- تغییر رشته از تجربی به رشته فنی مورد نظر در شاخه کار و دانش، حداقل یک سال طول می کشد.

              8- دانشگاه های فنی حرفه ای مخصوص فارغ التحصیلان دیپلمه از شاخه فنی حرفه ای و کار ودانش بوده و فارغ التحصیلان شاخه نظری ( ریاضی ، تجربی، انسانی) اجازه شرکت ندارند.

              9- برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر با دیپلم فنی در دانشگاه های فنی حرفه ای و جامع علمی کاربردی ، باید نوع دیپلم فنی شما با نوع رشته انتخابی کاردانی هماهنگی و متناظر باشد.

              10- با دیپلم ریاضی می توانید داوطلب کاردانی رشته مورد نظر در دانشگاه علمی کاربردی باشید.( زیرگروه 5 در گروه آموزشی صنعت – جدول شماره 2 صفحه 8 )

              110 – همچنین؛ با دیپلم ریاضی می توانید داوطلب کاردانی رشته مورد نظر در پذیرش بدون کاردانی دانشگاه آزاد هم شرکت کنید. (رشته ردیف 13 در فهرست عناوین رشته ها – جدول صفحه 14 دفترچه راهنمای کاردانی بدون کنکور دانشگاه آزاد)

              12– PDF دفترچه راهنمای ثبتنا م دانشگاهها، در پست “معرفی کتاب ومتون” با عنوان ” متن دفترچه های راهنمای کنکور وپذیرش دانشگاهها ” موجود است. همچنین می توانید از طریق سایت سازمان سنجش، متن دفترچه های مذکور را دانلود نمایید.

              13- اگر واقعا به رشته معماری علاقه دارید، از لحاظ موقعیت علمی و کاری، پی گیری آن از طریق تحصیلات کارشناسی پیوسته کنکور سراسری بهتر بوده ودر اولویت است. برای این منظور باید دوره پیش دانشگاهی را هم ریاضی بخوانید و در کنکور گروه ریاضی شرکت نمایید.

              14- دراولویت بعدی اگر بخواهید برای کاردانی رشته معماری در دانشگاه علمی کاربردی تحصیل کنید، با دیپلم ریاضی می توانید اقدام کنید و دیگر نیازی به دیپلم فنی ندارید.از این لحاظ در وقت و… صرفه جویی کرده و به نفع شما خواهدبود.

              15- امیداوریم که تصمیم دادمه تحصیل در رشته معماری، از طریق شاخه فنی، برای فرار از درس های رشته ریاضی نباشد.
              سلامت وموفق باشید.

  8. سلام.من دیپلم ریاضی دارم ولی چون میخوام کنکور تجربی بدم و معدل هم خیلی اهمیت پیدا کرده ایا امکان داره دیپلم تجربی هم بگیرم تا از تاثیر معدل بتونم استفاده کنم.
    میدونم با دیپلم ریاضی هم میشه کنکور تجربی داد فقط خواستم بدونم میشه برا معدل سازی دیپلم تجربی هم بگیرم یا نه؟! ممنون از راهنمایی هاتون.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      این سوال را بارها در پاسخ به دیگران کاربران جواب دادیم.
      بله؛ می توانید از طریق داوطلب آزاد(متفرقه) برای گرفتن دیپلم تجربی اقدام نمایید.
      سلامت و موفق باشید.

  9. با سلام و خسته نباشید خدمت شما.من دانش اموز اول دبیرستان هستم و میخواهم بدانم وقتی که به رشته انسانی بروم شغل خوبی در اینده بدست میاورم که پررونق تر از شغل های دیگر باشد؟؟؟؟؟؟؟و حتی از رشته های تجربی و ریاضی بهتر باشد؟؟؟و میخواهم بدانم که رشته انسانی رشته خوبی است وقتی که در این رشته تحصیل میکنم بعدا به انتخاب ان پشیمان نشوم؟؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- شناخت کافی و کامل و بعد تصمیم گیری درست در مورد رشته تحصیلی و شغلی، صرفا از طریق چند جمله در پاسخ به سوال شما، امکان پذیر نیست. هدایت تحصیلی شرایط و ابزارهای خود را لازم دارد. از جمله؛ اجرای تست های رغبت سنج شغلی – شخصیتی، تشخیص استعداد تحصیلی، و شناخت الگوهای شغلی و…
      یکی از موضوعات مهم آشنایی با عوارض مشاغل است .

      2- براساس اصول هدایت تحصیلی – شغلی، انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی باید براساس ایده شغلی مناسب و واقع بینانه باشد و نیز انتخاب رشته مقطع دبیرستان باید براساس گرایش رشته دانشگاهی صورت گیرد. رسیدن به چنین ایده ای نیازمند بهره گیری از ابزار های علمی مانند؛ تست استعداد، رغبت سنج شغلی و تست شخصیت خواهد بود که اکنون به خوبی در حوزه آموزش و پرورش در حال اجراست.

      3- انتخاب رشته های تحصیلی از جمله گروه انسانی،باید با درنظر گرفتن ویژگی ها ی آن و تطبیق آن با انتظارات خود صورت گیرد. البته انتظارات واقع بیانه نه خیال پردازی…!!! رشته حقوق و رشته حسابداری جزء رشته های قوی و پر طرفدار در این گروه است، اما همانطور که متذکرشدیم، توان و همت و پی گیری های خود فرد در اولویت است.

      4- برخی از اطلاعات مورد نظر شما به اختصار و با عنوان ” معرفی رشته های دانشگاهی ” در سایت های دانشگاه ها موجود است.

      5- بدون مشاوره کافی تصمیم و اقدامی نکنید. لذا برای جمع بندی و رسیدن به یک تصمیم قطعی، نیازمند جلسه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی هستید.

      *** توضیحات بیشتر و اقدامات لازم دیگر، در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و سعادتمند باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      براساس توضیحات دفترچه راهنمای دانشگاهای فنی (دانشگاه های فنی حرفه ای و جامع علمی کاربردی) برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر با دیپلم فنی ، باید نوع دیپلم شما با نوع رشته انتخابی کاردانی هماهنگی و متناظر باشد. اگر می خواهید رشته دیگری در در دوره کاردانی تحصیل کنید، با مشاهد جدول مربوط به پذیرش نوع دیپلم برای هریک از رشته های کاردانی این دو دانشگاه، برای گرفتن دیپلم فنی دیگری اقدام کنید.
      شرایط و راه گرفتن دیپلم فنی دیگر را در پاسخ به سوالات دیگر کار بران و همچنین پست پاسخ به سوالات به تفصیل و مکرر ذکر کرده ایم. توضحیات ارایه شده را بخوانید و درصورت سوال و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت وموفق باشید

  10. باعرض سلام من سال اول دبیرستانم ومیخوام رشته کامپیوتربرم چون ازرشته های نظری خوشم نمیاداماتودانشگاه دوست دارم مترجمی زبان بخونم امامعلمام میگن بایدبری نظری چون مترجمی زبان میخوای بخونی ازهنرستان نمیش. میشه راهنمایی ام کنیدچون چندروزدیگه بایدثبت نام کنم. باتشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      براساس اصول هدایت تحصیلی – شغلی، انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی باید براساس ایده شغلی مناسب و واقع بینانه باشد و نیز انتخاب رشته مقطع دبیرستان باید براساس گرایش رشته دانشگاهی صورت گیرد. رسیدن به چنین ایده ای نیازمند بهره گیری از ابزار های علمی مانند؛ تست استعداد، رغبت سنج شغلی و تست شخصیت خواهد بود که اکنون به خوبی در حوزه آموزش و پرورش در حال اجراست. لذا به نظر ما شما با استفاده از جلسه مشاوره هدایت تحصیلی – شغلی می توانید به یک تصمیم قابل اعتنایی برسید.
      اینکه شما در مقطع متوسطه در مدرسه، رشته ای را تحصیل کنید و در دانشگاه رشته دیگری را، وبعد به دنبال شغل نامعلوم و بی ارتباط با تحصیلات بگردید، هیچ توجیه منطقی و قابل قبولی ندارد و هدر دادن سرمایه های گرانبهای خود، از جمله عمر جوانی است. بنابراین کار نادرستی است.
      *** سایر توضیحات را در صفحه تغییر رشته در پاسخ به سوالات دیگر کاربران و همچنین پست “پاسخ به سوالات” بخوانید. همچنین می توانید در زمان تعیین شده در قسمت تماس با ما و اطلاعیه، با دفترمشاوره تماس بگیرید.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما

  11. سلام خسته نباشد من میخام از گرافیک به رشته ی تجربی تغییر رشته بدم همه ی درسامم پاس کردم .برای تغییر رشته باید چه مراحلیو طی کنم ؟
    ممنون میشم سریع جواب بدین واقعا ب راهنماییتون نیاز دارم

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال بسیار تکراری است و جواب مفصل و اقدامات لازم آن، در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات دیگر کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- سوال شما تکراری است و بارهاجواب مفصل و اقدامات لازم آن، در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید

      2- نیازی به تکرار سوال خود با اسامی متفاوت و ایمیل های مختلف نیست!!!( یکبارتحت نام زینب و باردیگر به نام نگین والبته با کم لطفی)

      3- در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)

      سلامت و موفق باشید.

  12. با سلام من دیپلم رشته ی گرافیک رو دارم و دوست دارم تو رشته ی کارگردانی شرکت کنم اما متاسفانه تو شهر مون چهارم نیس که بخونم و دیپلم هنر رو بگیرم اگه میشه راهنمایی ام کنید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      * اولا؛
      همانطور که فبلا بارها اشاره کردیم، براساس بندالف شرایط اختصاصی ذکر شده در صفحه ۱ دفترچه راهنمای کنکور دانشگاه فنی حرفه ای وبند۱ یادآوری های مهم در صفحه ۲ همان دفترچه، فقط دارندگان دیپلم فنی متناظر با رشته انتخابی در دفترچه کنکور،می توانند ثبت نام نمایند. یعنی برای انتخاب رشته کارگردانی حتما باید دیپلم متناظر و هماهنگ داشته باشید و دیپلم های دیگر قابل قبول نیست!

      ** ثانیا؛
      از پایه سوم متوسطه نظام فعلی( یعنی با وجود تحصیل در پایه سوم دبیرستان و یا حتی هنرستان و یا فارالتحصیل شدن در آن ها )، دیگرامکان تحصیل در هیچ یک ازرشته های شاخه فنی حرفه ای وجود ندارد. در صورت علاقه به ادامه تحصیل در هریک از رشته های شاخه فنی، فقط می توانید رشته مورد نظر را از طریق شاخه کار ودانش، در صورت داشتن شرایط سنی در دوره روزانه و در غیر این صورت از طریق داوطلب آزاد( متفرقه) و یا شبانه(بزرگسالان) پی گیری نمایید. یعنی با داشتن هرنوع دیپلمی ، دیپلم دوم دیگری را در شاخه کار ودانش( مثلا کارگردانی) را اخذ می کنید. برای این کار نیازی به امتحان تغییر رشته هم ندارید. چون طبق آیین نامه هدایت تحصیلی(تبصره 3ماده 112آیین نامه آموزشی سه ساله متوسطه) تحصیل در شاخه کار ودانش، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد.
      *** یادآوری:
      1- در صورتی که شرایط دوره روزانه را داشته باشید و بخواهید رشته مورد نظر را از این طریق ادامه دهید، چون دوره روزانه کار ودانش تطبیق واحد ندارد پس باید از سال دوم تحصیل کنید یعنی باید ازپایه دوم تکرار پایه نمایید.
      2- در دوره شبانه و یا به صورت داوطلب آزاد ، می توانید از شیوه تطبیق واحد هم استفاده کنید و درس های مشترک بین رشته قبلی و رشته جدیدکار ودانش شما مورد قبول واقع شده و تنها درس های متفاوت آن(درس های مهارتی) راامتحان داده و با تکمیل آن ها دیپلم دیگری را می گیرید.
      3- در رشته های شاخه کار ودانش، اصل مطلب گزراندن واحد های مهارتی است که با گذراندن دوه آن در آموزشگا ههای خصوصی و ارایه آن ، می توانید واحدهای خود را تکمیل نمایید.
      4- مجددا یاد آور می شود که توضیحات بیشتر را باجزئیات لازم درصفحه تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی و همچنین در پاسخ به سوالا ت دیگر کاربران گرامی و نیز در ” پست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی ” ملاحظه فرمایید . با توجه به محدودیت زمانی و انبوه سوالات لطفا پاسخ سوالات خود در منابع موجود با حوصله و دقت مطالعه نمایید. برای نمونه:
      – پاسخ به سوال(عمومی- شماره ۱۳) : چگونه خود را برای امتحان تغییر رشته هنر آماده کنیم؟
      پاسخ به سوال( اختصاصی- شماره ۱۰۱ ) : چگونگی تغییر رشته از کاردانی فنی رشته کامپیوتر به پیش دانشگاهی هنربه منظور شرکت در کنکور هنر؟!
      – پاسخ سوال( عمومی شماره ۴۴ ) : نمونه سوال درس طراحی ۱ برای امتحان تغییررشته به رشته هنر پیش دانشگاهی.
      – پاسخ به سوال (اختصاصی- شماره ۸۰) : برای تغییر رشته به هنر پیش دانشگاهی ، درس طراحی ۱ جزء امتحان تغییر رشته است یا طراحی ۲
      – پاسخ به سوال (اختصاصی- شماره ۷۹): آیا برای امتحان تغییر رشته از دیپلم تجربی به هنر، برای درس هایی همچون طراحی، کسب نمره قبولی میسر است؟
      – پاسخ سوال (اختصاصی شماره ۴۷): امکان ادامه تحصیل در رشته هنر با عدم نمره قبولی در یک درس امتحان تغییر رشته
      – پاسخ سوال(اختصاصی- شماره ۴۱): پایه اول دبیرستان را تمام کردم. هر چندبه رشته هنر علاقه دارم اما خانواده ام مخالف هستند. با توجه به این، چه زمانی برای تغییررشته اقدام کنم؟
      – پاسخ سوال(اختصاصی- شماره۳۴): توضیح در موردسوالات آزمون تغییر رشته هنر برای درس طراحی ۱ و آزمون عملی آن؟
      – پاسخ به سوال(اختصاصی شماره- ۱۵): امتحان تغییر رشته از انسانی به هنر؟
      مرداد ۲۰م, ۱۳۹۲
      – پاسخ به سوال(اختصاصی شماره۸): تغییر رشته از سوم دبیرستان به پیش دانشگاهی هنر
      مرداد ۶م, ۱۳۹۲

      4- بعد مطالعه صفحات و منابع معرفی شده اگر سوال و ابهامی باقی ماند، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      با آرزوی سلامتی و سعادتمندی برای شما

  13. سلام من دوم ریاضی هستم ومیخوام به رشته تجربی برم ؟؟؟ باید سال آینده که سوم تجربی میخونم دوباره درس آمار و مدلسازی رو بخونم . امتحان بدم؟؟ ممنون میشم زود جوابمو بدید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      خیر! اگر دانش آموزی، درس آمار ومدل سازی را در پایه دوم رشته ریاضی نمره قبولی 10(در خرداد ویا شهریورماه) بگیرد در صورت تغییر رشته به رشته تجربی نیازی به گذراندن مجدد این درس را در پایه سوم ندارد و به طور خودکاردر سیستم دانا، در کارنامه لحاظ می گردد.
      موفق باشید

      1. خیلی ممنون از راهنماییتون. پس فکر میکنم سال آینده من میتونم سر کلاس نرم البته اگه دبیر اجازه بده !! جناب اگه میشه تاریخ برگزاری امتحان زیست رو هم بگید.
        با سپاس فراوان.

        1. جعفر ابراهیمی

          به نام خدا
          وبا سلام
          پاسخ اول) چون یادگیری بهترو…درجمع و بالطبع در کلاس صورت می گیرید، بنابراین اگر دلیل قوی برای این کار ندارید، فرصت کلاس را از دست ندهید. توضیحات بیشتری در این خصوص وجود دارد که در صورت تماس تلفنی ، برایتان توضیح خواهیم داد.
          پاسخ دوم) معمولا زمان و محل برگزاری امتحانات تغییررشته ، طی بخشنامه آموزش و پرورش، در تیر ماه اعلام می شود اما ممکن است روز برگزاری امتحان تغییر رشته درشهرها و مناطق مختلف، متفاوت باشد، لذا برای اطلاع از زمان دقیق آن باید منتظر بخشنامه آموزش و پرورش محل تحصیل خود باشید. می توانید از یکی از دبیرستان های منطقه خود پرس و جو نمایید..
          با تشکر از توجه و لطف شما
          سلامت و موفق باشید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال بسیار تکراری است و جواب مفصل و اقدامات لازم آن، در در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ اول) بحث هدایت تحصیلی وشغلی:
      مهمتر از همه بایدمشخص شود که برای این تغییر رشته که تغییر در سرنوشت تحصیلی وشغلی شماست، چه دلایل منطقی و قابل قبولی دارید. چون از این شاخه به آن شاخه پریدن، هدر دادن سرمایه های خود به خصوص عمر ارزشمندی است که جبران ناپذیراست. لذا باید براساس معیار ها و ملاک های علمی مثل سنجش استعداد، سنجش علاقه و رغبت، تحلیل درست و منطقی از شرایط شغلی و اجتماعی، رشته مورد نظرومسیر تحصیلی و شغلی خود را مشخص نموده وبعد اقدام نمایید.
      برای این موضوع باید حتما از مشاوره های تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی بهره بگیرید.

      پاسخ دوم) شرکت مجدد در کنکور:
      اگراین کار برای شرکت مجدد در کنکور است، با داشتن کاردانی و یا کارشناسی، از نظر آیین نامه سازمان سنجش می توانید مجددا در کنکور تمام گروه های آزمایشی شرکت کنید و نیازی به گرفتن دیپلم و یا پیش دانشگاهی دیگری (در رشته تجربی) ندارید.
      ***متذکر می گردد که براساس آیین نامه سازمان سنجش، اگر نوبت قبلی (کارشناسی کامپیوتر ) را در دانشگاه دولتی درس خوانده اید(تحصیل رایگان) در صورت پذیرش برای مرتبه دوم در همان مقطع(کارشناسی) باید هزینه آن را براساس دوره شبانه پرداخت نمایید.

      پاسخ سوم)جبران سوابق تحصیلی:
      اگر دیپلم شما مربوط به خرداد 84 به بعد بوده و همچنین؛ معدل دیپلم قبلی شما (فنی) شما پایین است و گرفتن دیپلم دوم( تجربی) برای جبران سوابق تحصیلی در کنکور است ، می توانید از سه روش آموزش از راه دور، دوره بزرگسالان(شبانه) و یابه صورت داوطلب آزاد(متفرقه)
      برای گرفتن دیپلم تجربی اقدام کنید. اگر معدل شما مربوط به قبل از خرداد 84 بوده ویا اگر بعد از آن است ،نمرات آن قابل قبول و نسبتا بالاست این روش توصیه نمی شود. لذا به جای صرف هزینه و وقت و… برای گرفتن دیپلم دوباره، وقت خود را برای اصل آزمون کنکور بگذراید.
      ( جزئیات بیشتر برای پاسخ سوال شما درذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید(در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” به تقیل ذکر کرده ایم، با دقت و حوصله بخوانید.
      برای نمونه: برای گرفتن دیپلم دیگر می توانید ازقانون تطبیق واحد هم استفاده کنید.

      ***در صورت سوال و ابهامی، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      با آرزوی سلامتی و سعادتمندی برای شما

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      چون رشته پرستاری جزء گروه تجربی در کنکور سراسری و آزاد است، بنابراین؛ برای شرکت در تمام گروه های آزمایشی سراسری و آزاد باید دوره پیش دانشگاهی را حتما بگذرانید. لذا اگر به رشته مورد اشاره( پرستاری) علاقه وافری(خیلی زیاد) دارید و نیز به شرایط تحصیلی و شغلی آن کاملا آشناهستید، توصیه ما این است شما حتمااز پایه دوم رشته فعلی( تربیت بدنی) به پایه سوم رشته تجربی تغییر رشته بدهید.
      شرایط تغییر رشته ،آمادگی های لازم و اقداماتی که باید انجام بدهید؛ درهمین قسمتی که سوال خود را مطرح کرده اید( تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی) و نیز در ” پست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی ” آمده است . لطفا با حوصله و دقت مطالعه نموده و اگر سوال و ابهامی داشتید فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت و سعادتمند باشید.

  14. با عرض سلام و خسته نباشید:
    من سال سوم رشته ریاضی و فیزیک هستم اما از آنجا که از همان ابتدا تصمیم به ادامه تحصیل در رشته حسابداری هنرستان را داشتم اما بنا به دلایلی نشد الان تصمیم قطعی خود را گرفتم و می خواهم در رشته حسابداری ادامه دهم اما چند نفری گفتند امکان این کار نیست می خواستم ببینم در این باره شما چه راهنمایی می کنید چون این دو سال را هم به زور رد کردم نه به دلیل نداشتن استعداد یا توانایی به دلیل نداشتن علاقه نسبت به رشته ریاضی و فیزیک لطفا راهنمایی کامل بفرمایید.ممنون.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال شما تکراری است و در همین قسمتی که سوال خود را مطرح کرده اید( تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی) و نیز در ” پست پاسخ به سوالات ” جواب داده ایم. در عین باز مجددا یاد آور می شویم که شما چند راه در پیش رو دارید. لطفاتمام راه های ارایه شده را با دقت مطالعه فرمایید و سوال تکراری خودداری نمایید.

      *راه اول:
      رشته مورد اشاره شما( حسابداری) در دوره متوسطه جزء شاخه فنی حرفه ای و یا شاخه کار ودانش تعریف شده است. اما از پایه سوم متوسطه نظام فعلی( دبیرستان و یا حتی هنرستان)، دیگرامکان تحصیل در هیچ یک ازرشته های شاخه فنی حرفه ای وجود ندارد. در صورت علاقه به ادامه تحصیل در هریک از رشته های شاخه فنی، فقط می توان رشته مورد نظر را از طریق شاخه کار ودانش، آن هم به صورت داوطلب آزاد و یا شبانه و یا آموزش از راه دور پی گیری نمایید. یعنی با داشتن دیپلم مثلا ریاضی و حتی دیپلم فنی رشته دیگر، دیپلم دوم دیگری را در شاخه کار ودانش( مثلا حسابداری) را اخذ می کنید. برای این کار نیازی به امتحان تغییر رشته هم ندارید. چون طبق آیین نامه هدایت تحصیلی(تبصره 3ماده 112آیین نامه آموزشی سه ساله متوسطه) تحصیل در شاخه کار ودانش، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد. البته در این صورت می توانید از شیوه تطبیق واحد هم استفاده کنید و درس های مشترک بین رشته قبلی فنی حرفه ای و رشته جدیدکار ودانش شما مورد قبول واقع شده و تنها درس های متفاوت آن(درس های مهارتی) راامتحان داده و با تکمیل آن ها دیپلم دیگری را می گیرید.

      **راه دوم:
      رشته حسابداری جزء رشته های مهم و برتر گروه آزمایشی علوم انسانی( زیر گروه 3 در جدول شماره 4 ، صفحه 11 دفترچه راهنمای کنکور سراسری 93) درکنکور سراسری است بنابر این اگر علاقه وافری به این رشته دارید، یک راه دیگر آن این است که از طریق دانشگاه سراسری عمل کنید. برای این کار؛ قاعدتا بایددوره پیش دانشگاهی را انسانی بخوانید. فلذا می بایست از پایه سوم رشته ریاضی به پیش دانشگاهی انسانی تغییر رشته بدهید.

      ***راه سوم:
      همچنین در دانشگاه علمی کاربردی نیز در زیرگروه 308 با دیپلم انسانی ویا مهارتی (صفحه 9دفترچه راهنمای دانشگاه علمی کاربردی) قرار دارد.برای انتخاب دانشگاه علمی کاربردی باید دیپلم انسانی داشته باشید.

      ****راه چهارم:
      معمولا در دفترچه انتخاب رشته، سهمی از رشته هایی مثل حسابداری را برای گروه ریاضی هم در نظر می گیرند.( رشته حسابداری با گرایش های حسابرسی، دولتی و مالیاتی در زیر گروه 1 – جدول شماره 2 – صفحه 7دفترچه راهنمای کنکور سراسری 93 ) پس راه دیگر، اقدام از طریق کنکور گروه ریاضی است. بنابرانی می توانید به طورجدی همین رشته ریاضی را در دوره پیش دانشگاهی ادامه دهید.

      *****تذکر مهم:
      1- البته انتخاب هریک از دو گزینه راه اول، راه دوم و راه سوم ، هموار نبوده و پیچ و خم و آمادگی خاص خود را می طلبد. چون رشته انسانی از لحاظ محتوایی با رشته ریاضی خیلی فاصله دارد.

      2- به نظر ما انتخاب راه چهارم نسبت به دیگر راه ها مناسب تر بوده و ریسک ، گرفتاری و … کمتری دارد

      3-توضیحات اضافه تر مورد نیاز را یا در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید، بخوانید و یا در پست ” پاسخ به سوالات عمومی “و ” پاسخ به سوالات اختصاصی” همچنین می توانید از طریق تماس تلفنی جواب سوالات و ابهامات خود را جویا شوید ( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت و سعادتمند باشید.

  15. سلام
    من الان سوم ریاضی هستم
    میخوام بدونم اگه کنکور انسانی شرکت کنم چه شرایطی لازمه؟ باتوجه به اینکه معدل نهایی دیپلم تو کنکور تاثیر داره چه باید بکنم؟
    درسی رو نیوفتادم و به امیدخدا نخواهم افتاد ولی به انسانی علاقه دارم … نگران این هستم که اگه برم انسانی 25 درصد چی میشه و همچنین میگید امتحان تغییر رشته تاثیری رو معدل دیپلم نداره…اصلا آیا برم؟ نرم؟
    ممنون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      بخش اول پاسخ شما در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید، در پاسخ به سوالات دیگر کاربران(صفحه تغییر رشته) و نیز در پست ” پاسخ به سولات عمومی و اختصاصی ” آمده است.

      بخش دوم سوال شما(اینکه آیا رشته ریاضی را ادامه داده و یا به رشته انسانی تغییر رشته بدهید) نیازمند جلسه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی وشغلی است.

      ***می توانید مشاوره تلفنی نیز داشته باشید(نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت و سعادتمند باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- بله می توانید از دوم هنرستان به سوم تجربی تغییر رشته بدهید.
      استناد ما به ماده 112 آیین نامه دوره متوسطه( صفحه 617 کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵) است:
      ” براساس ماده ۱۱۲دانش آموزی که در پایه دوم به تحصیل اشتغال دارد چنانچه متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد (اعم از اینکه شرایط رشته مورد تقاضا را در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یا نکرده باشد) با نظر مشاور و رعایت موارد ذیل می تواند در پایه سوم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود .

      2- بایدامتحانات خرداد را با موفقیت به پایان برسانید، بعد از آن برای تغییر رشته به رشته مورد نظر(تجربی) طبق ضوابط آن از طریق مدرسه کنونی خود، اقدام نمایید.

      3- برای تغییر رشته به رشته دیگر باید در امتحان تغییررشته ( دروس پیش نیاز رشته جدید) شرکت کنید.
      استناد ما به متن آیین نامه ماده 1-112 ( صفحه ۶۱۸ کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵) است:
      ماده 1-112 دانش آموزی که متقاضی تغییر رشته به رشته های شاخه نظری است باید در خرداد یا شهریور ماه پایه دوم در امتحان تغییر رشته درسهای تخصصی پایه دوم رشته جدید (صرفاً درسهائی که پیش نیاز درسهای پایه سوم رشته جدید هستند) شرکت کند و چنانچه از کلّیّه درسهای مذکور نمره قبولی کسب کند با تغییر رشته وی موافقت می شود .
      لذا برای تغییر رشته به رشته تجربی با ید چهار درس؛
      – فیزیک 2 و آزمایشگاه
      – شیمی 2 و آزمایشگاه
      – ریاضی 2
      – زیست شناسی 1 و آزمایشگاه
      را به عنوان دروس تغییر رشته، در شهریور امتحان داده و حداقل نمره قبولی 10 را کسب نمایید.
      *** یاد آوری: اگر درسی را مثل ریاضی 2 را در رشته قبلی خود( هنرستان) در خرداد ماه براساس نمره سالانه قبول شده باشید، نیازی به امتحان مجدد برای تغییر رشته نداشته و از لیست دروس تغییررشته حذف می گردد.

      4- بعد از تغییر رشته به رشته جدید ، دانش آموز باید تمام درس های متفاوت ( تخصصی ویژه رشته جدید) را تا پایان تابستان پایه سوم پاس کند. بدین صورت که:

      اول: نمره امتحان درس های تغییر رشته به عنوان بخشی از واحد های سال دوم شما در رشته تجربی پذیرفته می شود

      دوم: با تطبیق واحد های درس های رشته قبلی با رشته جدید، درس های مشترک بین دو رشته و همچنین نمره درس های تغییررشته، پذیرفته شده و مابقی درس های به جا مانده از پایه دوم رشته جدید( مثل درس هندسه 1 ) باید تا پایان دوره پایه سوم( یعنی شهریور پایه سوم) پاس گردد.

      استناد ما به متن آیین نامه ماده 7-112 ( صفحه ۶۱۸ و 619 کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵) است:
      ماده ۷-۱۱۲ـ درسهای گذرانده شده دانش آموزی که با تقاضای تغییر شاخه یا رشته وی موافقت می شود با درسهای رشته جدید مطابقت داده می شود و درسهای مازاد در سقف مجاز بعنوان درسهای انتخابی (و درسهای اختیاری در شاخه کاردانش) پذیرفته می شود و دانش آموز موظّف است سایر درسهای عمومی و اختصاصی پایه دوم رشته جدید را که نگذرانده است با رعایت سایر ضوابط انتخاب کند و بگذراند .
      تبصره ـ درسهائی که از نظر محتوا با درسهای رشته جدید تطبیق دارد بر اساس جدولی که از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهیه و ابلاغ می شود به جای درسهای رشته جدید پذیرفته می شود.

      5- تا زمان امتحان تغییر رشته در شهریور ماه، خود را برای آزمون آن آماده کنید.

      6- به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی،اگر سوال و ابهامی داشتید، یا در همین قسمتی که سوال خود را مطرح کرده اید( تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی) و نیز در ” پست پاسخ به سوالات ” جواب خود را جستجو نمایید و یا فقط ار طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  16. سلام خسته نباشین
    میخواستم ازتون یه سوال بپرسم.
    من الان سوم دبیرستان میخونم رشته ی من تجربی هستش اگه من مردود بشم چطوری باجه شرایطی به کدوم رشته میتونم تغییر رشته بدم؟
    ممنون میشم اگه جواب بدین

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      درنظام فعلی دردوره متوسطه( دبیرستان) چیزی به نام مردودی نداریم!!! در صورت بی علاقه بودن نسبت به رشته قبلی و انصراف از آن، برای تغییر رشته به رشته ای دیگر می توانید برای سال تحصیلی آینده، در خواست استفاده از قانون تطبیق واحد را ارایه دهید. در این صورت درس ها ی مشترک بین رشته قبلی و رشته مورد درخواست شما پذیرفته شده و درس های با قیمانده رشته جدید را باید پاس کنید. البته استفاده از این قانون آیین نامه و شرایط ویژه خود را دارد که باید از طریق واحد مشاوره و یا متوسطه و یا امتحانات اداره آموزش و پرورش منطقه وناحیه خود پی گیری نمایید.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما

  17. اقا سلام چرا جواب مو نمیدید تو رو خدا جواب مو بدین (من الان در دوره پیش دانشگاهی رشته علوم انسانی در حال تحصیل هستم و هیچ علاقه ای به این رشته ندارم آیا میتونم تو دانشگاه رشته معماری یاشهرسازی ادامه تحصیل بدم
    لطفا جواب موبدین راهنماییم کنید

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- رشته مورد اشاره شما جزء گروه آزمایشی ریاضی است. بنابراین در صورتی که درزمان ثبت نام برای کنکور، در گروه آزمایشی ریاضی ثبت نام کرده باشید و دراین این گروه امتحان کنکور بدهید، قاعدتا می توانید این رشته را در زمان انتخاب رشته، در 100 انتخاب مجاز خود، بیاورید.

      2 چون نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی برای شرکت در هریک از سه گروه آزمایشی اصلی کنکور سراسری( ریاضی ، تجربی ، انسانی ) و دو گروه فرعی و شناور ( هنر ، زبان های خارجه) ملاک نیست، بنابراین با نوع دیپلم و پیش دانشگاهی متفاوت(انسانی) با گروه آزمایشی انتخابی(ریاضی) می توانید ثبت نام و در آزمون کنکور آن شرکت کنید.

      3- متفاوت بودن نوع دیپلم و پیش دانشگاهی با نوع گروه آزمایشی انتخابی، هر چند از لحاظ قانونی مشکلی ندارد، اما در اولویت نیست و در صورت چنین وضعیتی، دشواری و سختی های خود را دارد و باید خود را برای آزمون آن آماده کنید. و این به معنای این است که در عمل، دوره پیش دانشگاهی را در دو رشته تحصیل کنید.

      4- در صورتی که از طرفی اصرار به ادامه تحصیل در رشته مورد نظر داشته باشید و از طرفی هم برای کنکور در گروه ریاضی ثبت نام نکرده باشید، باید خود را برای کنکور سال آینده آماده نمایید. برای این کار باید از مشاور های تخصصی برنامه ریزی تحصیلی برای گروه ریاضی بهره گرفته و حتمااز تیرماه امسال در کلاس های دروس تخصصی پایه و پیش دانشگاهی گروه ریاضی، در یک آموزشگاه قوی شرکت کنید.

      ***اگر سوال و ابهامی داشتید، می توانیداز طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  18. ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    لطفا زودتر جواب بدید این واسه دومین باره میپرسم
    من دانش اموز سال سوم رشته تجربی هستم ولی به این رشته علاقه ندارم
    رشته ی مورد نظرم معماری یا به عبارتی رشته عمران در هنرستان فنی حرفه ای هست
    با توجه به اینکه سال سوم هستم چطور میتونم تغییر رشته بدم؟من باید دیپلم تجربی رو بگیرم یا نه نیازی نیست به گرفتن دیپلم؟؟؟
    و باید دروس تخصصی رشته معماری رو کی امتحان بدم؟؟؟
    و به نظر شما معماری رشته خوبیه واسه شغل اینده و بازار کار؟؟
    خواهش میکنم جواب بدید … ممنونم از سایت بسیار خوبتون

  19. سلام.من الان در مقطع سوم دبیرستان رشته ریاضی هستم.می خواستم ببینم با توجه به اینکه امتحانات خرداد شروع شده امکانش هست که بتونم برم رشته هنر؟ لطف کنید شرایطشو بگین ممنون میشم.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال شما تکراری است و بارها در همین صفحه ای که سوال خود را طرح کرده اید و در پست پاسخ به سوالات پاسخ داده شده است:
      اول اینکه: باید ازعلاقه مندی خود به رشته هنر امکان موفقیت در گرایش های این رشته در دانشگاه و به خصوص شغل های مربوط به آن مطمئن باشید. برای بررسی نکاتی که متذکر شدیم می بایست از مشاوره های تخصصی هدایت تحصیی در این زمینه بهره بگیرید و با امکان سنجی درست تصمیم گرفته و عمل نمایید.

      دوم : در صورت روشن بودن نکات بالا؛ شما می توانید بعد از به اتمام رسانیدن موفق پایه سوم ریاضی، درخواست خود را برای تغییر رشته به هنر در مقطع پیش دانشگاهی به مدرسه ارایه داده و فرم مخصوص عکسدار آن را برای ثبت نام امتحان آن دریافت نمایید. سپس به محل حوزه امتحان تغییر رشته که از طرف آموزش و پرورش مشخص می شود، مراجعه کنید. زمان این کار معمولا و براساس بخشنامه مربوط به آن در هفته اول یا دوم تیرماه خواهد بود و گاهی هم زمان ثبت نام در حوزه مربوط به آن دیرتر اعلام می شود.

      سوم : آمادگی علمی شما برای چهار درس امتحان تغییر رشته است، که قاعدتا از مهتر از بحث ثبت نام و زمان امتحان آن بوده و چندان آسان هم نیست!!!؟؟؟ سایر توضیحات و مشاهده عناوین چهار درس امتحان تغییر رشته برای پیش دانشگاهی هنر را در سایر پاسخ به سوالات کاربران، مطالعه بفرمایید ودر صورت سوال و ابهام تنها از طریق تمااس تلفنی پرس و جو نمایید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  20. ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما و تشکر از زحمت شما در پاسخ دادن به سوالات کاربران

    من سال سوم تجربی هستم و قصد دارم تغییر رشته بدم و میخواستم بدونم چطور میتونم تغییر رشته بدم؟

    رشته مورد نظرم مهندسی عمران است… به نظر شما باید دیپلم تجربی رو بگیرم و بعد تغییر رشته بدم یا خیر نیازی به گرفتن دیپلم تجربی نیست؟
    میخواستم بدونم ایا این رشته, رشته خوبیه و شغل خوبی واسه بازار کار هست؟
    و این رشته در کدام یک از شاخه های فنی قرار داره؟
    ممنون میشم به سوالاتم جواب بدید… مرسی از سایت بسیار خوبتون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      * موضوع قسمت اول سوال شما؛ تغییر رشته از پایه سوم رشته تجربی به دوره پیش دانشگاهی رشته ریاضی است که جواب مفصل و اقدامات لازم آن، در در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید(در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید.

      ** موضوع دوم سوال شما؛ بحث هدایت تحصیلی و شغلی است . به طورکلی می توان گفت که این رشته در حال حاضراز بازار کار خوبی برخوردار است . اما به نظر نمی رسد که این مقدار اطلاعات کلی، جواب کاملی برای یک تصمیم گیری سرنوشت ساز و صرف هزینه و سرمایه برای آن( به خصوص عمرشریف) باشد
      لذا برای رسیدن به نتیجه روشن باید چند جنبه مرود بررسیو ارزیابی قرار گیرد. جنبه ای که به خود شما بر می گردد و جنبه دیگر؛ جنبه بیرونی واجتماعی آن است. هر دو جنبه این موضوع نیازمند اطلاعات و پایش دقیقی است.
      برای بررسی جنبه فردی آن باید از ابزار هایی همچون؛ تست های رغبت سنج شغلی – شخصیتی، تشخیص استعداد تحصیلی، و شناخت الگوهای شغلی، بهره گرفت. باید دید چرا برخی در این رشته موفق بوده و از موقعیت شغلی و درآمدی آن راضی هستند وبرخی نیمه کاره در دوره دانشجویی ویا در زمان اشتغال به آن، این رشته را رها کرده اند. پاسخ ما این است که سنجش ها و پایش های مذکور، به درستی انجام نشده است
      هر کدام از این موارد نیازمند جلسه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی است.

      جنبه دوم و بیرونی( اجتماعی) رشته مورداشاره شما نیازمند جمع آوری اطلاعات به روز در مورد مزیت ها و محدودیت های این رشته وبه طبع شغل آن است.

      *** موضوع سوم راه های ادامه تحصیل این رشته است.
      قوی ترین راه ادامه تحصیل در دوره کارشناسی از طریق گروه آزمایشی ریاضی در کنکور سراسری است . اگر بخواهید با سطح علمی پایین تر اما سطح مهارتی بالاتری تحصیل کنید پی گیری این رشته از طریق کاردانی دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه ای و یا کاردانی دانشگاه آزاد امکان خواهد داشت. اماچون دیپلم تجربی دارید باید دیپلم فنی رشته مذکور را از طریق شاخه کار ودانش به صورت داوطلب آزاد اخذ نمایید سپس برای دانشگاه های مذکوراقدام نمایید. ادامه تحصیل از این طریق خیلی طولانی تر خواهد بود. چون بایدهم دیپلم فنی رشته مذکور را اخذ کنید و هم اینکه تحصیل از ابن به صورت مقطع های جداگانه(اول کاردانی وبعد کارشناسی) امکان پذیر است.
      دیگر شرایط این راه نیزبه تفصیل در پاسخ به دیگر کاربران در همین صفحه ذکر کرده ایم.
      به نظر در صورت تصمیم قطعی برای تحصیل در این رشته از طریق گروه آزمایشی رشته ریاضی کنکور سراسری است که همانطور در موضوع اول گفتیم باید از پایه سوم رشته تجربی به دوره پیش دانشگاهی رشته ریاضی تغییر رشته بدهید.

      *** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی،اگر سوال و ابهامی داشتید، یا در همین قسمتی که سوال خود را مطرح کرده اید( تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی) و نیز در ” پست پاسخ به سوالات ” جواب خود را جستجو نمایید و یا فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  21. به نام خدا
    و با سلام خدا قوت خدمت شما…
    من در سال 91 پیش دانشگاهی ریاضی رو تموم کردم که دوتا از درس هام به دلیل مشکلاتی موکول شد به سال 92 که پارسال باشه . و تونستم مدرک پیش ریاضی رو بگیرم . از آنجایی که شدیدا به رشته های هنری علاقه مندم و استعداد های بسیار بسیار زیادی در تاتر و موسیقی و هنر تصویرگری و بیان و اجرا و کلا … بیشتر رشته های هنری دارم دلم میخواد برای کنکور تیر ماه 93 که یک ماه دیگه باشه ، کنکور هنر بدم … خانواده ام هم شدیدا با این مسئله مخالف هستند که من برم تو رشته تاتر چون از نظر اونها این راهی من میخوام برم منبا درامد نداره و نمیتونم از طریق اون زندگیمو بچرخونم . پدرم همیشه میگه تو که الان وقت داری و میتونی مسیر زندگیتو انتخاب کنی راهی رو برو که پس فردا که وارد جامعه شدی واسه ی خودت باشی و نون فقیری نخوری . این رو هم میدونم که رشته های هنری یه مدت زمانی رو باید بگذرونی تا به یه جایی برسی…
    بچه خواهرم که رشتش کامپیوتره میگه تو که انقدر به هنر علاقه داری و اینا برو رشته گرافیک و مدرکشو بگیر وارد بازار کارش شو…
    بد جوری سر در گم شدم …. وقتم روز به روز داره میگذره و نمیدونم چه کنم…
    تو رو به هرکی که می پرستین کمک کنین یه راهی بذارین جلو پام…
    ممنون میشم اگه جوابمو به ایمیلم بفرستین اخه من اینجا رو از گوگل پیدا کردم…
    ممنون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام

      1- شناخت کافی و تصمیم گیری درست در مورد رشته تحصیلی و شغلی صرفا از طریق چند جمله در پاسخ به درخواست شما، امکان پذیر نیست. هدایت تحصیلی شرایط و ابزارهای خود را لازم دارد. از جمله؛ اجرای تست های رغبت سنج شغلی – شخصیتی، تشخیص استعداد تحصیلی، و شناخت الگوهای شغلی و… که هر کدام از این موارد نیازمند جلسه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی است.

      2- با توجه به این که رشته تحصیلی، تعیین مسیر سرنوشت شغلی است، پس باید دلایل منطقی و کافی برای این تغییر رشته داشته باشید. برای همین مجددا تاکید می کنیم که برای تصمیم گیری درست از مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی استفاده کنید.

      3- موفقیت در هریک از رشته های تحصیلی به عوامل متعددی بستگی دارد که مهترین آن رغبت و علاقه ،انگیزه واستعداد شما در آن رشته است. بنابرین قبل از هر اقدامی باید این عوامل مورد سنجش و بازنگری دقیق قرار گیرید.

      4- برای انتخاب هر رشته ای، علاوه بر علاقه باید شرایط اجتماعی و واقعیت های موجود را نیز در نظر گرفت . برای این منظور شما نیازمند به اطلاعات بیشتر و جامعی برای رشته های مورد نظر و راه های موفقیت در آن هستید.

      5- موقعیت شغلی رشته گرافیک خوب است . اما نبایداین مورد تنها ملاک برای انتخاب سرنوشت ساز قرار گیرد.

      6- برای ادامه تحصیل در هر کدام از رشته ها، علاوه بر نکات بالا باید آمادگی علمی لازم را نیز کسب نمایید. بنابراین؛ در صورت انتخاب هریک از رشته های هنری حتما باید خود را برای کنکور آن آماده کنید یعنی باید برای در سهای تخصصی کنکور هنر، در کلاس های یک آموزشگاه قوی ویژه هنر شرکت کنید. این کار در طول سال امکان دارد نه یکی دو ماه!!!

      *** مجددا متذکر می گردد که برای انتخاب مسیر بهتر و برنامه ریزی مناسب حتما از مشاوره های تخصصی هدایت تحصیلی استفاده کنید و بدانید بدون مشورت لازم و با صرف هزینه زیاد، بدرستی به هدف و منظورتان نرسیده و سرمایه های خود را به هدر خواهید داد.
      سلامت و موفق باشید.

  22. lotfan javabe mno bdid..
    salam khaste nabashid man mikhastam az reshteye tajrobi b reshteye memari ya omran fani taqir bdam va ba inke sale sevom hastam chikar kari bayad anjam bdam ta sale bad b jaye inke pisho bkhunam beram daneshgah omran ya memari bkhunam ????? Mamnun misham komakam konid

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال تکراری است و تا به حال چندین بار پاسخ داده ایم.جمع بندی پاسخ ها به عرض شما می رسد:

      پاسخ اول)ادامه تحصیل از راه شاخه فنی:
      از پایه سوم متوسطه نظام فعلی( دبیرستان و یا حتی هنرستان)، دیگرامکان تحصیل در هیچ یک ازرشته های شاخه فنی حرفه ای وجود ندارد. در صورت علاقه به ادامه تحصیل در هریک از رشته های شاخه فنی، فقط می توان رشته مورد نظر را از طریق شاخه کار ودانش، آن هم به صورت داوطلب آزاد و یا شبانه و یا آموزش از راه دور پی گیری نمایید. یعنی با داشتن دیپلم مثلا ریاضی و حتی دیپلم فنی رشته دیگر، دیپلم دوم دیگری را در شاخه کار ودانش( مثلا عمران) را اخذ می کنید. برای این کار نیازی به امتحان تغییر رشته هم ندارید. چون طبق آیین نامه هدایت تحصیلی(تبصره 3ماده 112آیین نامه آموزشی سه ساله متوسطه) تحصیل در شاخه کار ودانش، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد. البته در این صورت می توانید از شیوه تطبیق واحد هم استفاده کنید و درس های مشترک بین رشته قبلی فنی حرفه ای و رشته جدیدکار ودانش شما مورد قبول واقع شده و تنها درس های متفاوت آن(درس های مهارتی) راامتحان داده و با تکمیل آن ها دیپلم دیگری را می گیرید.

      پاسخ دوم) ادامه تحصیل در رشته مورد نظر از طریق ریاضی:
      رشته عمران و معماری جزء رشته های مهم و برتر گروه آزمایشی ریاضی فیزیک است ( زیر گروه 1 در جدول شماره 2، صفحه 9 دفترچه راهنمای کنکور سراسری 93) درکنکور سراسری است. بنابر این اگر علاقه وافری به این رشته دارید، یک راه دیگر آن این است که از طریق دانشگاه سراسری عمل کنید. برای این کار؛ قاعدتا بایددوره پیش دانشگاهی را ریاضی بخوانید. فلذا می بایست از پایه سوم رشته تجربی به پیش دانشگاهی ریاضی تغییر رشته بدهید.

      پاسخ سوم)بررسی بهترین راه ادامه تحصیل در رشته های مورد اشاره( عمران یا معماری)
      قوی ترین راه ادامه تحصیل در دوره کارشناسی از طریق گروه آزمایشی ریاضی در کنکور سراسری است . اگر بخواهید با سطح علمی پایین تر اما سطح مهارتی بالاتری تحصیل کنید پی گیری این رشته از طریق کاردانی دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه ای و یا کاردانی دانشگاه آزاد امکان خواهد داشت. اماچون دیپلم تجربی دارید باید دیپلم فنی رشته مذکور را از طریق شاخه کار ودانش به صورت داوطلب آزاد اخذ نمایید سپس برای دانشگاه های مذکوراقدام نمایید. ادامه تحصیل از این طریق خیلی طولانی تر خواهد بود. چون بایدهم دیپلم فنی رشته مذکور را اخذ کنید و هم اینکه تحصیل از ابن به صورت مقطع های جداگانه(اول کاردانی وبعد کارشناسی) امکان پذیر است.
      به نظرما در صورت تصمیم قطعی برای تحصیل در این رشته، ولویت با گروه آزمایشی رشته ریاضی کنکور سراسری است که در این صورت باید از پایه سوم رشته تجربی به دوره پیش دانشگاهی رشته ریاضی تغییر رشته بدهید که جواب مفصل و اقدامات لازم آن، در در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید(در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید.
      *** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی،اگر سوال و ابهامی داشتید، یا در همین قسمتی که سوال خود را مطرح کرده اید( تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی) و نیز در ” پست پاسخ به سوالات ” جواب خود را جستجو نمایید و یا فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      سلامت وموفق باشید.

  23. سلام .خسته نباشید.من سوم تجربی هستم و میخوام تغغیر رشته بدم پیش دانشگاهی هنربخونم.میشه راهنماییم کنید بایدچیکارکنم؟؟اکثراهنرستان ها ازتابستون شروع میشه میذارن من برم سرکلاسشون؟؟؟؟؟؟؟؟؟لطفاجوابمو بذین

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      قسمت اول سوال شما به تفصیل درذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید(در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید.

      درپاسخ به قسمت دوم سوال شما باید بگوییم که تمام دانش آموزانی که می خواهند از پایه سوم به پیش دانشگاهی تغییر رشته بدهند شرایط شما را دارند. بنابراین با ارایه برگه امتحان تغییر رشته به پیش دانشگاهی هنر به مدرسه مربوط به آن، مشکلی برای اینکه تابستان در کلاس های پیش دانشگاهی هنر شرکت کنید ندارید اما دو نکته حائز اهمیت است:
      اول اینکه؛ از ادامه تحصیل در این رشته کاملا مطمئن باشید.
      و دوم؛ با توجه به امتحان تغییر رشته در چهار درس (طراحی 1 – تاریخ هنر جهان – تاریخ هنر ایران – مبانی هنر های تجسمی) برای پیش دانشگاهی رشته هنر، باید از آمادگی علمی لازم در چهار درس آن برخوردار بوده و از قبولی خود در این امتحانات مطمئن باشید. چون در صورتی که حتی در یک درس از دورس امتحان تغییررشته نمره 9/75 بگیرید، اجازه ادامه تحصیلی در رشته هنر را نخواهید داشت و این یعنی …!!!

      *** به دلیل محدودیت زمانی درارایه پاسخ کتبی،اگر سوال و ابهامی داشتید، یا در همین قسمتی که سوال خود را مطرح کرده اید( تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی) و نیز در ” پست پاسخ به سوالات ” جواب خود را جستجو نمایید مانند:
      – پاسخ به سوال(عمومی- شماره ۱۳) : چگونه خود را برای امتحان تغییر رشته هنر آماده کنیم؟
      پاسخ به سوال( اختصاصی- شماره ۱۰۱ ) : چگونگی تغییر رشته از کاردانی فنی رشته کامپیوتر به پیش دانشگاهی هنربه منظور شرکت در کنکور هنر؟!
      – پاسخ سوال( عمومی شماره ۴۴ ) : نمونه سوال درس طراحی ۱ برای امتحان تغییررشته به رشته هنر پیش دانشگاهی.
      – پاسخ به سوال (اختصاصی- شماره ۸۰) : برای تغییر رشته به هنر پیش دانشگاهی ، درس طراحی ۱ جزء امتحان تغییر رشته است یا طراحی ۲
      – پاسخ به سوال (اختصاصی- شماره ۷۹): آیا برای امتحان تغییر رشته از دیپلم تجربی به هنر، برای درس هایی همچون طراحی، کسب نمره قبولی میسر است؟
      – پاسخ سوال (اختصاصی شماره ۴۷): امکان ادامه تحصیل در رشته هنر با عدم نمره قبولی در یک درس امتحان تغییر رشته
      – پاسخ سوال(اختصاصی- شماره ۴۱): پایه اول دبیرستان را تمام کردم. هر چندبه رشته هنر علاقه دارم اما خانواده ام مخالف هستند. با توجه به این، چه زمانی برای تغییررشته اقدام کنم؟
      – پاسخ سوال(اختصاصی- شماره۳۴): توضیح در موردسوالات آزمون تغییر رشته هنر برای درس طراحی ۱ و آزمون عملی آن؟
      – پاسخ به سوال(اختصاصی شماره- ۱۵): امتحان تغییر رشته از انسانی به هنر؟
      مرداد ۲۰م, ۱۳۹۲
      – پاسخ به سوال(اختصاصی شماره۸): تغییر رشته از سوم دبیرستان به پیش دانشگاهی هنر
      مرداد ۶م, ۱۳۹۲
      و یا فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)

      سلامت و سعادتمندباشید

  24. سلام خسته نباشید
    ببخشید من دانش آموز سال دوم رشته ریاضی هستم میخوام تغییر رشته بدم به انسانی می خواستم بپرسم که من الان تو خرداد اگر درس های تخصصی ریاضی (ریاضی فیزیک شیمی هندسه) رو نخونم و تجدید بشم مشکلی نداره؟ برای شهریور درس های تخصصی رشته انسانی عربی و جامعشناسی رو میتونم امتحان بدم و برم سال سوم انسانی رو بخونم؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال بسیار تکراری است و جواب مفصل و اقدامات لازم آن، در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید

  25. سلام من دوم ریاضی هستم ولی به رشته تجربی علاقه دارم و میخوام ریاضی بخونم ولی کنکور تجربی بدم حالا باید رشتمو به تجربی تغییر بدم یا هر دو رو باهم بخوانم؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      1- از لحاظ آیی نامه سازمان سنجش با هر نوع رشته دیپلم و پیش دانشگاهی می توانید، در هریک از گروه های آزمایشی اصلی(ریاضی، تجربی، انسانی) و فرعی( زبان های خارجه و هنر) شرکت کنید.

      2- منطقی و عاقلانه این است که دروه پیش دانشگاهی را حتما تجربی بخوانید.

      3- با توجه به اهداف هدایت تحصیلی و همچنین مساله تاثیر سوابق تحصیلی( نمرات درس به درس امتحان نهایی پایه سوم) و تاثیر کمتر از حد تعیین شده( فعلا 25 درصد) برای دیپلم های غیر مرتبط با نوع گروه آزمایشی و مهمتر اینکه گرفتن نمرات بالا در امتحانات نهایی رشته ریاضی معمولا سخت تر از تجربی است ، لذا اگر شما واقعا تصمیم به ادامه تحصیل در رشته های گروه علوم تجربی در دانشگاه را دارید، به نظر ما تحصیل در رشته تجربی در پایه سوم دبیرستان در اولویت است.

      ***در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و سعادتمند باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال بسیار تکراری است و جواب مفصل و اقدامات لازم آن، در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      براساس توضیحات دفترچه راهنمای دانشگاهای فنی (دانشگاه های فنی حرفه ای و جامع علمی کاربردی) برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر با دیپلم فنی ، باید نوع دیپلم شما با نوع رشته انتخابی کاردانی هماهنگی و متناظر باشد. اگر می خواهید رشته دیگری در در دوره کاردانی تحصیل کنید، با مشاهد جدول مربوط به پذیرش نوع دیپلم برای هریک از رشته های کاردانی این دو دانشگاه، برای گرفتن دیپلم فنی دیگری اقدام کنید.
      شرایط و راه گرفتن دیپلم فنی دیگر را در پاسخ به سوالات دیگر کار بران و همچنین پست پاسخ به سوالات به تفصیل و مکرر ذکر کرده ایم. توضحیات ارایه شده را بخوانید و درصورت سوال و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت وموفق باشید

  26. سلام ببخشید بنده برای درخواست تغییر رشته به مدیریت اموزشگاه مراجعه کردم اما گفتند که باید دانش اموزان تجربی از مدرسه برند وتعداد تجربی کم شود تا دانش اموز جدید بپذیرند ومدارس دیگر قبول نمیکندد

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      مشکل شما اداری است و باید به اداره آموزش و پرورش منطفه تحصیل خود( واحد مشاوره و متوسطه) مراجعه نموده و مساله خود را در میان بگذارید.
      در صورت نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت وموفق باشید

  27. سلام آقای ابراهیمی توروخدا جوابمو بدید چند روزه که هر روز میام و منتظر جوابتونم
    یه لطفی بکنید منم مثه بقیه راهنمایی کنید….

    من الان سوم ریاضی هستم اما دانشگاه دوست دارم رشته ی کارشناسی تولید سیما رو بخونم که مربوط به رشته ی هنره ولی خانواده اجازه نمیدن پیشمو برم
    رشته ی هنر….الان با توجه به این که رشته های مهندسیو دوست ندارم میخوام برم رشته ی انسانی…میخوام بدونم راهی هست که از این رشته دانشگاه کارشناسی تولید سیما رو بخونم؟؟
    کمکم کنید خواهشا

  28. محمد حسین زاده

    دیدگاه شما در انتظار بررسی است.
    اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۳ در ۳:۲۸ ب.ظ

    به نام خدا
    با عرض سلام و خسته نباشید به شما و تمام کسانی که برای پیشرفت این مملکت تلاش میکنند
    با ارزش پوزش من یک سوالی داشتم که مرا در گیر خود کرد و از شما خواهش میکنم با پاسج سریع (اگر ممکن است )
    مرا کمک کنید
    من سال پسش در رشته ی ریاضی فیزیک درس میخوانم و در مقطع سوم دبیرستان ترک تحصیل کردم یعنی دیپلم ناقص
    البته من در امتحانات نهایی خرداد شرکت کردم ولیکن چند درس را پاس نکردم (عربی-شیمی-هندسه-جبر) و در امتحانات شهریور و دی شرکت نکردم
    ولی حال خیلی دوست دارم که با اراده ی قوی دوباره شروع کنم.
    ولی نمی دانم که چکار کنم ایا فرصت دیگر دارم یا نه. و بابر کنید که شب ها تا صبح بیدارم و نمی دانم که چکار کنم
    برای همین از شما خواهش میکنم که هر چه سریع تر جواب بدبد
    خدا قووت

  29. salam khaste nabashid man mikhastam az reshteye tajrobi b reshteye memari ya omran fani taqir bdam va ba inke sale sevom hastam chikar kari bayad anjam bdam ta sale bad b jaye inke pisho bkhunam beram daneshgah omran ya memari bkhunam ????? Mamnun misham komakam konid

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      از پایه سوم متوسطه نظام فعلی( یعنی با وجود تحصیل در پایه سوم دبیرستان و یا حتی هنرستان و یا فارالتحصیل شدن در آن ها )، دیگرامکان تحصیل در هیچ یک ازرشته های شاخه فنی حرفه ای وجود ندارد. در صورت علاقه به ادامه تحصیل در هریک از رشته های شاخه فنی، فقط می توانید رشته مورد نظر را از طریق شاخه کار ودانش، در صورت داشتن شرایط سنی در دوره روزانه و در غیر این صورت از طریق داوطلب آزاد( متفرقه) و یا شبانه(بزرگسالان) پی گیری نمایید. یعنی با داشتن هرنوع دیپلمی ، دیپلم دوم دیگری را در شاخه کار ودانش( مثلاعمران) را اخذ می کنید. برای این کار نیازی به امتحان تغییر رشته هم ندارید. چون طبق آیین نامه هدایت تحصیلی(تبصره 3ماده 112آیین نامه آموزشی سه ساله متوسطه) تحصیل در شاخه کار ودانش، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد.
      *** یادآوری:
      1- در صورتی که شرایط دوره روزانه را داشته باشید و بخواهید رشته مورد نظر را از این طریق ادامه دهید، چون دوره روزانه کار ودانش تطبیق واحد ندارد پس باید از سال دوم تحصیل کنید یعنی باید ازپایه دوم تکرار پایه نمایید.
      2- در دوره شبانه و یا به صورت داوطلب آزاد ، می توانید از شیوه تطبیق واحد هم استفاده کنید و درس های مشترک بین رشته قبلی و رشته جدیدکار ودانش شما مورد قبول واقع شده و تنها درس های متفاوت آن(درس های مهارتی) راامتحان داده و با تکمیل آن ها دیپلم دیگری را می گیرید.
      3- در رشته های شاخه کار ودانش، اصل مطلب گذراندن واحد های مهارتی است که با گذراندن دوره آن در آموزشگا ههای خصوصی و ارایه آن ، می توانید واحدهای خود را تکمیل نمایید.
      4- تغییر رشته از تجربی به رشته فنی مورد نظر حداقل یک سال طول می کشد.
      5- برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر با دیپلم فنی در دانشگاه های فنی حرفه ای و جامع علمی کاربردی ، باید نوع دیپلم شما با نوع رشته انتخابی کاردانی هماهنگی و متناظر باشد.

      6- مجددا یاد آور می شود که توضیحات بیشتر را باجزئیات لازم درصفحه تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی و همچنین در پاسخ به سوالا ت دیگر کاربران گرامی و نیز در ” پست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی ” ملاحظه فرمایید .

      موفق باشید.

  30. سلام آقای ابراهیمی ……. . من سال سوم تجربی ام میخوام امتحان تغییر رشته بدم برای پیش دانشگاهی هنر . همونطور که در پاسخ نظرات کاربران دیدم . برای این امتحان باید ۴ درس طراحی ۱ و مبانی هنر های تجسمی .و تاریخ هنر ایران و جهان رو امتحان بدم . رفتم اداره آموزش پرورش . به من گفتن که مرداد ماه این امتحان شروع میشه . اما من نمیدونم امسال پیش دانشگاهی از چه ماهی شروع میشه . یعنی اگه از تیر شروع بشه که من یه ماه از مدرسه عقب میوفتم . آیا به خود همون مدرسه اش بستگی داره ؟ یا زمان شروع مدارس در سال های مختلف با هم فرق میکنه ؟ وقت خیلی کمی دارم لطفا راهنمایی کنین 🙁

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      1- زمان امتحان تغییر رشته پایه سوم به پیش دانشگاهی، هنوز به طور دقیق اعلام نشده است. یا مثل قبل از سال 92 در مرداد است و یا مانند سال 92 در شهریور ماه خواهد بود.

      2- آغاز دوره پیش دانشگاهی به طور رسمی از ابتدای سال تحصیلی یعنی اول مهرماه حساب می شود امابرای استفاده از فرصت تابستان، معمولا مدارس کلاس های درسی پیش دانشگاهی را از تابستان ( تیرماه) شروع می کنند. بنابراین بستگی به مدرسه ای دارد که شما در آن ثبت نام نموده اید.

      3- قاعدتا چون درس دوره پیش دانشگاهی به طور جدی و کامل از تابستان شروع می شود، پس مشخص است که باید از ابتدای شروع درس (از تیرماه)در کلاس حضور داشته باشید و اگر به بعد از امتحان تغییر رشته و اعلام نتیجه آن موکول شود، از درس ها عقب خواهید افتاد. برای همین مدارس هم به دانش آموزان تغییر رشته ای فرصت می دهند تا در فرصت تابستان از کلا س های دوره پیش دانشگاهی استفاده کنند. بنابراین؛ شما علاوه براعلام درخواست خود برای تغییر رشته، باید در کلاس های دوره پیش دانشگاهی در تابستان حضور داشته باشید. پس به طور جدی این مساله را پی گیری نموده و در صورت نیاز می توانید با ما تماس تلفنی داشته باشید( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      با آرزوی موفقیت و سلامت برای شما

  31. با عرض سلام
    من لیسانس گرافیک هنر هستم و قصد دارم کنکور تجربی شرکت کنم آیا امکان پذیر هست؟و یا باید پیش دانشگاهی بخونم؟چون من دیپلم هنر و پیش دانشگاهی هنر دارم ممنمون میشم اگر راهنمایی بفرمایید آیا راهی وجود داره

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و باسلام
      براساس توضیحات دفترچه راهنمای کنکور، نوع رشته دیپلم و پیش دانشگاهی برای ثبت نام وشرکت در هریک از گروه های آزمایشی ، ملاک نیست. پس شما می توانید با دیپلم و پیش دانشگاهی گرافیک در گروه آزمایشی تجربی شرکت کنید. اما مساله مهم در مورد شما نکاتی دیگری است که به نظر ما نیاز به مشورت بیشتری دارد:

      1-اگر هدف شما رشته های گروه علوم پزشکی مثل پزشکی، داورسازی و دندان پزشکی است،ادامه تحصیل در دانشگاه کارآسانی نیست و تحمل و آمادگی بالایی را هم در زمان آمادگی برای کنکور و هم در زمان دانشجویی، می طلبد. یعنی به اصطلاح باید در حد کشنده درس بخوانید و این تنها برای کسی میسر است که عاشق این رشته باشد نه…!!!؟؟؟

      2- شناخت کافی و تصمیم گیری درست در مورد رشته تحصیلی و شغلی، صرفا از طریق چند جمله در پاسخ به درخواست شما، امکان پذیر نیست. هدایت تحصیلی شرایط و ابزارهای خود را لازم دارد. از جمله؛ اجرای تست های رغبت سنج شغلی – شخصیتی، تشخیص استعداد تحصیلی، و شناخت الگوهای شغلی و… که هر کدام از این موارد نیازمند جلسه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی و شغلی است. برای نمونه شما چقدر با عوارض شغل دندان پزشکی مثل آرتروز گردن ، دیسک کمر و احتمال گرفتارشدن به بیماری های عفونی قابل انتقال از طریق دهان(برقان و زردی) آشنایی دارید. تمام این توضیحات به معنای این که شما رشته مورد علاقه خود را پی گیری نکنید نیست بلکه منظور این است که با چشم باز تصمیم گرفته و حرکت کنید. لذا تمام مورد مذکور را باید در محاسبات خود بیاورید.

      3- در صورت رسیدگی به دو نکته بالا و تصمیم مطمئن برای این کار، نیازمند یک برنامه ریزی قوی برای آمادگی کنکور هستید. برای این کار باید حتما در کلاس درس های تخصصی برای کنکور گروه تجربی، در طول سال در یک آموزشگاه قوی شرکت نمایید و مشاوره برنامه ریزی هم استفاده نمایید.

      *** توضیحات بیشتر و اقدامات لازم دیگر، در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و سعادتمند باشید.

  32. سلام.خسته نباشید..من دانشجو رشته زبان عرب هستم وعلاقه زیادی به عکاسی دارم.به امید خدا سال دیگه درسم تموم میشه .میخواستم بدونم من برای کنکور هنر چه درسایی رو باید بخونم؟؟وایا رشته عکاسی این روزها خواهان دارد یا نه؟؟ممنون میشم اگه جواب بهم ایمیل کنیدوومنتظرم..ممنون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      اولا؛ منابع کنکور هنر، به روشنی در دفترچه راهنمای کنکوردر صفحه 13 ذکر شده است.

      ثانیا؛ موفقیت در یک رشته تحصیلی و سپس در شغل های وابسته به آن ، به عوامل متعددی بستگی دارد. لذا نمی توان با یک جمله و حکم کلی در مورد موقعیت شغلی یک رشته و توفیق و یا عدم توفیق شما نظر داد. بررسی عوامل متعدد تاثیر گذار در جلسه تخصصی هدایت تحصیلی – شغلی آن هم از راه های سنجش علمی استعدادو رغبت ،امکان پذیر است.
      البته به دلیل تغییر شرایط اجتماعی، واقعا پیش بینی دقیقی در مورد آینده یک شغل نمی توان داشت. اما از بین عموامل تاثیر گذار، استعداد و رغبت ، در اولویت است.

      *** توضیحات بیشتر و اقدامات لازم دیگر، در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و سعادتمند باشید.

  33. سلام آقا توروخدا جوابمو بدید به شدت توی 2راهی ام….
    من الان سوم ریاضی هستم اما دانشگاه دوست دارم رشته ی کارشناسی تولید سیما رو بخونم که مربوط به رشته ی هنره ولی خانواده اجازه نمیدن پیشمو برم
    رشته ی هنر….الان با توجه به این که رشته های مهندسیو دوست ندارم میخوام برم رشته ی انسانی…میخوام بدونم راهی هست که از این رشته دانشگاه کارشناسی تولید سیما رو بخونم؟؟
    کمکم کنید خواهشا

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      در ادامه پاسخ قبلی، پاسخ زیر ارسال می گردد. لطفا با دقت بخوانید و در صورت سوال و ابهام، تنها از طریق تماس تلفنی(بخش تماس باما در نوار مشکی بالای سایت) پی گیری نمایید.
      1- تعریف رشته مورد اشاره:
      درگروه هنر دفترچه های موجود کنکور دانشگاه های مختلف سراسری، آزاد، پیام نور ، علمی کاربردی، فنی حرفه ای، رشته ای به عنوا ن تولید سیما ملاحظه نشد. شاید منظورتان سینما باشد
      2- گزینش دانشگاه سراسری وآزاد با کنکور:
      همانطور خودتان اشاره کرده اید رشته مورد نظرتان جزء گروه هنر است نه انسانی و یا… !!! ولــــی برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر در دانشگاه سراسری؛ چون نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی برای انتخاب وشرکت در هیچ یک از گروههای آزمایشی ( به خصوص هنر که شناور است) ملاک نیست، شما با هر نوع دیپلم و یا پیش دانشگاهی می توانید، در هریک از گروههای آزمایشی ثبت نام نموده و امتحان دهید. وبه بالطبع چون دو سال است که آزمون دانشگاه آزاد همان آزمون سراسری بوده و کنکورمستقلی ندارد ، این موضوع شامل دانشگاه آزاد (بخش گزینش با آزمون) هم می شود.
      رشته سینما در کنکور سراسری، جزء زیر گروه 4 گروه آزمایشی هنر است( می توانید به جدول شماره5 صفحه 11 دفترچه شماره 1 کنکور 93 که پی دی اف آن در پست معرفی کتاب و متون سایت مشاوره ما موجود است، مراجعه نمایید)
      برای شرکت در این رشته باید آمادگی علمی و تجربی لازم را کسب نموده و درس های هنر را برای کنکور هنر بخوانید یعنی درس های درک عمومی هنر – درک عمومی ریاضی فیزیک – ترسیم فنی – خلاقیت تصویری و تجسمی – خلاقیت نمایشی – خلاقیت موسیقی – خواص مواد .
      *** و اما مساله مهمتر اینکه؛
      با توجه به توضیحات شما در مورد عدم اجازه خانواده، کار شما سخت می شود برای اینکه شما در دوره پیش دانشگاهی هم باید رشته ریاضی و یا انسانی را بخوانید و هم خود را برای کنکورسراسری هنر آماده کنید و این کار زیاد و طاقت فرسایی را می طلبد. بنابراین در اولویت اول باید با خانواده خود با یک نتیجه مشترکی برسید . برای این منظور از جلسات مشاوره تخصصی که در پاسخ قبلی به آن اشاره شد، استفاده کنید

      3- گزینش دانشگاه غیر دولتی و غیر انتفاعی و پیام نور:
      این دانشگاهها مثل موسسه غیر دولتی سوره تهران بر اساس سوابق تحصیلی و بدون آزمون، دانشجو می پذیرند . برای رشته های گروه هنر معدل کتبی دیپلم ( امتحانات نهایی)ریاضی و تجربی 100% و انسانی 8/69% دخالت داده می شود. ( صفحه 28 فصل دوم یعنی دفترچه انتخاب رشته دانشگاه پیام نور وموسسات آموزش عالی غیردولتی – غیرانتفاعی)
      (البته ی رشته سینما( مثل کارگردانی ، فیلنامه نویسی ، فیلمبرداری، تدوین شرای خاصی لازم است که در صفحه 162 ضمیمه دفترچه تعیین رشته کنکور سراسری و پیام نور آمده است)

      4- دانشگاه آزاد (کارشناسی بدون کنکور):
      این دانشگاه علاوه بر گزینش از طریق کنکور دانشگاه سراسری ، بر اساس سوابق تحصیلی نیز دانشجو می پذیرد.
      برای گزینش در این دانشگاه رشته هنرهای نمایشی و سینما ، در ردیف 6 جدول صفحه 12 معرفی شده است. اما نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ابتداء باید ببیند که آیا رشته مورد نظر در واحد های دانشگاهی محل زندگی شما وجود دارد یا نه! سپس برای ثبت نام و شرکت در کنکور اقدام کنید.( در جدول صفحه 6 دفترچه راهنمای دانشگاه آزاد بدون کنکور، میزان تاثیر سوابق تحصیلی هر یک از رشته ای دیپلم را برای هریک از گروه های آزمایشی آورده است)

      5- رشته مورد نظر شما در دانشگا ههای علمی کاربردی (بخش فرهنگ و هنر) ، فنی حرفه ای تعریف نشده است .

      6- در کاردانی بدون آزمون دانشگاه آزاد ( گزینش براساس سوابق تحصیلی) رشته نزدیک به رشته مورد نظر شما، تحت عنوان فیلم سازی و گرایش های آن تعریف شده است. ، تمامی دیپلم های ریاضی ، تجربی و انسانی را برای داوطلبین شرکت دراین رشته، مورد پذیرش قرار می دهد.( جدول صفحه 13 و 14دفترچه راهنمای ثبت نام کاردانی پیوسته بدون آزمون نیمسال دوم سال تحصیلی 93-92)

      *****ان شاءالله با مطالعه دقیق این مطالب ودر نظر گرفتن شرایط ویژه خودتان وبا مشورت کافی ، بهترین گزینه ، راه و روش را انتخاب نمایید.
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال بسیار تکراری است و جواب مفصل و اقدامات لازم آن، در در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و سعادتمند باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      خیـــــــــــــــــــر!!!
      دوره پیش دانشگاهی با فوق دیپلم (کاردانی) متفاوت است.
      در نظام فعلی دوره پیش دانشگاهی جزء دوره متوسطه و دبیرستان است و محصل آن دانش آموز محسوب می گردد. در حالی که در دوره کاردانی(فوق دیپلم) جزء آموزش عالی بوده و محصل آن دانشجو شناخته می شود.
      سلامت باشید.

  34. سلام من سال سوم تجربی هستم ومیخوام از تجربی به نقاشی تغییر رشته دهم البته من 3 ساله نقاشی میکنم اما رشته ی تحصیلیم نیست میخوام رشته ی تحصیلیم باشه با این حال که تمام اصول رو بلدم لطفا راهنماییم کنید :)) شرایط تغییر رو برام توضیح دهید ممنون

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و با سلام
      سوال شما تکراری است اما یک بار دیگر جواب این سوال را به عرض می رساند که؛ برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر(نقاشی) چندراه برای شما وجود دارد:

      راه اول) ادامه تحصیل در رشته نقاشی در سطح کارشناسی دانشگاه سراسری؛
      برای این منظور باید درگروه آزمایشی هنر ثبت نام و شرکت نمایید. برای این کار با توجه زمان اخذ دیپلم شما( سال85) و شرایط سنی، لازم است تا دوره پیش دانشگاهی هنر را از یکی از سه طریق بزرگسالان (شبانه)یا داوطلب آزاد(متفرقه) و یا آموزش از راه دور(غیرحضوری) بگذرانید و همزمان، با شرکت در کلاس های درس های تخصصی گروه آزمایشی هنر در یک آموزشگاه قوی ویژه کنکورهنر( مثل آموزشگاه مکعب در خیابان انقلاب) خودرا برای آزمون دانشگاه های سراسری آماده کنید.
      اگر بخواهید رشته هنر دوره پیش دانشگاهی را در دوره بزرگسالان طی کنید، باید در چهار درس امتحان تغییر رشته(طراحی 1 – تاریخ هنر جهان – تاریخ هنر ایران – مبانی هنر های تجسمی) شرکت کرده و نمره قبولی حداقل 10 را کسب نمایید. اما شرکت در امتحانات پایانی دوره پیش دانشگاهی به صورت داوطلب آزاد( متفرقه) نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد.

      راه دوم) پی گیری ادامه تحصیل از طریق شرکت در آزمون دانشگاه فنی حرفه ای؛
      برای ادامه تحصیل از این طریق باید دیپلم هماهنگ و متناظر با رشته گرافیک در این دانشگاه را داشته باشید. چون اصولا دانشگاه فنی حرفه ای، به هدف ادامه تحصیل رشته های فنی برای شاخه کار و دانش و فنی حرفه ای طراحی شده است. بنابراین شامل حال رشته های شاخه نظری( ریاضی، تجربی، انسانی) نمی شود.

      ***استناد: براساس بندالف شرایط اختصاصی ذکر شده در صفحه ۱ دفترچه راهنمای کنکور دانشگاه فنی حرفه ای وبند۱ یادآوری های مهم در صفحه ۲ همان دفترچه، فقط دارندگان دیپلم فنی متناظر با رشته انتخابی در دفترچه کنکور،می توانند ثبت نام نمایند. یعنی برای انتخاب رشته گرافیک حتما باید دیپلم فنی متناظر و هماهنگ مثل نقاشی داشته باشید و دیپلم های دیگر قابل قبول نیست!ن روش و برای گرفتن دیپلم این رشته از طریق شاخه فنی تنها می توانیداز طریق شاخه کار ودانش، آنهم به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) و یا بزرگسالان(شبانه) عمل نمایید.

      راه سوم) پی گیری ادامه تحصیل درشرکت در آزمون دانشگاه علمی کاربردی:
      هر چند دانشگاه علمی کاربردی نیز برای رشته های فنی شاخه کار و دانش و فنی حرفه ای طراحی شده است
      اما طبق جدول شماره2 صفحه 8 دیپلم های شاخه نظری( ریاضی، تجربی، انسانی) نیز می توانند در رشته های مشخص شده ثبت نام و در آزمون آن شرکت نمایند.
      فقط دانشگاه علمی کار بردی در بعضی از رشته های فنی خود دیپلم ریاضی هم می پذیرد.

      راه چهارم) ادامه تحصیل رشته مورداشاره( نقاشی ) از طریق دانشگاه کاردانی آزاد بدون کنکور؛
      طبق دفترچه راهنمای ثبت نام کاردانی بدون آزمون برای نیمسال تحصیلی 93-92 (جدول صفحه 14 دفترچه راهنمای ثبت نام کاردانی بدون آزمون برای نیمسال تحصیلی 93-92) شما با داشتن دیپلم ریاضی امکان انتخاب و ادامه تحصیل در رشته نقاشی ، کاردانی بدون کنکور دانشگاه آزاد دارید. این دانشگاه براساس معدل، پذیرش خواهد داشت.
      متن این دفترچه در پست معرفی کتاب ومتون ، بخش آیین نامه و دستورالعمل ها، صفحه “متن دفترچه های راهنمای کنکور و پذیرش دانشگا هها ” سایت مرکز مشاوره موجود است. با دقت آن را مطالعه بفرمایید.

      *****تذکر:
      1- راه اول( دانشگاه سراسری) از نظر علمی و اعتبار قوی تر بوده و در اولویت است! اما راه دوم و سوم ( دانشگاه فنی حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی)از نظر علمی پایین تر از کارشناسی دانشگاه سراسری است و سطح مهارتی بالاتری دارد. ولی از نظر طول تحصیل طولانی تر است چون تا مقطع کارشناسی باید سه مقطع دیپلم، فوق دیپلم، کارشناسی را پست سر گذاشته و برای ادامه تحصیل در آزمون های مجدد شرکت کنید. تحصیل از راه چهارم( پذیرش کاردانی بدون کنکور دانشگاه آزاد)هم، به صورت دو مقطع جدااز هم یعنی کاردانی و بعد کارشناسی خواهد بود.

      2- مجددا یاد آور می شود که توضیحات بیشتر را باجزئیات لازم درصفحه تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی و همچنین در پاسخ به سوالا ت دیگر کاربران گرامی و نیز در ” پست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی ” ملاحظه فرمایید . با توجه به محدودیت زمانی و انبوه سوالات لطفا پاسخ سوالات خود در منابع موجود با حوصله و دقت مطالعه نمایید. برای نمونه:
      – پاسخ به سوال(عمومی- شماره ۱۳) : چگونه خود را برای امتحان تغییر رشته هنر آماده کنیم؟
      پاسخ به سوال( اختصاصی- شماره ۱۰۱ ) : چگونگی تغییر رشته از کاردانی فنی رشته کامپیوتر به پیش دانشگاهی هنربه منظور شرکت در کنکور هنر؟!
      – پاسخ سوال( عمومی شماره ۴۴ ) : نمونه سوال درس طراحی ۱ برای امتحان تغییررشته به رشته هنر پیش دانشگاهی.
      – پاسخ به سوال (اختصاصی- شماره ۸۰) : برای تغییر رشته به هنر پیش دانشگاهی ، درس طراحی ۱ جزء امتحان تغییر رشته است یا طراحی ۲
      – پاسخ به سوال (اختصاصی- شماره ۷۹): آیا برای امتحان تغییر رشته از دیپلم تجربی به هنر، برای درس هایی همچون طراحی، کسب نمره قبولی میسر است؟
      – پاسخ سوال (اختصاصی شماره ۴۷): امکان ادامه تحصیل در رشته هنر با عدم نمره قبولی در یک درس امتحان تغییر رشته
      – پاسخ سوال(اختصاصی- شماره ۴۱): پایه اول دبیرستان را تمام کردم. هر چندبه رشته هنر علاقه دارم اما خانواده ام مخالف هستند. با توجه به این، چه زمانی برای تغییررشته اقدام کنم؟
      – پاسخ سوال(اختصاصی- شماره۳۴): توضیح در موردسوالات آزمون تغییر رشته هنر برای درس طراحی ۱ و آزمون عملی آن؟
      – پاسخ به سوال(اختصاصی شماره- ۱۵): امتحان تغییر رشته از انسانی به هنر؟
      مرداد ۲۰م, ۱۳۹۲
      – پاسخ به سوال(اختصاصی شماره۸): تغییر رشته از سوم دبیرستان به پیش دانشگاهی هنر
      مرداد ۶م, ۱۳۹۲

      3- متن دفترچه های راهنمای ثبت نام دانشگاه های مختلف مذکور در بالا،در پست “معرفی کتاب ومتون” ودر بخش آیین نامه و دستورالعمل ها، صفحه “متن دفترچه های راهنمای کنکور و پذیرش دانشگا هها ” سایت مرکز مشاوره موجود است. با دقت آن را مطالعه بفرمایید.

      4- بعد مطالعه صفحات و منابع معرفی شده اگر سوال و ابهامی باقی ماند، فقط از طریق تماس تلفنی جویا شوید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)

      با آرزوی سلامتی و سعادتمندی برای شما

  35. سلام . من الان سال سوم ریاضی هستم و میخوام پیش دانشگاهی به تجربی برم . میخواستم ببینم امتحان نهایی (رشته ریاضی) خرداد ماه که میخوام بدم , تکلیفش چی میشه ؟ تو کنکور تجربی تاثیر داره ؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      و باسلام
      بله…!!!
      اولا؛ تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور براساس امتحانات نهایی پایه سوم خواهد بود و فرقی نمی کند که چه رشته ای باشد.
      ثانیا؛ سوابق تحصیلی برای تغییر رشته ای ها( یعنی در صورت انتخاب گروه آزمایشی غیر متناظر با نوع دیپلم) مثل شما، کمتر از حد تعیین شده(در کنکور 93 ؛ 25% و در سال های آتی بیشتر) تاثیر خواهد داشت.

      ثالثا؛ امکان جبران سوابق تحصیلی نیز پیش بینی شده است. یک راه آن گرفتن دیپلم دیگر خواهد بود. یعنی نی توانید با استفاده از روش داوطلب آزاد( متفرقه) دیپلم تجربی هم بگیرید. که البته بتوانید با معدل باشد باشد، ارزش زحمت آن را دارد. توضیحات مفصل این روش در در همین قسمتی که سوال خود را مطرح کرده اید( تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی) و نیز در ” پست پاسخ به سوالات ” جواب خود را جستجو نمایید.
      اگر سوال و ابهامی داشتید؛از طریق تماس تلفنی مشکل خود را با ما مطرح نمایید.( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)
      با آرزوی سلامتی و سعادتمندی برای شما

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      سوال ادامه تحصیل در پیش دانشگاهی رشته تجربی با داشتن دیپلم شاخه فنی تکراری است وچندین بار به تفصیل پاسخ داده و اقدامات لازم را در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات دیگرکاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم. با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      با آرزوی سلامتی و سعادتمندی برای شما

  36. نگين خمسه نيا

    با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت شما مشاور گرامي و زحمتكش
    ميخواستم عارض بشم خدمتتون ك ميشه ادرس و شماره تلفن هنرستانس ك رشته هاي سينما و نمايش رو دارا هستند رو ذكر كنيد؟ قابل ذكر هست اينجانب ساكن تهران هستم :-).
    الان دوم تجربي هستم و ميخوام تغيير رشته به يكي از دو رشته فوق بدم؟ ممكنه ديگه؟
    بعد سوالي ديگر
    اگه من درسهاي عمومي و درسهاي تغيير رشته هنر رو با نمره اي بسيار بالا و اما درسهاي تخصصي تجربي كه هيچ توانايي درشون نداره با نمره زير ده بگذرونم چ اتفاقي خواهد افتاد؟

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      پاسخ سوال اول:
      1- هنرستان هنر شهیدباهنر، وابسته به صدا وسیما در خیابان ولی عصر، نرسیده به میدان تجریش.
      2- مجموعه هنرستان های هنر سوره در مناطق مختلف آموزش و پرورش، وابسته به سازمان تبلیغات.( محل هنرستان را با توجه به رشته مورد نظرتان، از طریق سازمان تبلیغات و یا اداره آموزش و پرورش محل زندگی خود پی گیری کنید)
      3- هنرستان هنر روایت فتح.
      4- مجموعه هنرستان های هنر غیردولتی در مناطق مختلف آموزش و پرورش، وابسته به سازمان تبلیغات.( محل هنرستان را با توجه به رشته مورد نظرتان، از طریق اداره آموزش و پرورش محل زندگی خود پی گیری کنید)
      *** آدرس و تلفن هنرستان های نامبرده را از طریق اینترنت و یا پاسخگوی 118 جستجو نمایید.

      پاسخ سوال دوم:
      در صورت قبولی در امتحان تغییر رشته ازسال دوم به سوم ، و اقدام و ثبت نام در رشته جدید برای پایه سوم، دروس رشته قبلی با رشته جدید تطبیق داده می شود. پس در این صورت چون دروس اختصاصی رشته قبلی( تجربی) با رشته مورد نظر شما( هنر) ، یا جزء دروس اختیاری و یا مازاد محسوب می شود، بنابراین اگر درس های اختصاصی از رشته تجربی پایه دوم ، نمره قبولی نگرفته و پاس نشده باشد، مشکلی نخواهد بود.
      ***استناد به آیین نامه هدایت تحصیلی) ماده 2-112 و 7-112):

      ۲-۱۱۲ـ تغییر رشتۀ دانش آموزان شاخه های نظری یا کاردانش به رشته های شاخۀ فنّی و حرفه ای و یا تغییر رشته در همان شاخه ، منوط به توفیق در امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه همان سال با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته هایی می باشد که اسامی آن از سوی معاونت آموزشی اعلام خواهد شد .

      ۷-۱۱۲ـ درسهای گذرانده شده دانش آموزی که با تقاضای تغییر شاخه یا رشته وی موافقت می شود با درسهای رشته جدید مطابقت داده می شود و درسهای مازاد در سقف مجاز بعنوان درسهای انتخابی (و درسهای اختیاری در شاخه کاردانش) پذیرفته می شود و دانش آموز موظّف است سایر درسهای عمومی و اختصاصی پایه دوم رشته جدید را که نگذرانده است با رعایت سایر ضوابط انتخاب کند و بگذراند .
      تبصره ـ درسهائی که از نظر محتوا با درسهای رشته جدید تطبیق دارد بر اساس جدولی که از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهیه و ابلاغ می شود به جای درسهای رشته جدید پذیرفته می شود.
      با آرزوی سلامتی و سعادتمندی برای شما

  37. سلام
    سال 76 دیپلم تجربی گرفتم. لیسانس کشاورزی سال 84 گرفتم. شاغل در کار فنی غیر مرتبط با رشته تحصیلی هستم. یک دوره 2 ساله مرتبط با کارم در موسسات ازاد گذراندم.
    برای اینکه بتوانم مدرک فوق دیپلم مرتبط(علمی کاربردی) بگیرم نیاز به دیپلم مرتبط دارم. سوال من از شما این هست که .بهترین و کوتاه ترین راه برای داشتن دیپلم مرتبط مرتبط کدام هست.
    با تشکر

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وباسلام
      این سوال تکراری و چندین بار پاسخ داده ایم و باز یاد آور می شویم که؛
      یک راه مطمئن آن، تحصیل در شاخه کار ودانش به صورت داوطلب آزاد(متفرقه) است. اما چون رشته های فنی بسیارمتنوع است ، لذا یک هنرستان،نمی تواند تمام رشته های تعریف شده را داشته باشد. بنابراین باید ابتدا هنرستانی که رشته مورد نظر شما را دارد، از طریق اداره آموزش و پرورش محل زندگی خود شناسائی نموده و سپس برای ثبت نام و اقدامات بعدی به آن جا مراجعه نمایید.
      همچنین باید خود را برای شرکت در امتحان دروس مهارتی آن آماده نمایید.
      سایر شرایط را در همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید(پاسخ به سوالات کاربران) و یا در پست پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی مطالعه فرمایید و اگر سوالی و ابهامی داشتید از طریق تماس تلفنی جویا شوید(نحوه تماس تلفنی در بخش تماس با ما در نوار مشکی بالای سایت)
      سلامت و موفق باشید.

    1. جعفر ابراهیمی

      به نام خدا
      وبا سلام
      این سوال بسیار تکراری است و جواب مفصل و اقدامات لازم آن، در در ذیل همین صفحه ای که سوال خود را مطرح کرده اید( صفحه تغییر رشته…در پاسخ به سوالات دیگر کاربران) و نیز در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” آورده ایم، با دقت و حوصله مطالعه فرمایید. و در صورت سوال و ابهام و نیاز به مشاوره ، می توانید فقط از طریق تماس تلفنی سوالات خود را بپرسید.( زمان و شماره های تماس، در نوار مشکی بالای سایت در قسمت “تماس با ما” موجود است)
      سلامت و موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید